Strikkemamma Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Jeg har i alle år vært opptatt av å se bra ut og baserer min selvtillitt på utseende. Er ikke over gjennomsnittet vakker, men helt "vanlig". Jeg har rødt hår og hater min hvite hud så har så lenge jeg kan huske brukt selvbruning. Har stygg hud, så jeg har alltid brukt litt "tunge" foundations. I det siste har jeg startet å bli drittlei av selvbruingsregimet etter hver dusj, og jeg føler for å la huden min puste mer. Jeg har rett og slett begynt å gi litt mer F i sminke, og jeg har startet å tenke: har jeg begynt å la meg selv forfalle eller har jeg startet å godta min mer naturlige side? 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Å la seg forfalle vil heller si å spise usunt og ikke trene, og absolutt aldri pynte seg. Jeg synes det høres bra ut at du begynner å gi litt faen. 1
Gjest Liss`pia Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. De siste årene har jeg latt min naturlige hårfarge gro, brynene få en litt mer tilfeldig men naturlig form og gått over til "bare" mascara, litt dekkstift og rouge --> jeg har aldri fått så mange positive tilbakemeldinger på mitt utseende før, hvis det kan være til hjelp... Er enig med Ab. 1
Djungelvrål Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Jeg har nesten sluttet å ta solarium, kuttet ut extensions for mange år siden og har naturlige negler. Sminker meg også litt mindre. Vil ikke si jeg lar meg forfalle av den grunn. Solarium er ikke bra for huden og extenions ødela håret mitt. Naturlige negler er vel så fint som påsatte.
apekatt Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Samme her egentlig. Bruker ikke sminke lenger, retter ikke ut håret, tar ikke solarium osv.. Går med hettegensere for det meste og sånt. Før brukte jeg mye sminke, mørk foundation, tykk eyeliner, markerte øyebryn, har sluttet med alt det nå. Ser ikke bedre ut, har jo masse røde merker som jeg egentlig burde dekke til, men orker ikke lengre rett og slett. Tror ikke det har noe med at selvtilliten min er bedre, for den er mindre enn før. Begynner vel kanskje å forfalle, i en så ung alder til og med. Lurer på hvor det ender..
Strikkemamma Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 2. mai 2012 Mente ikke at jeg kutter ut dette fordi min selvtillitt er så god, for det er den ikke. Men lurer på om jeg bare skal roe ned selvbruning og alt det andre, og la selvtillitten min vokse på den mer naturlige looken. Merker at det er sykt vanskelig, da jeg har problemer med å være hvit som et laken. 1
Dixieland Skrevet 2. mai 2012 #7 Skrevet 2. mai 2012 Jeg kjenner meg også igjen her. Studerer via NKI for tiden, og jobber mye mindre nå enn for 5-6 mnd siden. Bruker kun concealer og kanskje pudder hjemme, og har merket at jeg bryr meg mer om å jobbe for en fin hud og sunt hår, enn all sminken og greiene jeg brukte på jobb. Håret er blitt mye bedre, har ikke brukt rettetang omtrent siden november :D Har også tenkt tanken om jeg forfaller, men har kommet fram til at jeg bare har godt av dette. Blir nok mer opptatt av sminke når jeg begynner å jobbe igjen, men skal prøve å ikke ta helt av
Gjest JosefK78 Skrevet 2. mai 2012 #8 Skrevet 2. mai 2012 Men skal ikke rødhårete kvinner være bleke da? Personlig har jeg ikke barbert med siden forgie uke og gått med de samme dongeri buksene i snart 2 uker, men det er vist normalt når en er mann 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #9 Skrevet 2. mai 2012 Jeg synes du skal la selvtilliten vokse utfra den du egentlig er, og rødt hår og blek hud er da virkelig vakkert, synes jeg Går an å sminke seg utfra det naturlige, så får du skikkelig porselenshud, kan spille på hår- og øyenfarge osv. Og du kan tone hårfargen så håret får "perfekt" nyanse. Tror det er vanskelig å virkelig få en trygg selvtillit dersom den ikke er basert på hvem vi virkelig er, enten det er utseende eller indre egenskaper - og de fleste av oss er egentlig både penere og bedre mennesker enn vi tillater oss å være 1
PelleP Skrevet 2. mai 2012 #10 Skrevet 2. mai 2012 Jeg har i alle år vært opptatt av å se bra ut og baserer min selvtillitt på utseende. Er ikke over gjennomsnittet vakker, men helt "vanlig". Jeg har rødt hår og hater min hvite hud så har så lenge jeg kan huske brukt selvbruning. Har stygg hud, så jeg har alltid brukt litt "tunge" foundations. I det siste har jeg startet å bli drittlei av selvbruingsregimet etter hver dusj, og jeg føler for å la huden min puste mer. Jeg har rett og slett begynt å gi litt mer F i sminke, og jeg har startet å tenke: har jeg begynt å la meg selv forfalle eller har jeg startet å godta min mer naturlige side? Hei hei. Som mann så kan jeg veldig lite om dette. Men fra et manns perspektiv, ikke alle, så er det svært lite pent med jenter som bruker for mye sminke. Å noe av det verste er jo for mye selvbrunings krem. Så det at du bruker mindre av det er fra mitt stå sted bra! 5
Gjest Søgni Skrevet 2. mai 2012 #11 Skrevet 2. mai 2012 Nei, å slutte med selvbruning og heller la huden være naturlig lys er så definitivt ikke det samme som å la seg selv forfalle. Det er jo din naturlige hudtone som harmonerer best med resten av fargene dine! Og de som tar solarium er mye nærmere forfall enn de som er naturlig bleke, for å si det sånn. 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #12 Skrevet 2. mai 2012 Det er ikke noe galt i å bruke litt selvbruning iblant, og litt sminke, men hvis man begynner å få dårlig samvittighet, synes det er et forferdelig ork, eller føler man ser forferdelig ut uten alt dette, da er det noe som er galt. Synes aldeles ikke du lar deg forfalle - JEG synes personlig at folk ser freshere ut uten selvbruningslooken, og uten tykke lag foundation, selv om huden kanskje ikke ser tipp topp ut uten. Kanskje huden tilogmed blir en del bedre etter en periode uten mye sminke Jeg har også i alle år knyttet selvtilliten min i stor grad til utseende (er ikke superpen akkurat, mer normalt søt). Har alltid stæsjet meg opp med masse produkter og sminke. Men det kom til et punkt der jeg rett og slett fikk dårlig samvittighet og følte at jeg ikke strakk til fordi jeg ikke alltid klarte å kure håret mitt en gang i uka, eller fordi jeg ikke gadd balsam etter shampo. Da skjønte jeg at det hadde gått litt for langt, og kastet en del av alle "livsnødvendige skjønnhetsonder" i søpla. Jeg har ikke sluttet med produkter og sminke, men har skjønt at det er kanskje ikke nødvendig med 100 produkter hver dag, kanskje holder det med 5.. Det er viktig å prøve å bygge opp selvtilliten på noe annet enn bare utseende. Det er jo koselig å føle seg fin, men det bør mer være et bonus enn noe som er det viktigste for deg.
OhSerendipity Skrevet 2. mai 2012 #13 Skrevet 2. mai 2012 Tror det bare betyr at du vokser opp, og det høres slett ikke negativt ut! Tung foundation ser sjeldent bra ut uansett, og blek hud kan være nydelig. 2
The Rebs Skrevet 4. mai 2012 #14 Skrevet 4. mai 2012 Jeg tror det er viktig å ha en balanse her som med alt annet. For å sette det helt på spissen: Har man narsissistisk personlighetsforstyrrelse vil man kunne være ekstremt opptatt av ytre ting, slik som utseende og det materielle. Man baserer hele sin selvtillit og sitt selv på ting som utseende. Man bruker ytre ting som en forlengelse av seg selv, dette gjelder også personer og ikke kun det materielle, noe som jo gjør de med denne personlighetsforstyrrelsen så ødeleggende for andre mennesker. Det å være opptatt av utseende som ung spesielt nå for tiden er jo derimot ganske vanlig, men jeg tror allikevel man skal være litt obs spesielt om man baserer mye av selvtillit på utseende. Så det å være bevisst på dette og å være litt selvransakende, er jo kjempebra og et psykisk sunnhetstegn. Satt helt på spissen på den andre siden, kan man for eksempel ved schizofreni unngå å ta vare på seg selv, for eksempel slutte å dusje, rett og slett legge alt med fysisk velvære og hygiene på hylla. Noen som sliter psykisk for eksempel med dårlig selvtillit, kan jo føle at de ikke fortjener å se bra ut og dermed forsømme seg selv totalt når det gjelder det ytre. Så det kan jo gå begge veier og være like usunt! Det kan jo være et positivt fremskritt for noen å unne seg å føle seg bra ved å se bra ut, mens motsatt så er det jo som regel slik at avhengighet av ytre ting man fra naturens side ikke har behov for, er usunt. Så som flere skriver her så må det jo være ønskelig å basere selvtillit på personlighet, og heller bygge selvtilliten derfra - slik at man faktisk har et solid og varig grunnlag under hva enn det måtte være man har, enten om det er sminke, jobb, bil eller andre ting :-) Ellers baserer man jo selvet på et "luftslott", ytre ting som når de forsvinner fører til at man sitter igjen med følelsen av å være ingenting. Man burde vel passe på å ta vare på kjernen og ikke kun skallet for å si det sånn, det hjelper lite om skallet ser sunt ut om ikke det som er inni er det. Og når det gjelder sminke handler det jo også mye om illusjoner, det kan like gjerne være et usunt skall man legger et lag over!
Månestråle** Skrevet 4. mai 2012 #15 Skrevet 4. mai 2012 Mente ikke at jeg kutter ut dette fordi min selvtillitt er så god, for det er den ikke. Men lurer på om jeg bare skal roe ned selvbruning og alt det andre, og la selvtillitten min vokse på den mer naturlige looken. Merker at det er sykt vanskelig, da jeg har problemer med å være hvit som et laken. Det syns jeg er så synd. Melkehvit hud er utrolig klassisk og elegant. Særlig sammen med rødt eller mørkt hår.. Sånne menn og kvinner syns jeg ser ut som de er tatt rett ut av et maleri eller en eventyrverden. Så vakkert.. Akk, den som var så heldig. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #16 Skrevet 4. mai 2012 Det syns jeg er så synd. Melkehvit hud er utrolig klassisk og elegant. Særlig sammen med rødt eller mørkt hår.. Sånne menn og kvinner syns jeg ser ut som de er tatt rett ut av et maleri eller en eventyrverden. Så vakkert.. Akk, den som var så heldig. Tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå