AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Jeg har planer om å ta ett år av mastergraden min i utlandet. Har sett på hvilke land og skoler universitetet mitt har samarbeidsavtaler med, men der fant jeg ingen av de universitetene jeg kan tenke meg å gå på. Jeg vil gjerne studere ved et anerkjent universitet i USA. Disse universitetene er private institusjoner. Er det noen skoler i Norge som har samarbeidsavtaler med universiteter som CalTech (California Institute of Technology), MiT og Harvard f.eks? Er det helt umulig for en norsk student å komme inn på et slikt universitet?
Surriball Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Du kan komme inn uten at universitetet har avtale, ja. Da må du betale skolepenger i tillegg. Har universitetet avtale blir det gratis å gå på skole der. Men det er som regel veldig stor rift om de plassene universitetet har avtale om, og da er det karakterer det går på. De fleste universitetene i utlandet stiller bare krav om C eller høyere i snitt og en bestått TOEFL-test/mer enn 4 i engelsk fra vgs.
Surriball Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 (endret) EDIT: Dobbelpost! Endret 2. mai 2012 av Surriball
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Du kan komme inn uten at universitetet har avtale, ja. Da må du betale skolepenger i tillegg. Har universitetet avtale blir det gratis å gå på skole der. Men det er som regel veldig stor rift om de plassene universitetet har avtale om, og da er det karakterer det går på. De fleste universitetene i utlandet stiller bare krav om C eller høyere i snitt og en bestått TOEFL-test/mer enn 4 i engelsk fra vgs. Takk for svar! Jeg lurer på hvor mye du får i støtte når det gjelder skolepenger? Hvis skolepengene overstiger lånesummen, har jeg rett på tilleggsstipend\lån da? Kan tenke meg at disse private institusjonene har spesielt høye skolepenger. Universitetet mitt har ikke noen avtale med universiteter som CalTech og MiT. Jeg har veldig lyst til å ta ett skoleår ved CalTech, men jeg vet ikke om det er mulig. Tar de inn norske studenter på slike prestisjeuniversiteter? Caltech er et av verdens mest prestisjefylte universiteter når gjelder teknologi og naturvitenskap. Er det noen sjanse å komme inn på CalTech i det hele tatt?
Chloe- Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 1. Sjekk om skolen er akkreditert av lånekassen. 2. Sjekk listen om universitetet finnes på listen over skoler med tilleggsstipend på lanekassen.no. 3. Om universitetet ikke er på den listen ligger maxutbetalingene på omtrent 100.000 i halvåret, avhengig av fjorårets dollarkurs. Sjekk skolepengekalkulatoren for å sjekke hvor mye du får. Beløpet skal da dekke både skolepenger, kost og losji. Minimum 60% av beløpet blir omgjort til lån etter endt skolegang. 4. Hvis det er snakk om andreåret på master (etter et år i Norge) så vil du vel graduere fra CalTech? Forsikre deg om at fagene du har fra før blir godkjent! Send skolen mail om dette. Spar på norske pensumlister etc, så du kan argumentere din sak. Du kan måtte belage deg på å ta et ekstra halvår om ikke alle fagene er overførbare. Om du kommer inn avhenger vel av ditt eget snitt og karakterkravet fra skolen.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Bare en opplysning som kan være grei å ha i bakhodet, skolepengene for ett år ved prestisjeuniversitet ligger på 450 000 og oppover. Det støttes ikke av lånekassen. Hilsen en som kom inn og ikke hadde råd tilå gå. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #7 Skrevet 3. mai 2012 Jeg vet om nordmenn som har gått på Harvard (law school). Vet ikke hvordan de løste det økonomisk, men norsk statsborgerskap er i alle fall ingen hindring.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 Jeg kjenner også nordmenn som har gått på Harvard. Kanskje du skal sjekke om det er noen stipend du kan søke på?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #9 Skrevet 4. mai 2012 1. Sjekk om skolen er akkreditert av lånekassen. 2. Sjekk listen om universitetet finnes på listen over skoler med tilleggsstipend på lanekassen.no. 3. Om universitetet ikke er på den listen ligger maxutbetalingene på omtrent 100.000 i halvåret, avhengig av fjorårets dollarkurs. Sjekk skolepengekalkulatoren for å sjekke hvor mye du får. Beløpet skal da dekke både skolepenger, kost og losji. Minimum 60% av beløpet blir omgjort til lån etter endt skolegang. 4. Hvis det er snakk om andreåret på master (etter et år i Norge) så vil du vel graduere fra CalTech? Forsikre deg om at fagene du har fra før blir godkjent! Send skolen mail om dette. Spar på norske pensumlister etc, så du kan argumentere din sak. Du kan måtte belage deg på å ta et ekstra halvår om ikke alle fagene er overførbare. Om du kommer inn avhenger vel av ditt eget snitt og karakterkravet fra skolen. Chloe gir veldig gode råd her! Om du kommer inn kommer an på karakterene og GRE-score. Men jeg tviler veldig på om et universitet som CalTech godtar et førsteår fra et norsk universitet. Da er det i såfall bare utveksling og man kan ikke "graduere". Jeg tok master ved et såkalt prestisjeuniversitet i USA. Tuition var ca. US$30,000 i året. Jeg fikk full pakke fra Lånekassen (tilleggsstipend og gebyrstipend). I tillegg hadde jeg spart opp en del, jeg jobbet som en gal sommeren mellom de to årene, og tjente litt penger ved siden av (første året som barnevakt, andre året med en relevant ekstrajobb.) AB, det med 450,000 virker voldsomt, spesielt siden du sier dette er bare skolepengene... En skole som SIPA (Columbia) er veldig dyr, men skolepengene er da under 300,000 norske...
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #10 Skrevet 4. mai 2012 AB, det med 450,000 virker voldsomt, spesielt siden du sier dette er bare skolepengene... En skole som SIPA (Columbia) er veldig dyr, men skolepengene er da under 300,000 norske... Kom inn på et program ved et meget annerkjent universitet, men en av betingelsene var at jeg måtte ha økonomisk garanti, pris kr 62.000 dollar pr år... + + + altfor dyrt altså
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #11 Skrevet 5. mai 2012 Kom inn på et program ved et meget annerkjent universitet, men en av betingelsene var at jeg måtte ha økonomisk garanti, pris kr 62.000 dollar pr år... + + + altfor dyrt altså Men da er jo den garantiene på mer enn "bare" skolepengene. Da er det snakk om en garanti på både skolepenger og leveutgifter, ca. 350,000 totalt. Mener ikke å pirke, vil bare at TS ikke skal miste motet helt! Jeg glemte forresten å nevne at mitt 1. år på masteren fikk jeg stipend fra skolen, som betalte litt under halvparten av tuition.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå