AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Ja, finnes det noe sånt yrke? Jeg er veldig veldig interessert i læren om anatomi, sykdommer og medisiner. Vil jobbe med mennesker og gjerne akutte situasjoner. Suger til meg all info om førstehjelp etc. Lege blir jeg nok aldri, er ikke så glad i å studere, og må dessuten ta opp en del fag for å i det hele tatt komme inn. Sykepleier virker veldig spennende, men de tjener jo ikke all verden. Har vurdert yrker som bioingeniør og fysioterapeut men funnet ut at jeg ikke passer som det. Også kiropraktor, men det er jo søren meg 5 år og ikke mulig å utdanne seg til i Norge. Har tenkt på radiograf, men er virkelig ikke flink i fysikk og dessuten er det jo så og si umulig å finne seg jobb etterpå. Så... finnes det noe annet slags yrke på sykehuset som faller mellom lege og sykepleier? Sykepleier virker som sagt veldig spennende, og tror kanskje jeg kommer til å ta det om jeg ikke finner noe annet, men har hørt mye negativt om det yrket, pluss at lønn og jobbtider trekker ned.
Susanne82 Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Gå sykepleier og ta viderutdanning. Rik blir du ikke, men som sykepleir med viderutdanning tjener du over gjennomsnittet. Dessuten fins det utrolig mange spennende viderutdanninger å velge mellom 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 Har tenkt på anestesisykepleier, men helt ærlig så virker det ganske tøft. Men også veldig veldig spennende da
Susanne82 Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Har tenkt på anestesisykepleier, men helt ærlig så virker det ganske tøft. Men også veldig veldig spennende da Anestesisykepleier tror jeg er kjempespennende. Om man ikke har noe imot å jobbe tredelt turnus. Jeg jobber selv turnus nå og er den jeg håper å komme bort fra ved å ta viderutdanning.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Jeg synes også sykepleier med videreutdanning må være et riktig valg for deg. Det er mange videreutdanninger å ta! Anestesisykepleier Intensivsykepleier Akuttsykepleier Alle disse jobber med kritisk syke mennesker og har mye ansvar og spennende oppgaver. Anestesisykepleiere kan også jobbe i ambulanse ved store ulykker. Psykiatrisk sykepleier ved psykiatrisk akuttmottak er også ganske spennende. Trenger egentlig ikke å ha videreutdanning for å jobbe i psykiatrien heller, men er en fordel. 1
Tullepia Skrevet 2. mai 2012 #6 Skrevet 2. mai 2012 Det går også an å bli bioingeniør og radiograf, for eksempel.
dnivie Skrevet 2. mai 2012 #7 Skrevet 2. mai 2012 Har jobbet snart i 2 uker som assistent i hjemmehelsetjenesten i trondheim kommune. Selv om det er litt "sjokkerende" det med fullkroppsstell og sårstell er det noe jeg tror jeg vil jobbe med, men jeg regner med at jeg går sykepleier til neste høst
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #8 Skrevet 2. mai 2012 Leser om intensivsykepleier og akuttsykepleier nå. Visste bare om anestesisykepl. Virker veldig veldig spennende ja
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #9 Skrevet 2. mai 2012 Det går også an å bli bioingeniør og radiograf, for eksempel. Passer nok ikke som bioing, og radiograf virker veldig spennende, men som sagt er jeg sykt dårlig i matte og fysikk - vet knapt hva det er. Men liker tekniske ting da, det skal sies. Men det virker å være veldig vanskelig å få jobb etter studiene.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #10 Skrevet 2. mai 2012 Ja, finnes det noe sånt yrke? Jeg er veldig veldig interessert i læren om anatomi, sykdommer og medisiner. Vil jobbe med mennesker og gjerne akutte situasjoner. Suger til meg all info om førstehjelp etc. Lege blir jeg nok aldri, er ikke så glad i å studere, og må dessuten ta opp en del fag for å i det hele tatt komme inn. Sykepleier virker veldig spennende, men de tjener jo ikke all verden. Har vurdert yrker som bioingeniør og fysioterapeut men funnet ut at jeg ikke passer som det. Også kiropraktor, men det er jo søren meg 5 år og ikke mulig å utdanne seg til i Norge. Har tenkt på radiograf, men er virkelig ikke flink i fysikk og dessuten er det jo så og si umulig å finne seg jobb etterpå. Så... finnes det noe annet slags yrke på sykehuset som faller mellom lege og sykepleier? Sykepleier virker som sagt veldig spennende, og tror kanskje jeg kommer til å ta det om jeg ikke finner noe annet, men har hørt mye negativt om det yrket, pluss at lønn og jobbtider trekker ned. Du har ikke akkurat motivasjonen til å gjøre noe mer enn sykepleier. Også i legeyrket er det turnus, i likhet med mange andre behandleryrker. Og hvis 5 år med kiroprakturutdanning skremmer deg, er ikke akkurat 3-årig sykepleieutdanning med langvarig spesialisering noe for deg heller.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #11 Skrevet 2. mai 2012 Passer nok ikke som bioing, og radiograf virker veldig spennende, men som sagt er jeg sykt dårlig i matte og fysikk - vet knapt hva det er. Men liker tekniske ting da, det skal sies. Men det virker å være veldig vanskelig å få jobb etter studiene. Hvis du er dårlig i matte bør du ligge unna sykepleien. 1
Leonora8 Skrevet 2. mai 2012 #12 Skrevet 2. mai 2012 Har jobbet snart i 2 uker som assistent i hjemmehelsetjenesten i trondheim kommune. Selv om det er litt "sjokkerende" det med fullkroppsstell og sårstell er det noe jeg tror jeg vil jobbe med, men jeg regner med at jeg går sykepleier til neste høst Hva er det som er så sjokkerende med fullt kroppstell?
Djungelvrål Skrevet 2. mai 2012 #13 Skrevet 2. mai 2012 Hva er det som er så sjokkerende med fullt kroppstell? Det lurte jeg også på.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #14 Skrevet 3. mai 2012 Vil ikke kuppe tråden til ts helt, men da jeg vurderer samme utdanning får det bare være;) Hva er egentlig forskjellen på akutt- og intensivsykepleier? Har lest litt frem og tilbake, men klarer ikke helt å forstå hva som er forskjellen
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #15 Skrevet 3. mai 2012 Du har ikke akkurat motivasjonen til å gjøre noe mer enn sykepleier. Også i legeyrket er det turnus, i likhet med mange andre behandleryrker. Og hvis 5 år med kiroprakturutdanning skremmer deg, er ikke akkurat 3-årig sykepleieutdanning med langvarig spesialisering noe for deg heller. Du overdriver. Det skremmer meg ikke, men er ikke interessert i det, i utgangspunktet. Så er det litt forskjell på å ta 5 år på rappen i utlandet og 3 år med sykepleie her, så 2 år med jobbing, og så etterhvert, når man vil/HVIS man vil, spesialisere seg innen et felt. Jeg syntes heller ikke du bør oppforde til å "ligge unna" sykepleier yrket fordi man ikke er spesielt god i matte, det er bare en del av studiet, en liten del, medikametberegning regner jeg med du sikter til. De fleste kommer seg gjennom en bit av studiet med noe som er spesielt vanskelig. Det er forskjell på et studie som har noe matte i seg og et som bygger på det. Til AB over; jeg er ikke helt sikker, men det virker som akuttsykepleier er de som jobber på akuttmottaket og behandler pasiner som kommer inn der, men intensivsykpl. ser jeg for meg at er på intensiv avd. på et sykehus, følger opp under og etter en operasjon, snakker med pårørende. Men vet ikke helt, sikkert noen som kan svare bedre enn meg her. Radiograf er nok MYE mer realfag-rettet enn sykepleien.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #16 Skrevet 3. mai 2012 Gå sykepleier og ta viderutdanning. Rik blir du ikke, men som sykepleir med viderutdanning tjener du over gjennomsnittet. Dessuten fins det utrolig mange spennende viderutdanninger å velge mellom Jeg kjenner en avdelingssykepleier som tjener 500 000 i året på et sykehjem i Oslo, så om du tar gode stillinger, får du litt penger mellom hendene Og om du vil være instutisjonssjef, tjener du 7-800 000 kr.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #17 Skrevet 3. mai 2012 Vil ikke kuppe tråden til ts helt, men da jeg vurderer samme utdanning får det bare være;) Hva er egentlig forskjellen på akutt- og intensivsykepleier? Har lest litt frem og tilbake, men klarer ikke helt å forstå hva som er forskjellen akutt-sykepleier jobber i akutten og i ambulanse, og intensivsykepleier jobber med operasjoner og sånt.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #18 Skrevet 3. mai 2012 Hvis du er dårlig i matte bør du ligge unna sykepleien. Ja, det er sant. Skal man bli sykepleier må man ha alt rett når det gjelder medisin-utregning. Det hjelper ikke å ha 99,9% rett ...
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #19 Skrevet 3. mai 2012 akutt-sykepleier jobber i akutten og i ambulanse, og intensivsykepleier jobber med operasjoner og sånt. Nei Akuttsykepleiere jobber i akuttmottak, ikke i ambulansen. Intensivsykepleiere jobber på intensiven, nyfødtintensiven (her jobber det også barnesykepleiere), hjerteovervåkning, medisinsk overvåkning eller på akuttmottak. De har altså større arbeidsplass. Operasjonssykepleiere assisterer ved operasjoner. Anestestisykepleiere kan jobbe i ambulansen ved store ulykker. Ellers så jobber de på operasjonsstua med anestesi og de går og "stikker" folk som er vanskelige å stikke ellers på sykehuset om det er behov for det.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #20 Skrevet 3. mai 2012 Ja, det er sant. Skal man bli sykepleier må man ha alt rett når det gjelder medisin-utregning. Det hjelper ikke å ha 99,9% rett ... Men det er utrolig simpel matte. Jeg fikk så vidt en 2'er på vgs, men klarte fint medikamentregningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå