Gå til innhold

Hvorfor er det vanskelig å ta vare på seg selv??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Janna

Tror at mange har dette problemet.

Noen som tør å komme med synsinger og funderinger rundt det?...

jeg snakker om at vi VET hva som er ikke bra og bra for oss/kroppen vår, men likevel gjør vi så mye feil. Eller lar være å gjøre noe i det hele tatt.

Er det på grunn av en manglende respekt for seg selv?

Innrømmer gjerne at jeg kan skjerpe meg på dette.

Anyone?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har min teori jeg!

Det finnes masse ting som vi liksom ikke skal spise, drikke eller gjøre. Dette fordi det er usunt eller skadelig.

I tillegg er det masse ting vi skal gjøre fordi det er fryktelig sunt og bra for oss.

Jeg slurver... spiser ting med e-stoffer, røyker, tar meg et glass vin eller en dring, jeg trener sjelden, spiser mat med fett og sukker... you name it!

Men dersom jeg skulle tenke på alt dette.. da ville jeg bli ulykkelig. Hvis jeg ikke fikk spise kake, is og sjokolade, bruke ketchup på maten, drikke appelsinjuice til frokost (ikke bra for nyrene).. ja da hadde jeg faktisk blitt syk og ulykkelig.

Jeg mener at det sunneste er å spise og drikke det man liker og kose seg med det. Alt med måte selvfølgelig. Og om jeg synes at det er bedre å gå raskt noen timer i uken i stedet for å gjøre meg blakk og ulykkelig på et helsestudio, ja da gjør jeg det.

Har aldri vært syk, har grei nok kondis og trives med meg selv.

Selvfølgelig kan ting skje. Jeg kan få kreft og aids eller noe annet dødelig og farlig. Men det kan også de som bruker lupe på alt de putter i seg og trener bort all fritiden sin. Jeg lever i hvertfall lykkelig på min måte.

Hvis folk nyter å trene er nok det rett for dem. Hvis de blir glade av å sjekke fettinnholdet i maten de spiser hver dag, ja da er vel det riktig for dem.

Jeg vil helst være livsnyter. Bruke tid, penger og krefter på ting jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi alle mennesker har en slags "det skjer ikke meg,bare andre" innstilling til stort sett alt.Hørt den før??Det tror jeg icon_smile.gif

Men det er et virkelig godt spørsmål Vinga,for mange mennesker tar ikke godt nok vare på seg selv.

Det som forundrer meg er de menneskene som røyker eller bruker narkotika.De vet så godt at det er farlig og faktisk kan ende med døden,men fremdeles driver de på.Hvorfor???

Jeg husker de gangene vi fikk besøk av mennesker på skolen med et hull i halsen på grunn av kreft som skyltes røyking.

Noe så fælt.Tenk og gå rundt med et hull i halsen din uten muligheten til å snakke uten hjelpemidler.

Men det som sitter værst er en film jeg så for mange mange år siden om en mann som var på avvenning av narkotika.Han lå og skalv og kasta opp i ei seng FULL MED SIN EGEN DRIT!!!!

Hvem er det som vil gå gjennom noe sånnt frivillig?

Det er ikke uten grunn jeg er den prektige jenta som aldri drikker alkohol,ikke røyker,bruker narkotika.Jeg drikker ikke kaffe en gang jeg icon_smile.gif

Men helt ærlig........da er jeg heller prektig i andres øyne enn å la kroppen min gjennomgå noe sånt.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har mye å gjøre med følelser.

Vi overfører vanskelige følelser over til noe som er lettere å deale med - eller kanskje mer akseptert.

Om det nå er for mye mat, for lite mat, narkotika..

Til noe konkret?

Jeg tror ikke det er så lett som å bare spørre "hvorfor???" narkomane gjør hva de gjør, som Thea er inne på.

Dette skjer grunnet andre, dypere ting, som vi andre ikke vet noe om.

Nå var det kanskje ikke dette Vinga mente med innlegget sitt, siden jeg sikter til mer alvorlige problemer.

Årsaken til røyking, litt for mye mat, og diverse andre ting som folk klager over derimot, det tror jeg rett og slett skyldes latskap.

Det er lettere å synes synd på seg selv enn å gjøre noe med det...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thea:

Ikke alle som har hull på halsen, såkalt tracheostomi, har hatt kreft. Hvem som helst kan egentlig risikere å måtte ha det for en kortere eller lengre periode.

Selv har jeg hatt hull på halsen i 16 år nå, uten det får jeg ikke puste. Å snakke er helt umulig for meg, jeg må kommunisere på andre måter.

Dere peker bl.a. på røyking som skadelig - Er det ingen som tenker på at stråling fra mobiltelefon, pc-skjerm etc. kan være skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Selv røyker jeg og drikker nok et par glass vin eller fem i løpet av uken.

MEN! Jeg *vil* slutte å røyke, jeg spiser masse frukt, trener hver dag (ryggskadet og må, enten jeg vil eller ikke) og holder meg noenlunde frisk. Har vært deprimert i flere år, og synes det å føle seg bra bidrar til økt livskvalitet. Jeg gir ikke opp sjokoladen jeg spiser i ny og ne, min daglige dose kaffe og te og minst tre kafebesøk i uken. Jeg prøver å ikke gi f*** i kroppen min, men jeg vil heller ikke bli så hysterisk at jeg begynner å veie maten min igjen (ja, for det har jeg gjort en gang i tiden icon_rolleyes.gif )

Prøver å leve livet uten å fokusere så mye på hva som er farlig! En dag skal vi da alle dø, eller hva?

Lily vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Lily den 2002-05-26 13:41 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei nei Dystonia.Det var ikke meninga å skjære alle over en kam.Men nå mente jeg selvfølgelig de tilfellene som skyldes røyking.At man kan få kreft i hals,svelg osv kan jo skje alle og enhver det,men nå er det ikke å legge under en stol at man er en del mer utsatt ved røyking da icon_smile.gif

Og til Lily,jeg tror ikke du er alene om den sjokoholiker tendensen din icon_smile.gificon_redface.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i det Lea sier. Jeg tror det viktigste av alt er å ha et GODT forhold til kroppen sin. Være glad i den, og trives med den.

Før var jeg langt mer opptatt av å "se etter feil". Noen kilo for mye her, litt appelsindhud der osv. Nå tenker jeg ikke over slike ting i det hele tatt -for det er da helheten som teller, er det ikke?

Jeg har ikke drukket melk siden jeg sluttet å die -fordi jeg ikke liker smaken av melk. Jeg vokste opp i en tid da man skulle drikke helst en liter melk om dagen -ellers ville man omtrent dø innen man var 30 fikk vi høre. I store deler av oppveksten hadde jeg forferdelig dårlig samvittighet overfor min egen kropp fordi jeg ikke drakk melk. Følte meg usunn, følte at jeg ikke var i stand til å ta vare på kroppen min. ALLE reagerte, med sjokk og vantro, når jeg ikke drakk melk (det samme gjaldt forøvrig fisk og skalldyr -jeg har aldri spist det heller).

Så en dag bestemte jeg meg for at nok fikk være nok. Jeg tenkte: Hvem skal jeg stole mest på? Min egen kropp eller legene? Jeg så rundt meg, så på naturen. Så hvor genial den er, hvordan alt passer sammen i en større helhet. Jeg så for meg hvordan kroppen min ser ut innvendig, hvordan hjertet slår, hvordan røde og hvite blodlegemer svømmer rundt inne i blodårene og sørger for at jeg lever. Jeg fikk en dyp respekt for min egen kropp -og fant tilslutt ut: Noe som er så genialt bygget opp som en kropp -om den virkelig hadde hatt et stort behov for melk, da hadde den vel ikke vært så dum at den gjorde så jeg ikke likte det, hadde den vel?

Etter at jeg tok en del standpunkter i forhold til ovennevnte har jeg knapt vært syk (må nevne at jeg var ganske mye syk da jeg var i tenårene) -det begrenser seg til et par-tre dager med influensa i året, noe jeg forøvrig ser på som helt normalt.

Jeg klarer ikke å spise 5 om dagen (frukt og grønt), og jeg vet at jeg ikke har spesielt variert kosthold. Jeg har aldri trenet noe særlig (men jeg danser -ser ikke egentlig på dette som trening, jeg danser fordi jeg elsker det), og er egentlig litt småbedagelig anlagt.

Allikevel -ved siste (og min aller første)bedriftshelsesjekk fikk jeg "best i test" på absolutt alt. Derfor tror jeg på min, og Leas, teori. Det viktigste er å være lykkelig!!!

Klem,

Nelle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

icon_smile.gif

Jeg takker for støtten.

Følte at jeg var litt på jordet en stund etter de første innleggene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thea:

Ja, at røyking er skadelig er vel alle enige om.

Stråling fra mobil, pc etc. påvirker kroppen vår - det er bevisst. At det er skadelig er ikke bevisst (selv om ting tyder på at dette også øker kreftfaren). Men det er heller ikke motbevisst!

Er det virkelig ingen som tenker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mennesker. Vi er irrasjonelle og fulle av følelser. Hvorfor blir jenter hos menne som slår? Det fordi fornuft og følelser slett ikke alltid henger sammen. Svært sjelden faktisk... Vi kan ha et lidenskapelig kjærlighetsforhold til en Troika (i hvert fall jeg) og vi har hørt at kaffe ikke er bra. Og så setter vi oss ned med kaffekoppen og venter til den koffeinavhengige professoren sier noen velvalgte ord om at det ikke er så farlig likevel.

Vi følger moten med trange bukser, bare maaver og høyhælte sko med trang tå. Og siden når har noe av dette vært sunt. Bryr vi oss? Neida, forfengeligheten kommer foran alt. Jeg har selv tatt en røyk for det ødela ikke utseendet mitt som en sjokolade (vekt, nei, vi visste ikke hva gusten hud var).

Har kroppen godt av et glass rødvin? Tja, noen sier det. Har JEG godt av et glass rødvin? Gjett om jeg har. Jeg trener masse, går turer og passer på kroppen min. Så er det sunt med en is på vei hjem fra trening, ikke sant?

Alt med måte er sunt. Det gjør oss lykkelige som er nevnt her. Husk at mennesker har visnet hen og dødd av sorg for eksempel.

Sjelen vår, den er fullstendig underkjent i vår kultur. Den må vi også pleie. Hvis du får i deg tre e-stoffer i dag, så tror jeg en god klem kan oppveie for det.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd:

Du sier at: "Sjelen - den er underkjent i vår kultur"

Dritbra uttalelse!!!

Måtte bare si det.

Klem, Nelle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...