Momseguri Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Jeg kjøpte en jakke på H&M på mandag, prøvde den bare raskt før jeg betalte. Da jeg kom hjem og skulle henge den opp oppdaget jeg at den har en kjemperift i foret! Tror dere jeg får byttet den? Jeg vil jo helst ikke ha en "ødelagt" jakke, men jeg er litt nervøs for å bytte slike ting (ble skjelt ut på Cubus en gang for å forsøke å bytte en ødelagt vare!). Alle lappene er på fremdeles, og jeg har kvittering..
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 dette er ikke noe problem. du går tilbake og viser dem riften. Si noe sånt som "oppdaget ikke dette før jeg kom hjem". du får såklart ny jakke
Solbærsaft Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 Jeg kjøpte en jakke på H&M på mandag, prøvde den bare raskt før jeg betalte. Da jeg kom hjem og skulle henge den opp oppdaget jeg at den har en kjemperift i foret! Tror dere jeg får byttet den? Jeg vil jo helst ikke ha en "ødelagt" jakke, men jeg er litt nervøs for å bytte slike ting (ble skjelt ut på Cubus en gang for å forsøke å bytte en ødelagt vare!). Alle lappene er på fremdeles, og jeg har kvittering.. Jada, det skal gå fint.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven gjelder for alle.
O'hara Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven gjelder for alle. Kjøpsloven gjelder mellom bedrifter, grovt sett, forbrukerkjøpsloven gjelder for privatpersoner. En viktig detalj 2
Solbærsaft Skrevet 2. mai 2012 #6 Skrevet 2. mai 2012 Kjøpsloven gjelder mellom bedrifter, grovt sett, forbrukerkjøpsloven gjelder for privatpersoner. En viktig detalj Nesten. Kjøpsloven gjelder mellom bedrifter, men også mellom privatpersoner. Forbrukerkjøpsloven gjelder mellom bedrift og privatperson.
O'hara Skrevet 2. mai 2012 #7 Skrevet 2. mai 2012 Nesten. Kjøpsloven gjelder mellom bedrifter, men også mellom privatpersoner. Forbrukerkjøpsloven gjelder mellom bedrift og privatperson. Ja, jeg var litt upresis i min formulering, men mange privatpersoner/forbrukere henviser til kjøpsloven ifbm klage på et produkt, noe som ikke medfører riktighet.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #8 Skrevet 2. mai 2012 Kjøpsloven gjelder mellom bedrifter, grovt sett, forbrukerkjøpsloven gjelder for privatpersoner. En viktig detalj Det jeg skrev var ikke feil, men det du skrev, er det. Dumt å prøve å rette på en jurist.
Zakuro Skrevet 2. mai 2012 #9 Skrevet 2. mai 2012 Opplevde noe lignende med en bukse, men jeg fikk bytta den for det. Var riktig nok ikke HM men likevel.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #10 Skrevet 3. mai 2012 Får man byttet uten kvittering (men lapper henger på klærne), og får man byttet salgsvarer?
Solbærsaft Skrevet 3. mai 2012 #11 Skrevet 3. mai 2012 (endret) Får man byttet uten kvittering (men lapper henger på klærne), og får man byttet salgsvarer? Å bytte klær er ikke det samme som reklamasjon. Reklamasjon: noe er galt med produktet (sømmer som har raknet, hull steder det ikke skal være hull osv. Bytting: Varen er feilfri, men kanskje feil størrelse eller kjøper likte den ikke allikevel og vil ha noe annet. Etter loven har man 2 eller 5 års reklamasjonsrett (avhengig av hva slags produkt det er snakk om). Man har ikke noen bytterett etter loven, men mange butikker gir bytterett som ekstraservice. Om du får byttet en feilfri vare er helt opp til butikken. HM mener jeg har 10 dagers bytterett (mot kvittering). Det er vanlig at butikker ikke tillater bytte av salgsvarer (de er jo faktisk interessert i å bli kvitt det du har kjøpt så de har plass til å ta inn nye varer). Endret 3. mai 2012 av Solbærsaft
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå