AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Hva er egentlig den enkle forskjellen mellom Designloven, Varemerkeloven, Åndsverkloven og Patentloven? Skjønner det ikke helt når jeg leser det selv. Takker på forhånd for svar (RELATERT til det jeg spør om her! )
Mady Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Designloven omhandler design(registrering, beskyttelse osv) - utseende på en gjenstand, f. Eks et spesielt utseende på en høyttaler, en vase, en ring eller lignende. Varemerkeloven omhandler varemerker(registrering, beskyttelse osv) - typisk Nike, Rema 1000, Lewis, bik bok, Mercedes. Patentloven omhandler patenter(registrering, beskyttelse osv) - man kan få patent for oppfinnelser, f. Eks. Tripp trapp stolen. Åndsverkloven omhandler åndsverk - når det foreligger et åndsverk. F eks kunst, musikk, film. Osv. 1
Gjest navnelapp Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 -Og eit design kan/vil normalt også vere verna av opphavsretten, altså eit åndsverk. Det same med eit varemerke, utforminga eit varemerke har fått kan også ha verkshøgde, og dermed vere eit åndsverk.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Halla folkes, dette er jo et urgammelt forum,- men jeg har det lagret som en link til min startside likevel for å starrte opp safari haha ,-- men tenkte nå å bare meddele med dere at jeg, TS, fikk B i markedsretten da jeg tok den opp igjen :D Takk for gode innlegg though.... Anonym poster: 8400100e35c487e87aa9416ffc9ead2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå