Alfa Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Jeg går nå til behandling for depresjon og angst, og går også på aap. Behandlingen er ferdig om ca to måneder og da håper jeg at jeg skal klare å begynne å jobbe igjen. Likevel bekymrer jeg meg mye for at jeg ikke skal klare overgangen til fulltids og lurer derfor på om jeg kan begynne med en deltidsjobb? Jeg vet at hvis jeg ikke kan jobbe mer enn 50%(eller er det 60?) så har jeg fortsatt krav på aap, men hvor mange timer er under 50%? Beklager, det var sikkert et dum spørsmål men jeg skjønner det ikke helt Har noen av dere erfaring med å skaffe dere jobb mens dere går på aap, eller etter en eventuell behandling?
Brimi Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Under 50% er ca 18 timer :-) Ellers har jeg ikke noen gode råd til deg dessverre.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Jeg har en ansatt hos meg som går på AAP, hun kan jobbe opp til 60% / 44 timer pr 2 uker.
Alfa Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 2. mai 2012 Jeg har en ansatt hos meg som går på AAP, hun kan jobbe opp til 60% / 44 timer pr 2 uker. Takk for svar! Hvordan er det å motta søknad fra en som går på aap? Blir den personen prioritert lavt? er det negativt at søkeren sliter psykisk? Stiller spørsmålet til deg som er arbeidsgiver AB
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #6 Skrevet 2. mai 2012 Takk for svar! Hvordan er det å motta søknad fra en som går på aap? Blir den personen prioritert lavt? er det negativt at søkeren sliter psykisk? Stiller spørsmålet til deg som er arbeidsgiver AB nei de har ikke lov til å spør om helsa de, eller om du er gravid, eller planlegger å bli gravid. jeg ville ventet til du var 100% ferdig med behandlingen før du begynner å jobbe, psykisk helse er skjør og du kan lett bli verre av å skynte deg ut i jobb kos deg med terapien du og jobb med de selv. og ja det er negativt at du sliter\har slitt psykisk, men dette trenger du ikke fortelle arbeidsgiver. jeg selv er 100% varig ufør men jobber 4 timer hver torsdag og 6 timer hver lørdan og jeg er ifølge sjefen den beste selgeren de har og sprer masse masse glede og kundene spør ettr meg men det er ikke lett jeg merker jeg er syk og jeg kunne ikke jobbet mer selv om arbeidsgiver gjerne ville hatt meg der oftere så må jeg sette begrennsninger du klarer deg fint skal du se
Alfa Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 3. mai 2012 Takk for det Ja, jeg tar det rolig men jeg blir gal av å bare gå hjemme! Jeg vil ha et liv men tør ikke å begynne fulltid.
Gjest Raggy Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 Start rolig å ta deg god tid på veien tilbake til jobb. Men ikke tenk at du har så mange begrensninger, fokuser på alle mulighetene isteden! Holdninger og krav til en selv har mye å si for psykisk helse. Lag deg gjerne små delmål som feks med å jobbe ca tre timer to ganger pr uke for så å øke gradvis. Gi deg selv ros og premie for hver nye utfordring du behersker. Ingen har noe med hvorfor du har vært ute av arbeidslivet, holde det for deg selv sånn at det er lettere for deg å beholde integriteten din underveis, det blir jo ofte så mange spørsmål.. Ikke det at det er noe spesielt med å ha vært psykisk syk, men bare det at folk man møter via jobb rett og slett ikke har noe med det! Du kan søke deg inn til steder som kan hjelpe deg tilbake til jobb, da kan du få egen veileder samt at de kan hjelpe de med å finne et egnet sted å jobbe og de hjelper deg med å finne ut av hvilken kapasitet du har, husker ikke helt hva det heter men det vet de på Nav. Lykke til!!!
Gjest Raggy Skrevet 3. mai 2012 #9 Skrevet 3. mai 2012 nei de har ikke lov til å spør om helsa de, eller om du er gravid, eller planlegger å bli gravid. jeg ville ventet til du var 100% ferdig med behandlingen før du begynner å jobbe, psykisk helse er skjør og du kan lett bli verre av å skynte deg ut i jobb kos deg med terapien du og jobb med de selv. og ja det er negativt at du sliter\har slitt psykisk, men dette trenger du ikke fortelle arbeidsgiver. jeg selv er 100% varig ufør men jobber 4 timer hver torsdag og 6 timer hver lørdan og jeg er ifølge sjefen den beste selgeren de har og sprer masse masse glede og kundene spør ettr meg men det er ikke lett jeg merker jeg er syk og jeg kunne ikke jobbet mer selv om arbeidsgiver gjerne ville hatt meg der oftere så må jeg sette begrennsninger du klarer deg fint skal du se Jeg er ikke helt enig i at det behøver å være lurt å vente med å begynne å jobbe, det kan være oppbyggende å kjenne mestring via jobb selv om man går til behandling, det å komme seg ut er noe av det viktigste en kan gjøre på veien for å bli frisk. Men såklart alt er individuelt..
Alfa Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #10 Skrevet 3. mai 2012 (endret) Setter veldig pris på alle svar! Dette er noe jeg tenker mye på. Er det bare å søke en deltidsjobb og passe på at jeg er under 50% timevis? Raggy, du snakket om steder som kan hjelpe tilbake i jobb. Hvordan er de forskjellig fra nav? Hva slags jobber er dette? Jeg lurer også på hva jeg kan si på jobbintervju; det er jo negativt å ha vært hjemme i et år uten å gjøre noe, så hvordan bortforklare dette hvis man skal unngå å si man slite psykisk? Takk igjen, dere er fine! Endret 3. mai 2012 av Alfa
Gjest Raggy Skrevet 4. mai 2012 #11 Skrevet 4. mai 2012 Setter veldig pris på alle svar! Dette er noe jeg tenker mye på. Er det bare å søke en deltidsjobb og passe på at jeg er under 50% timevis? Raggy, du snakket om steder som kan hjelpe tilbake i jobb. Hvordan er de forskjellig fra nav? Hva slags jobber er dette? Jeg lurer også på hva jeg kan si på jobbintervju; det er jo negativt å ha vært hjemme i et år uten å gjøre noe, så hvordan bortforklare dette hvis man skal unngå å si man slite psykisk? Takk igjen, dere er fine! Her kan du lese litt http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Arbeidsrettet+rehabilitering Hvilken tilbud som er der du bor må du høre med Nav om. Vil du tilbake i jobb men er veldig usikker så bestill en time hos saksbehandleren din på Nav å si du ønsker hjelp og oppfølging. Disse tiltakene jeg tenker på er slik at man kan få testet ut arbeidsevnen sin før man går tilbake i ordinær jobb. Da kan du få et egen veileder som hjelper deg godt igjennom det hele. Tror du at du klarer dette på egenhånd så kan du såklart bare søke på jobb:) er du veldig usikker så be om hjelp! Det er vel ikke noe å bortforklare, i et intervju så kan du si du har vært syk og fått behandling, hvorfor du har vært syk har ingen noe med enten du har hatt kreft eller en depresjon. Husk på at det er veldig vanlig for mennesker å ha tunge perioder i livet der man trenger hjelp, det er ikke noe spesielt med det. Folk pleier å kalle det "å gå på en smell når de har vært borte fra jobb pga psyken, jeg kjenner mange som har hatt et år borte fra jobb pga en tung periode i livet. Jeg har selv vært borte fra jobb i snart syv år pga psykisk sykdom og jeg har underveis mistet den jobben jeg hadde.. Men sånn ble det så da er det bare om å gjøre å klatre tilbake! De som vil ha meg og min ressurs må bare akseptere at jeg har vært ute av arbeidslivet i flere år, visst ikke så er ikke det de har å tilby noe for meg.... Det finnes alltid muligheter for alle uansett hva som har skjedd, det gjelder bare å finne veien videre:)
Jenta24 Skrevet 11. mai 2012 #12 Skrevet 11. mai 2012 Her kan du lese litt http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Arbeidsrettet+rehabilitering Hvilken tilbud som er der du bor må du høre med Nav om. Vil du tilbake i jobb men er veldig usikker så bestill en time hos saksbehandleren din på Nav å si du ønsker hjelp og oppfølging. Disse tiltakene jeg tenker på er slik at man kan få testet ut arbeidsevnen sin før man går tilbake i ordinær jobb. Da kan du få et egen veileder som hjelper deg godt igjennom det hele. Tror du at du klarer dette på egenhånd så kan du såklart bare søke på jobb:) er du veldig usikker så be om hjelp! Det er vel ikke noe å bortforklare, i et intervju så kan du si du har vært syk og fått behandling, hvorfor du har vært syk har ingen noe med enten du har hatt kreft eller en depresjon. Husk på at det er veldig vanlig for mennesker å ha tunge perioder i livet der man trenger hjelp, det er ikke noe spesielt med det. Folk pleier å kalle det "å gå på en smell når de har vært borte fra jobb pga psyken, jeg kjenner mange som har hatt et år borte fra jobb pga en tung periode i livet. Jeg har selv vært borte fra jobb i snart syv år pga psykisk sykdom og jeg har underveis mistet den jobben jeg hadde.. Men sånn ble det så da er det bare om å gjøre å klatre tilbake! De som vil ha meg og min ressurs må bare akseptere at jeg har vært ute av arbeidslivet i flere år, visst ikke så er ikke det de har å tilby noe for meg.... Det finnes alltid muligheter for alle uansett hva som har skjedd, det gjelder bare å finne veien videre:) Jeg har vært sykemeldt et år nå, og tok selv initiativet for et halvt år siden at jeg ville tilbake i jobb, men ikke der jeg hadde vært vikar før jeg ble psykisk syk. Da følte jeg meg klar for å gjøre noe annet enn å gå hjemme og ellers drive dank. Jeg kom inn oppfølgingsenheten og fikk tilbud om forskjellige typer kurs, og trening, som etterhvert skulle føre til en praksis plass. Jeg har nå vært i praksis i snart et halvt år, og stor trives, begynte med noen timer i uka, fordelt på noen dager og har nå kommet så langt at jeg er der alt fra 2-4 fulle dager i uka. Har nå søkt om aap, og har fått sommerjobb i den bedriften jeg er nå. Føler jeg har kommet et veldig godt stykke på vei når det gjelder å komme ut i arbeidslivet igjen, jeg har deltatt på angstring og det har fungert veldig fint. Men hvordan er det å gå på aap og evt. bli gravid?Jeg gruer meg for å gå til legen hvis jeg evt. blir gravid i nær fremtid?Siden hun har sendt inn legeerklæring og alt.
Alfa Skrevet 11. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 11. mai 2012 Så bra at det fungerer for deg Men, hva slags kurs kan man få tilbud om? Og hva slags praksis er det? Jeg er så og si ferdig med behandlingen jeg fikk tilbud om for noen uker siden, i juni. Sånn som jeg føler meg nå så føler jeg meg ikke klar eller frisk nok. Jeg er redd for hva som skjer videre.. jeg hater å ikke vite og jeg blir helt stressa av det. Jeg må gå til behandling for å ha krav på aap (selvsagt), men om jeg føler meg like forferdelig i juni som jeg gjør nå så vil jeg ikke klare å komme meg ut i jobb :s
Jenta24 Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 Så bra at det fungerer for deg Men, hva slags kurs kan man få tilbud om? Og hva slags praksis er det? Jeg er så og si ferdig med behandlingen jeg fikk tilbud om for noen uker siden, i juni. Sånn som jeg føler meg nå så føler jeg meg ikke klar eller frisk nok. Jeg er redd for hva som skjer videre.. jeg hater å ikke vite og jeg blir helt stressa av det. Jeg må gå til behandling for å ha krav på aap (selvsagt), men om jeg føler meg like forferdelig i juni som jeg gjør nå så vil jeg ikke klare å komme meg ut i jobb :s Der får du tilbud om ulike typer trening, jobbsøkerkurs, og mestringsgruppe. Også får du tips, råd og hjelp til å finne en praksisplass, som de tilrettelegger for deg slik at du etterhvert klarer å komme deg ut i jobb igjen. Du får selv velge hvor du vil ha praksis, og innenfor hvilket yrke, så det er opptil hver enkelt. Jeg gikk til samtaler og alt, men jeg fikk et råd og det var å prøve og komme meg ut i jobb igjen. Noe jeg nå har klart. Men må man være under behandling om man skal gå på aap?
Alfa Skrevet 11. mai 2012 Forfatter #15 Skrevet 11. mai 2012 (endret) takk for svar! Jeg kan ta det opp med behandleren min. Jeg må være i behandling fordi det er min aktivitetsplan, som du snakker med veilederen din om. Man må ikke være det, men jeg må det nå. Man må være i en aktivitetsplan tror jeg. Beklager dårlig formulering. Jeg glemte forresten å spørre deg om noe, jenta 24! Kursene fra nav, de som holder dem, er det hos nav eller hos psykolog/ande behandlere? Ble du godt tatt i mot eller ble du pushet veldig? Endret 11. mai 2012 av Alfa
Jenta24 Skrevet 11. mai 2012 #16 Skrevet 11. mai 2012 takk for svar! Jeg kan ta det opp med behandleren min. Jeg må være i behandling fordi det er min aktivitetsplan, som du snakker med veilederen din om. Man må ikke være det, men jeg må det nå. Man må være i en aktivitetsplan tror jeg. Beklager dårlig formulering. Jeg glemte forresten å spørre deg om noe, jenta 24! Kursene fra nav, de som holder dem, er det hos nav eller hos psykolog/ande behandlere? Ble du godt tatt i mot eller ble du pushet veldig? Ok, jeg går ikke hos noen behandler nå, har vært på i angstring noe som fungerer kjempefint,men det er alt jeg er med på nå. De kursene jeg fikk var gjennom en oppfølgingsenhet som er under NAV. Sender du meldekort nå?
Alfa Skrevet 11. mai 2012 Forfatter #17 Skrevet 11. mai 2012 sender meldekort ja. skal sende neste i morgen faktisk
Jenta24 Skrevet 11. mai 2012 #18 Skrevet 11. mai 2012 sender meldekort ja. skal sende neste i morgen faktisk Ok, undres på hvordan det blir her nå som jeg har fått sommerjobb i noen uker i sommer, NAV burde vil bare se positivt på det at jeg faktisk kan jobbe. Jeg skrev det i blekka jeg måtte fylle ut, hvor man måtte fylle ut hva man selv skulle gjøre for å komme ut i jobb igjen. Så skrev jeg at jeg hadde søkt sommerjobb i den bedriften jeg var i praksis hos nå.
Alfa Skrevet 11. mai 2012 Forfatter #19 Skrevet 11. mai 2012 (endret) hm jeg er usikker, men det trenger du ikke å stresse med før du får aap. Derfra bør du prate med veileder. Men det du sikkert får er en invitasjon til infomøte. Jeg var på et slikt og der var det mange som ventet på aap og de hadde mange spørsmål de fikk svar på meldeplikt er et av punktene de går igjennom Endret 11. mai 2012 av Alfa
Jenta24 Skrevet 11. mai 2012 #20 Skrevet 11. mai 2012 hm jeg er usikker, men det trenger du ikke å stresse med før du får aap. Derfra bør du prate med veileder. Men det du sikkert får er en invitasjon til infomøte. Jeg var på et slikt og der var det mange som ventet på aap og de hadde mange spørsmål de fikk svar på meldeplikt er et av punktene de går igjennom Ok, jeg har fått godkjent søknaden min om aap. Men dem burde da se på det som positivt at jeg faktisk er interessert i å jobbe og komme meg ut igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå