Gå til innhold

Kjøre uten barnesete

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget for ikke så lenge siden at ei jeg kjenner kjører med en unge i sin bil uten barnesete fordi hun ikke gidder å flytte over setet ifra morens bil når hun skal passe han. Hun sier at det bare er på korte turer til butikken og i lav hastighet, men jeg tenker da at mye kan skje på den turen, og jeg personelig hadde aldri kjørt uten å sikre barnet ordentlig. Barnet er 5år.

Moren syntes tydeligvis dette er greit. Faren er ikke sammen med moren, og jeg vet at han hadde klikket i vinkel om han hadde fått vite at de gjør slikt.

Problemet mitt er at hun jeg kjenner er da en av mine beste venner, og jeg sa klart ifra hva jeg syntes om dette. Og en annen del av problemet er at faren til ungen er jeg i familie med og har et veldig nært forhold til.

Skal jeg da si ifra til faren og risikere en krangel/bli uvenn med venninnen min, eller ikke si ifra og risikere at noe skal skje da med ungen, og at barnefaren får vite at jeg visste, og da igjen bli uvenn/krangle med han da. Pluss at jeg vet ikke om jeg kan leve med meg selv om jeg ikke sier ifra..

Hva ville dere ha gjort?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel viktigere at ungen er trygg enn at du unngår en krangel med en venninne?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel viktigere at ungen er trygg enn at du unngår en krangel med en venninne?

Jo, det er jo det, men hun venninnen min har alltid vært der for meg. Derfor jeg føler på det. Føles ut som jeg "sladrer" på hun. Og moren burde jo ihvertfall ha visst bedre..

Kanskje jeg heller burde snakke med venninna mi igjen, og heller gi hun en sjanse til å endre på det, før jeg sier ifra til barnefaren?

Skrevet

Vær ærlig med venninna di først. Si at dette er så uansvarlig at dette kan du ikke la være å fortelle barnets far. Så har hun valget selv om å skjerpe seg eller at han får vite det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet, og fortell når og hvor de kan observere dette, så kan de komme og "ta" henne og gi bot? Så slipper du å involvere deg personlig.

Jeg synes forøvrig faren har rett til å vite.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke noe å tenke på - si i fra til noen. Tenk om du i morgen får høre at bilen deres ble påkjørt av en ruset person (eller noe i den duren..) og at noen er hardt skadet/omkom? Du ville garantert sittet igjen med en følelse av at du ikke hadde gjort alt du kunne for å hjelpe...

Gjest chiki
Skrevet

Si ifra!

Jeg hadde aldri tilgitt noen om jeg fikk vite at de kjørte rundt med barnet mitt usikret! TEnk om noe skjer:s

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, greit nok at en skal sikre unger i bil. Men hva slags barnesete er det snakk om?? En unge på 5ÅR trenger ikke et kjempesete, som enkelte folk ser ut til å spenne ungene fast i til de er 12 år gamle, men en pute! Da kommer ungen opp i høyden slik at beltet sitter riktig.

En pute bør være en enkel sak for venninnen din å skaffe seg. Den kan venninnen din ha i bilen hele tiden, og er den i veien når ungen ikke er med så er den enkel å fjerne og sette på plass igjen.. alt som det passer seg!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa til venninna mi at jeg kan bli med å spleise på et sete. Det er snakk om et sete med rygg. Setepute er han for liten til enda.

Så da blir det en ekstra utgift for meg, men heller det enn en skadet unge. Skjønner fortsatt ikke hvordan de kan syntes det er greit, men da har jeg ihvertfall gjort mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa til venninna mi at jeg kan bli med å spleise på et sete. Det er snakk om et sete med rygg. Setepute er han for liten til enda.

Så da blir det en ekstra utgift for meg, men heller det enn en skadet unge. Skjønner fortsatt ikke hvordan de kan syntes det er greit, men da har jeg ihvertfall gjort mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at jeg var TS. :)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jo, det er jo det, men hun venninnen min har alltid vært der for meg. Derfor jeg føler på det. Føles ut som jeg "sladrer" på hun. Og moren burde jo ihvertfall ha visst bedre..

Kanskje jeg heller burde snakke med venninna mi igjen, og heller gi hun en sjanse til å endre på det, før jeg sier ifra til barnefaren?

Bedre at du sladrer enn at ungen dør i en bilulykke på vei til butikken...

AnonymBruker
Skrevet

Bedre at du sladrer enn at ungen dør i en bilulykke på vei til butikken...

Selvfølgelig er det jo det! Nå har jeg ikke sagt alle små detaljer rundt saken, men det er mer komplisert enn det.

Nå har jeg ihvertfall sagt at jeg kan bli med å betale på et sete, og hvis hun ikke blir med på å kjøpe det, sier jeg jo ifra.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Selvfølgelig er det jo det! Nå har jeg ikke sagt alle små detaljer rundt saken, men det er mer komplisert enn det.

Nå har jeg ihvertfall sagt at jeg kan bli med å betale på et sete, og hvis hun ikke blir med på å kjøpe det, sier jeg jo ifra.

Syns ikke det er så komplisert. Om venninna di blir sur om du sladrer så får hun bare bli sur.

Gjest Annaires
Skrevet

Herregud, greit nok at en skal sikre unger i bil. Men hva slags barnesete er det snakk om?? En unge på 5ÅR trenger ikke et kjempesete, som enkelte folk ser ut til å spenne ungene fast i til de er 12 år gamle, men en pute! Da kommer ungen opp i høyden slik at beltet sitter riktig.

En pute bør være en enkel sak for venninnen din å skaffe seg. Den kan venninnen din ha i bilen hele tiden, og er den i veien når ungen ikke er med så er den enkel å fjerne og sette på plass igjen.. alt som det passer seg!

Tydelig at du ille akkurat har gode kunnskaper om dette. Greit å faktisk vite noe om emnet før man uttaler seg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at du ille akkurat har gode kunnskaper om dette. Greit å faktisk vite noe om emnet før man uttaler seg.

At du har lyst til å spenne fast barna dine i gigaseter til de begynner på ungdomsskolen så deg om det! Er barnet høyt nok så er det ingenting galt med pute! Barnet får da nøyaktig samme sikkerhet i bilen som en voksen. Hvis ikke det er bra nok så kan jeg ikke skjønne hvordan du selv kan kjøre bil uten å sitte i sete selv?

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Sidekollisjonsbeskyttelse. Unger tåler ikke bare mindre enn voksne forfra og bakfra, men også fra siden. Ei sidekollisjonspute som utløses mot et barn som sitter på løs pute, er ikke akkurat barnemat for en liten kropp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, jeg hadde ikke brydd meg. Ikke mitt problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er påbudt å sikre barn i bil og er rett og slett ikke noe å diskutere. Skjer det noe er HUN faktisk også ansvarlig uansett om ulykken er hennes feil eller ikke. Ville din venninne akseptert å kjøre rundt på noen som nekter å bruke bilbelte f.eks.? Skjønner ikke at det er noe man nøler med å si fra om. Det hadde ikke kostet meg en kalori å si til både min venninne og mora om hva jeg synes, samt informere faren om praksisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...