AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Nå begynner det start å nærme seg tiden der man flytter hjemmefra, og jeg har overhodet ikke noe peiling på hvordan ting fungerer, derfor har jeg en del spørsmål, som sikkert også kan være nyttige til andre. Pris Når jeg leter på finn etter leiligheter, er det noe jeg ikke helt skjønner anngående prisen. Feks: Prisantydning; 890 000,- Fellesgjeld; 544 422,- Totalpris 1 434 422,- Er prisen på leiligheten her 890 000? Så hvis jeg skal kjøpe denne leiligheten trenger jeg låne 890? Fellesgjelden er en felles gjeld i boretslaget? Må jeg betale 1 434 422,- for leiligheten om jeg også ønsker å utbetale min del av fellesgjelden og dermed slipper en felles kostnad pr. måned? Andel vs selveier Etter hva jeg har funnet ut, fungerer det slik at når du har en andelsleiglihet, har du kun kjøpt retten til å bo der. Hvis du skal pusse opp, og gjøre slike ting må man søke om det? Selveier betyr at du disponerer leiligheten fritt, og kan gjøre hva du vil med den. Lån Hvis man har funnet seg en lelighet man har lyst på, er det bare å dra til banken og spørre om lån? Hva om behandlingstiden tar så lang tid at andre byr på den, og den blir solgt før du i det hele tatt rekker å få lån? Kan man søke om lån før man finner en leilighet, slik at finansdelen er klar til man finner noe man har lyst på? Hva med oss som ikke har ek? Jeg har hørt at man kan søke lån hos husbanken, og at det er lettere å få lån der enn i vanlig bank. Og man kan søke startlån på 15% av boligen verdi for egenkapital, og resten som husbankfinansiering? Det var alt jeg kom på i farta.. Jeg har ingen erfaring fra bolikjøp, så jeg lurer egentlig på alt rundt denne prosessen.. Takk for alle svar! 2
kalinka85 Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Fellesgjeld og andel og det der har jeg null peiling på, da vi har kjøpt enebolig. Det greieste er vel å gå i banken å snakke med en rådgiver. Da får du vite hvor mye du får i lån, osv. Så får du et finansieringsbevis som bekrefter at du får lån hvis du finner bolig. Når du da legger inn bud tar megler en tlf til banken og skjekker om du har finansiering. Det lureste er vel å søke lån før du går på visning. Så slipper du at huset går før finansene er i orden. De fleste selgere vil nok godta bud uten forbehold, enn bud med forbehold om finansiering.
Ciara Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 Det greieste er å ta kontakt med banken for å høre hvor mye du får i lån, så vet du hva du har å forholde deg til. La oss si du kan låne en million. Da er dette boligpris + evt fellesgjeld. Er det ingenting i fellesgjeld kan du gå for en leilighet som koster 1 mill inkl gebyrer. Har leiligheten 200 000 i fellesgjeld, kan ikke leiligheten koste mer enn 800 000 inkl gebyrer. Du betaler ikke fellesgjelden med mindre du gjør særskilt avtale om det, så i det siste tilfellet vil du bare ha 800 000 i lån.
Ciara Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Og ja, du bør gå i banken før du har funnet en leilighet, ellers er det stor risiko for at du ikke rekker å by på den. Da gir du bare banken selvangivelse, lønnsslipper, dokumentasjon på evt studielån eller andre opplysninger de ber om. Ønsker de å tilby deg lån da vil du få et finansieringsbevis som er gyldig en viss tid (vet ikke hvor lenge).
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Jeg er fortsatt litt forvirra anngående pris.. Hvis prisantydningen er 890.000 og totalprisen 1,4 er det 890.000 leiligheten koster, eller 1,4? Denne leiligheten har da en fellesgjeld på rundt 5.000 pr måned, og jeg lurer derfor på om jeg betaler 890 for leiligheten, da må jeg betale 5000 pr måned i fellesutigifter. Men om jeg betaler 1,4 som er totalprisen på leiligheten, betaler jeg da for hele leiligheten + fellesgjelden til denne leiligheten, slik at jeg ikke må betale så mye i måneden? (man trenger vell betale litt til felles vedlikehold og slik, men ikke noe på felleslån?)
Tabris Skrevet 2. mai 2012 #6 Skrevet 2. mai 2012 Hvis prisantydning er 890', så er dette du låner hos banken. Deretter betaler du hver måned avdrag på banklån + fellesgjeld. Derfor må du kunne betjene 1,4 for at banken skal låne deg dette.
smilo Skrevet 2. mai 2012 #7 Skrevet 2. mai 2012 Nå begynner det start å nærme seg tiden der man flytter hjemmefra, og jeg har overhodet ikke noe peiling på hvordan ting fungerer, derfor har jeg en del spørsmål, som sikkert også kan være nyttige til andre. Pris Når jeg leter på finn etter leiligheter, er det noe jeg ikke helt skjønner anngående prisen. Feks: Prisantydning; 890 000,- Fellesgjeld; 544 422,- Totalpris 1 434 422,- Er prisen på leiligheten her 890 000? Så hvis jeg skal kjøpe denne leiligheten trenger jeg låne 890? Fellesgjelden er en felles gjeld i boretslaget? Må jeg betale 1 434 422,- for leiligheten om jeg også ønsker å utbetale min del av fellesgjelden og dermed slipper en felles kostnad pr. måned? Leiligheten koster da kr 890 000 + evt gebyrer til staten. Det er ikke alle borettslag som har inngått avtaler slik at du kan betale ut fellesgjelden. Dessuten er dette ofte lite lønnsomt hvis du må ta opp lån i bank, for private lån er ofte dyrere enn det er borettslag kan klare å forhandle frem. Andel vs selveier Etter hva jeg har funnet ut, fungerer det slik at når du har en andelsleiglihet, har du kun kjøpt retten til å bo der. Hvis du skal pusse opp, og gjøre slike ting må man søke om det? Selveier betyr at du disponerer leiligheten fritt, og kan gjøre hva du vil med den. I en andelsleilighet kan du innvendig gjøre det meste, bortsett fra å rive bærevegger, da dette går ut over bygningsmassen. Det samme gjelder skifte av dører og vinduer ,da det er utvendig og tilhører borettlaget. Lån Hvis man har funnet seg en lelighet man har lyst på, er det bare å dra til banken og spørre om lån? Hva om behandlingstiden tar så lang tid at andre byr på den, og den blir solgt før du i det hele tatt rekker å få lån? Kan man søke om lån før man finner en leilighet, slik at finansdelen er klar til man finner noe man har lyst på? Du bør dra til baken først og få høre hvor høyt du kan gå. Hva med oss som ikke har ek? Jeg har hørt at man kan søke lån hos husbanken, og at det er lettere å få lån der enn i vanlig bank. Og man kan søke startlån på 15% av boligen verdi for egenkapital, og resten som husbankfinansiering? Du kan søke i kommunen om startlån, men det vil igjen være avhengig av din maksimale lånebelastning. Husbankfinansiering er det så godt som bare de som bygger nytt som har mulighet til søke om. Det var alt jeg kom på i farta.. Jeg har ingen erfaring fra bolikjøp, så jeg lurer egentlig på alt rundt denne prosessen.. Takk for alle svar!
Ciara Skrevet 2. mai 2012 #8 Skrevet 2. mai 2012 Jeg vet ikke om det gjør det klarere, men banken vil vite om alle lån du har. De har budsjetter som sier noe om hvor stort lån man kan betjene på din inntekt. Har du studielån eller andre lån blir det trukket fra deres mulige lånesum. En fellesgjeld er også et lån du vil få og som du skal kunne betjene på akkurat samme måte. Mao - jo lavere fellesgjeld, jo bedre, selvfølgelig.
smilo Skrevet 2. mai 2012 #9 Skrevet 2. mai 2012 Jeg er fortsatt litt forvirra anngående pris.. Hvis prisantydningen er 890.000 og totalprisen 1,4 er det 890.000 leiligheten koster, eller 1,4? Denne leiligheten har da en fellesgjeld på rundt 5.000 pr måned, og jeg lurer derfor på om jeg betaler 890 for leiligheten, da må jeg betale 5000 pr måned i fellesutigifter. Men om jeg betaler 1,4 som er totalprisen på leiligheten, betaler jeg da for hele leiligheten + fellesgjelden til denne leiligheten, slik at jeg ikke må betale så mye i måneden? (man trenger vell betale litt til felles vedlikehold og slik, men ikke noe på felleslån?) Hvis du betaler 1 400 000 for leiligheten så må du allikevel betale det samme tilslutt, for renter og avdrag på de siste 500 000 vil komme i tillegg enten du betaler det over husleia eller direkte til banken.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #10 Skrevet 2. mai 2012 Fellesgjeld kommer i tillegg til prisen. Så vidt jeg vet, så kan man ikke låne fra banken penger som utgjør fellesgjelden, men bare prisen på selve leiligheten. Totalprisen inkluderer fellesgjeld, eller med andre ord din del av gjelden hele borettslaget har opparbeidet. Derfor er det så mye mer enn prisantydningen. For å kjøpe leiligheten du beskriver, må du ha 1.4 mil eller totalprisen etter budrunden. Hvis leiligheten blir solgt for 1.2 mil, da blir det 1.2 mil + 510.000 eller totalt 1.710.000 for den leiligheten. Og du betaler dette til selgeren, men du får ikke hele summen fra banken, bare 1.2 mil (hvis du har nok inntekt, da). Da må du ha resten selv. Det er ikke noe problem å pusse opp i leilighet i borettslag. Du kan pusse opp kjøkken, bad, male vegger, setter bilder på veggen, osv uten å søke tillatelse fra borettslaget, men du kan ikke rive ned bærevegger. Jeg er sikker på at banken kan også forklare alt dette til deg, for det blir dumt å gå til budrunde uten å vite hvordan det går, hvilke konsekvenser det er for deg og hva som skjer. Vi fikk alt forklart fra vår rådgiver i banken da vi fikk innvilget lånet vi ønsket.
Marwel Skrevet 2. mai 2012 #11 Skrevet 2. mai 2012 Først må du gå i banken og få et finansieringsbevis som sier hvor mye du kan låne totalt. Så kan du begynne å by på leilgheter innenfor den lånerammen banken har satt. Når du får lån så får du en grense på hvor mye du kan låne feks 1500000, da er det totalprisen på leilgheten som gjelder. Om du skulle fått den leiligheten du skriver om i første innlegg så må du totalt ha 1434422,- + avgifter. Banken betaler kun ut det leiligheten uten fellesgjeld koster. Det er noen sameieleiligheter som har muligheter for individuell nedbetaling på lån, men etter det jeg har sett så gjelder det ikke for så mange, ergo vil du da ikke ha mulighet til å betale ned fellesgjelden på annen måte en de månedlige avdragene.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #12 Skrevet 2. mai 2012 Prisantydning; 890 000,- Fellesgjeld; 544 422,- Totalpris 1 434 422,- Betyr at prisen du betaler (om den selges til prisantydning) er 890 000,- men at du i tillegg får en gjeld på 544 422,- (din andel av fellesgjelden). Så når du betaler 890 000,- og får en gjeld på 544 422,- havner du i minus 1 434 422,-
Østlandet Skrevet 3. mai 2012 #13 Skrevet 3. mai 2012 Utrolig mye rare (gale) svar her, i denne tråden. Her er litt info. http://www.nbbl.no/fellesgjeld?_s_icmp=1009 Fellesgjeld kan ofte være en fordel og det gjør leiligheter mer omsettelig. Ikke ubetinget positivt å betale ned fellesgjelden. Fellesgjeld har også oftere bedre betingelser, enn du ville hatt med å betale alt som en selveier. For en selveier, så må du finansiere alt selv. mens du ved fellesgjeld trer inn i et allerede delvis etablert låneforhold, til ofte en lav rente. Jeg bodde mine første år, etter utflytting fra barnd.hjemmet i borettslag. Så kom 20 år i enebolig (mens barna vokste opp) Nå er jeg tilbake i borettslag igjen. Et veldrevet borettslag kan være en veldig fin boform, der man er underlagt visse styringsregler, i forhold til et vanlig sameie. (eierleilighet) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå