Claudia Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Jeg er 9+3 på vei......jeg vil da si at jeg ER i uke 10.....altså 9 fullgåtte uker og tre dager inn i uke 10......legen sa at jeg var i uke 9 nå......litt greit å vite ,jeg skal ha ultralyd i uke 12,dvs da har jeg bestilt en time hvor jeg da vil være 11+1,altså I uke 12.....blir så i tvil,hva mener dere? Tar jeg helt feil? Orket ikke begynne å diskutere med legen,selv om jeg sa jeg mente jeg var i uke 10,altså ni fullgåtte....forvirrende dette!
Kakaoen Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Dette forvirra meg også veldig. For venninna mi mente at 9 fullgåtte uker ble at jeg var 10 uker på vei. Siden jeg var i 10 uke. Men er jo ikke den regninga legene bruker, så jeg snudde på flisa og tenker nå kun fullgåtte uker. Dama på UL idag sa: Da er du nesten 10 uker Ja.. til helga tenkte jeg. Syns det ble lettere sånn.
Gjest Annaires Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 Nå er jeg 17+5, å sier da at jeg er 17 uker. Dette gjør også legen min, jordmor og sykehuset.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Man snakker alltid om den fullgåtte uken. Altså du skal på ultralyd i uke 11
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 jeg og regne uker+ dager. Etter min egen beregning er jeg 13+0 i morgen. Skal til jordmor og ernæringsfysiolog igjen. Spennende og se hva som skjer denne gangen...
Gjest Elyssa Skrevet 2. mai 2012 #6 Skrevet 2. mai 2012 Det riktigste er vel å si fullgåtte uker. Altså 15+4 (?) f.eks. for meg nå. Men enkelte svangerskapskalendere o.l. sier at jeg er i uke 16. Veldig rart og forvirrende, men sånn er det nå enda...
Rhiannon Skrevet 3. mai 2012 #7 Skrevet 3. mai 2012 Da jeg sa til legen at jeg var 5+5, skrev han på datan at jeg var i uke 6. Så jeg tenker at jeg er 7 uker på vei nå, men at jeg er i uke 8. Det er litt morsommere å tenke sånn
La Luna Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 Når man er 7+4 er man i uke 7, men i den 8. uken. Akkurat som når man er 23 år så er man i det 24. året. 1
Gjest Elyssa Skrevet 3. mai 2012 #9 Skrevet 3. mai 2012 Når man er 7+4 er man i uke 7, men i den 8. uken. Akkurat som når man er 23 år så er man i det 24. året. Bra sagt
Marikke Skrevet 3. mai 2012 #10 Skrevet 3. mai 2012 Lege og jordmor snakker alltid om fullgåtte uker. Jeg skal ta noen prøver i "uke 20", og med det mener legen "når det har gått 20 uker". Samme med blodprøvene som skal tas i "uke 12". De må tas når det er gått minst 12 uker.
pratesyk Skrevet 3. mai 2012 #11 Skrevet 3. mai 2012 Jeg syns det blir feil å si at man er i uke 10 når man er 9 uker på vei. Jeg er i dag 27 + 6 da sier jeg uke 27, og i morgen er jeg i uke 28. Syns det blir feil å telle en uke for mye. Min jordmor regner også som meg, hun sier ikke at jeg er en uke lengre.. Da går man jo plutselig 41 uker gravid og ikke 40 :/
Rhiannon Skrevet 3. mai 2012 #12 Skrevet 3. mai 2012 Offisielt er jeg jo litt over syv uker, så da sier jeg syv uker hvis noen spør. Men ser ikke problemet med å tenke for meg selv at jeg er i den åttende uka.
Kvist Skrevet 3. mai 2012 #13 Skrevet 3. mai 2012 Jeg syns det blir feil å si at man er i uke 10 når man er 9 uker på vei. Jeg er i dag 27 + 6 da sier jeg uke 27, og i morgen er jeg i uke 28. Syns det blir feil å telle en uke for mye. Min jordmor regner også som meg, hun sier ikke at jeg er en uke lengre.. Da går man jo plutselig 41 uker gravid og ikke 40 :/ Ehm, du må jo gjerne synes det er feil, men det er faktisk riktig. Man ER I uke 10, når det har gått 9 uker og evt noen dager. Sånn er det bare. På samme måte som en baby vil VÆRE I sitt første leveår helt fram til ettårsdagen, da fyller man ett år, og går over til å være i sitt andre leveår. Det vil jo ikke si at man teller en uke eller et år for mye, det er sånn det bare ER. Lik det eller ikke.
pratesyk Skrevet 3. mai 2012 #14 Skrevet 3. mai 2012 Ehm, du må jo gjerne synes det er feil, men det er faktisk riktig. Man ER I uke 10, når det har gått 9 uker og evt noen dager. Sånn er det bare. På samme måte som en baby vil VÆRE I sitt første leveår helt fram til ettårsdagen, da fyller man ett år, og går over til å være i sitt andre leveår. Det vil jo ikke si at man teller en uke eller et år for mye, det er sånn det bare ER. Lik det eller ikke. Javel, jeg sa MIN mening, ikke DIN!! Du trenger ikke være Frekk! Jeg og min jordmor teller uker slik og da føler JEG at det er riktig!! Jeg spurte ikke deg hva du syns. Når jeg var på ul så sa legen der også at jeg var 18 uker, ikke inni min 19. Uke. Når mine leger/jordmødre regner sånn, så gjør jeg også det. SÅNN ER DET BARE!! . TS spurte og jeg ga min mening. Hvis noen spør hvor gammel du er og du eks er 28, så sier du ikke at du er i din 29. Leveår?? Blir helt feil for meg, ja for MEG!!! 1
Kvist Skrevet 3. mai 2012 #15 Skrevet 3. mai 2012 Javel, jeg sa MIN mening, ikke DIN!! Du trenger ikke være Frekk! Jeg og min jordmor teller uker slik og da føler JEG at det er riktig!! Jeg spurte ikke deg hva du syns. Når jeg var på ul så sa legen der også at jeg var 18 uker, ikke inni min 19. Uke. Når mine leger/jordmødre regner sånn, så gjør jeg også det. SÅNN ER DET BARE!! . TS spurte og jeg ga min mening. Hvis noen spør hvor gammel du er og du eks er 28, så sier du ikke at du er i din 29. Leveår?? Blir helt feil for meg, ja for MEG!!! Oi! Var ikke meningen å være frekk. jeg leste igjennom det jeg skrev en gang til nå og synes fortsatt ikke det var frekt jeg da. Det er jo ren fakta. Man teller jo alle uker/måneder/år på samme måte. Jeg har gått på skole siden i august nå, altså mitt første skoleår, men det er jo ikke før i juni at jeg har gått ett år på skole. Har man hatt ferie og skal fortelle om noe morsomt man gjorde i den første ferieuka er det jo den uka man har hatt 0 uker og 1-7 feriedager man mener. Den uka man har hatt en uke ferie er jo den andre ferieuka. Akkurat når det gjelder graviduker så er det vanlig å si at man er tolv uker når man er tolv fullgåtte, det gjør jeg selv også. Det endrer ikke på fakta alikevel, man vil alikevel være i sin trettende uke. Mulig du synes jeg er frekk igjen, men jeg ser ikke hvorfor du skulle bli sint over å bli forklart fakta.
pratesyk Skrevet 3. mai 2012 #16 Skrevet 3. mai 2012 Oi! Var ikke meningen å være frekk. jeg leste igjennom det jeg skrev en gang til nå og synes fortsatt ikke det var frekt jeg da. Det er jo ren fakta. Man teller jo alle uker/måneder/år på samme måte. Jeg har gått på skole siden i august nå, altså mitt første skoleår, men det er jo ikke før i juni at jeg har gått ett år på skole. Har man hatt ferie og skal fortelle om noe morsomt man gjorde i den første ferieuka er det jo den uka man har hatt 0 uker og 1-7 feriedager man mener. Den uka man har hatt en uke ferie er jo den andre ferieuka. Akkurat når det gjelder graviduker så er det vanlig å si at man er tolv uker når man er tolv fullgåtte, det gjør jeg selv også. Det endrer ikke på fakta alikevel, man vil alikevel være i sin trettende uke. Mulig du synes jeg er frekk igjen, men jeg ser ikke hvorfor du skulle bli sint over å bli forklart fakta. Er kanskje måten du skriver på da? Jeg trenger ikke store bokstaver og "sånn er det bare ". For meg er det frekt! Alle trenger ikke ha din tankegang.. Jeg ga bare min mening til TS..
Kvist Skrevet 3. mai 2012 #17 Skrevet 3. mai 2012 Jeg ga bare min mening til TS.. Og jeg svarte "bare" på innlegget ditt der du mener at de som sier de er i sin 10 uke teller en uke for mye. Det blir ikke særlig gode tråder på forum hvis det kun skal være lov å svare på hovedinnlegget, og ikke påpeke åpenbare feil ved andres svar. Noen ting kan man mene forskjellig om, noen ting er opp til smak og behag (som f.eks om man vil si hvor mange fullgåtte uker man er, eller hvilken uke man er i). Noe helt annet er å påstå at de som velger en annen måte enn din egen sier feil. Særlig når man helt tydelig ikke helt har forstått enkel telleteknikk selv.
SmallTalk Skrevet 4. mai 2012 #18 Skrevet 4. mai 2012 Er kanskje måten du skriver på da? Jeg trenger ikke store bokstaver og "sånn er det bare ". For meg er det frekt! Alle trenger ikke ha din tankegang.. Jeg ga bare min mening til TS.. Du kan være så uenig du vil med Kvist, men det hun sier er riktig. Og forøvrig så har jeg vært borti både lege og jordmor som sier at f.eks 9+3 vil si at man er i den tiende svangerskapsuken. Og nei, dette er ikke det samme som at man er 10 uker på vei. Lær deg telleteknikk selv, du. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå