HMS Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Jeg er 18 år gammel jente, og skal flytte sammen med kjæresten. Vi får bo der gratis, Men må betale strøm og slikt selv. Foreldrene mine har tenkt å hjelpe oss litt med mat og diverse siden jeg skal gå på skole til høsten. Kjæresten min er 21, og jobber. han har 17000,- utbetalt og jeg har en jobb som jeg jobber annen hver helg og hver fredag, ca 4000,- til 5000,- i mnd. Jeg har tenkt å jobbe masse i sommer, for å spare opp.. og prøve å jobbe i ukedager etter skole tid, om det er muligheter for det. Eller så får jeg bare søke enda en jobb. Jeg har prøvd å sette opp et budsjett også brukt denne siden : http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Utgifter til mat og drikke: 2000,- Utgifter til klær og sko: 1000,- til 2000,- Utgifter til personlig pleie: 1500,- Utgifter til reise (kollektivt): 400,- Har foreldre eller kjæreste som kjører meg på jobb. til skolen har jeg reisekort. Utgifter til husholdningsartikler: 350,- Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1460,- Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2000,- til 3000,- Sette av til sparing: Hvertfall 500,- hver måned. Noe mer jeg burde tenke på? Vi har hvert sammen et halvt år bare, og vi begge er ganske sikkre på hverandre og vi tenker at dette vil få oss mer sammen på en måte, at vi vet at vi alltid har noen å komme hjem til osv. Vi sover hos hverandre hver dag og trives med det, så det er jo så og si å bo sammen det også. Det eneste vi egentlig trenger å tenke på er vel, strøm og varer(mat,drikke,klær,hus og bil, internett og mobil) Og hvis vi er flinke på å bruke pengene riktig som vi begge egentlig er så er det ikke noe problem.. Men hva tenker dere ?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Kjære deg, dere har mer å rutte med i måneden enn mange voksne har som også må betale lån/husleie. Utgifter til mat og drikke: 2000,- Ser OK ut hvis du tenker en person Utgifter til klær og sko: 1000,- til 2000,- Høres mye ut. Det vil si 12-24.000 kr på klær og sko i året, det er unødvendig og ren luksus. Utgifter til personlig pleie: 1500,- Høres mye ut. Hva regner du som personlig pleie? Frisør? Spa? 1500 pr mnd betyr 18.000 kr i året. Er det verdt det? Utgifter til reise (kollektivt): 400,- Har foreldre eller kjæreste som kjører meg på jobb. til skolen har jeg reisekort. Ser OK ut Utgifter til husholdningsartikler: 350,- Ser OK ut Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1460,- Hva regner du inn her? Mobil? TV? Data? Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2000,- til 3000,- Ser realistisk ut, med forbehold om type bil og mengde bruk osv. Sette av til sparing: Hvertfall 500,- hver måned. Ser OK ut, men bør kunne økes veldig om du ser på noen av de andre postene som kan endres på Flott at du setter opp budsjett, og flott at du har en egen kategori for sparing! Men jeg blir litt usikker her på hva som er for deg alene og hva som er for dere begge to sammen. Når dere er så heldige at dere får bo gratis burde dere spare fullt på hver deres BSU-konto og gjerne annen sparing i tillegg. Det er få som er så heldige som dere. Jeg er godt voksen og arbeidsledig, mannen min trener seg opp etter en skade så han går på AAP. Vi har utbetalt ca. 22.000 kr pr mnd, og av dette klarer vi å betale husleie (7500 pr mnd) og studielån (2000 kr pr mnd) i tillegg til mat, transport, husholdningsartikler, klær, sko etc. Vi må tenke nøye gjennom hva vi bruker penger på, men det går. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 Du er bare 18 år, men det er ikke mange år til du vil begynne å tenke på å kjøpe bolig. Da vil du angre bittert på at du har spart skarve 500 kr i måneden... Bytt om på personlig pleie og sparing, selv jeg som har god inntekt bruker ikke mer enn 100-200 kr på personlig pleie. Alt over 500 kr anser jeg som luksus, og det er noe du egentlig ikke har råd til... 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Jeg reagerer på postene klær og sko, personlig pleie og mobil, internett mm. Har du sett luksusfellen så sier de 500 kr til klær og sko. Personlig pleie er også alt for høy. Den kan du glatt redusere til 500 kr. Skjønner at man vil ha penger til fritid også, men jeg hadde sett over om det er noe å spare på mobil og internett. Jeg går ut i fra at budsjettet er for to personer. Da tror jeg du bør øke matbudsjettet med iallfall 500 kr.
Surriball Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Jeg synes matposten høres veldig lav ut, 2000 kr til to personer er egentlig ganske lite. Du bør sette av minst 3000, hvis du har lyst til å spise sunt i tillegg til maten du trenger for å overleve. Klesposten og personlig pleie synes jeg var ekstremt høy, ville satt 500 kr på klær og sko og 300 kr på personlig pleie. Jeg ville også satt av 2000 kr til sparing, for du har veldig god råd. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå