KaDust Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Nå har altså den spretne lille jenta vår funnet ut at hun klarer å hoppe opp på kjøkkenbenken. Dette er ikke særlig populært da det ofte står oppvask der som hun raser ned (og dette knuser som regel). Kjøkkenet er svært lite, og siden vi ikke har tid til å vaske opp alt med en gang, står det alltid NOE der, bortsett fra på nettene da vi tar all oppvasken før vi legger oss. Dessuten er jeg redd hun kommer til å brenne seg, da varme panner og rister vil dekke all benkplass etter matlagning. Så da lurer vi på, går det an å lære hun å ikke hoppe opp der, slik at hun ikke skader seg selv?
KaDust Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2012 Det funker jo ikke, da må vi sitte vakt på kjøkkenet. Stua og kjøkkenet er på hver sin side av leiligheten.
Sessipn Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Med pusen vår holdt det at vi bare løfta han ned så fort han hoppa opp på benken,bordet osv. Han tok fort hintet
Silfen Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Det funker jo ikke, da må vi sitte vakt på kjøkkenet. Stua og kjøkkenet er på hver sin side av leiligheten. Du forventer vel ikke at du skal lære katten noe om du ikke er tilstede? 2
Susanne82 Skrevet 2. mai 2012 #6 Skrevet 2. mai 2012 Vi har bare konsekvent tatt katten ned hver gang den har hoppet opp på benken, gjerne samtidig som vi er litt skarp i stemmen og sier nei, gå ned. Etter vært holdt det bare snakke skarpt til katten når den prøvde seg, til den nå aldri er å se på kjøkkenbenken. Den gidder bare ikke prøve mer. Det samme har vi gjort med sofaen. Det er lurt å lære katten dette tidlig, for gammle katter med dårlige vaner er tunge å lære opp på nytt Svigermorgen min bruker en sånn sprutflaske til blomstene, som katten får en dusj av hver gang den prøver seg på steder den ikke er velkommen, funker fint det også. Nå piler den ned fra bordet bare svigermord løfter på sprutflasken
Susanne82 Skrevet 2. mai 2012 #7 Skrevet 2. mai 2012 Om dere har lite mulighet til å følge opp kan dere sette glass med eddik rundt om kring på benken, det liker ikke katter og holder seg som regel unna.
KaDust Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2012 Selvfølgelig ikke, men kan jo likevel ikke sitte på vakt på kjøkkenet med sprayflasken hele dagen. Har eksamen jeg må studere til, jobb og ting å gjøre. Ja, hittil har jeg kjappet meg inn på kjøkkene og kjeftet lett på henne mens jeg har tatt henne ned. Men hun er så trøll og prøver seg hele tiden selvom hun vet hun ikke får til. Sånn er det med ALT i leiligheten. :gjeiper: Hun er en liten pøbel. Hun er bare 15 uker gammel, så hun har ikke fått så mange vaner enda vil jeg tro. Får håpe hun gidder å oppføre seg.
ninuska_ Skrevet 2. mai 2012 #10 Skrevet 2. mai 2012 (endret) Min lærte det aldri, så jeg gav opp. Konsekvent nei mens han ble tatt ned i hundre dager sikkert ti ganger i timen mens jeg var hjemme - jeg løp fra stua hver gang jeg hørte han hoppe opp, satt på vakt og alt mulig - og sprayflaske til han ble klissvåt - han satt alltid og så dumt på meg. Til slutt gav jeg opp. Det har mindre å si for meg at han går oppå der enn det har betydning for han. Han vant den krigen. De finner fort ut av at komfyr er ikke til å gå på - og ja, det måtte en brent liten pote (ingen skader altså, han trakk seg fort unna) før han gav opp det prosjektet. De lærer ved å prøve og feile. Alt var nytt i starten. Nå sitter pus for det meste på kjøkkenbenken for "det er der det skjer". Han sitter rolig og følger med på alt vi gjør. Endret 2. mai 2012 av ninuska_
Gjest Blubberella Skrevet 2. mai 2012 #11 Skrevet 2. mai 2012 Klistre dobbeltsidig tape på benken når dere ikke er til stede. Det blir nok ikke så mange turer for pusen med ekkel klistrefølelse under potene (og lugging i hårene under potene) før han slutter med det. Ser dere ham hoppe opp, er det selvfølgelig best å løfte ham ned med et strengt "nei!". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå