Gå til innhold

'Dugnadsmat'

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Skrållan - ikke innlogget

Er så heldig og får hjelp av familie/venner til flytting en av de kommende helgene. I den anledning skal jeg stå for litt mat i maven, og har gått litt i stå på ideer. Vi blir 5-6 voksne/'store' barn, og siden jeg også skal hjelpe til bør det ikke være alt for mye styr med maten. Kjøkkenet er delvis innflyttet og går greit å ordne til mat der, men kanskje litt dårlig med plass akkurat denne helgen :wink: Enkelt, godt, mettende er stikkord! (pølser er uaktuellt!) Flyttefolkene har også et par timers reisevei hjem igjen, det bør vel også komme i betrakning....

Håper på noen gode tips....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beta suppe, det kan du lage kvelden før og bare varme opp.

Kjøp en røkt svineknoke, og lag suppe på den. Enkelt godt og mettende, og du bruker bare en panne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en gryterett? Enkelt og greit, og du kan lage den dagen før og varme den opp den aktuelle dagen, og alt lages i samme gryte så det blir minimalt med oppvask. Chili con carne er kjempegodt. Bare fres kjøttdeig (eller biffstrimler om du vil) med hakket løk, hvitløk og rød chili. Tilsett en boks hermetiske tomater og noen spiseskjeer tomatpuré. For enkelhets skyld bruker du 2 bokser hermetiske brune bønner (hvis du absolutt vil kan du bløtlegge tørre bønner over natten, da blir koketiden noe lenger). Ha i salt, pepper, oregano, paprikapulver og litt cayennepepper. Og hell over ca 2 dl buljong. La putre ca 15 minutter. Du kan godt servere ris med ved siden av hvis du ønsker det. Ellers kan du jo bare lage en gryterett slik du ønsker den, valgfritt kjøtt og grønnsaker, godt krydder og litt væske og la det putre en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er styr nok med flytting om man ikke skal stå på kjøkkenet i tillegg. Vi pleier alltid å bestille pizza eller kinamat i sånne anledninger (har flyttet noen ganger ja...). Inviter heller på en takk-for-hjelpa-fest med god mat når dere er vel i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du med at pølser ikke er aktuelt, siktet til pølse og lompe, eller alt med pølse i. Dersom røkte pølser er ok, er det veldig godt å bare koke opp et par poser med bolognesegryte og ha pølsebiter i. Masse smak og kjempe lettvindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår en stor kjele med god hjemmelaget lapskaus og grove rundstykker til :blunke:

Nammenamm! Dette skulle jeg også foreslå. Også en kasse brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrållan - ikke innlogget

Takk for mange gode forslag!

Kokt ned til tre forslag nå, enten lapskaus (bare fordi det er så godt! :D ), fylte horn som kan lages i forveien og varmes opp når vi er sultne eller forslag fra en kollega: kjøpe en bøtte med Innherredsodd og varme opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto for maten når venninnen min skulle flytte. Da laget jeg baguetter med ost og skinke. De pakket jeg enkeltvis inn i plast. I tillegg hadde vi sjokoladekake (i langpanne) og brus. Enkelt og greit å ta med + at det ikke krever fat eller bestikk. Alt jeg hadde med var noen servietter, en kniv til å kutte kakebiter med og noen pappkrus. Lykke til med flyttingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at de andre forslagene var virkelig bra!

Selv tenkte jeg med en gang på når vi arbeidet ute på sommeren hos min mormor, og vi fikk slåttgrøt som måltid. Dette var altså rømmegrøt med diverse spekemat til. Skikkelig godt!

(Og rømmegrøt på pose som tar 7 minutter er virkelig nam nam:-)).

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...