wiper Skrevet 1. mai 2012 #1 Skrevet 1. mai 2012 Jeg har nettopp kommet til det valget at jeg vil gå skole. Jeg fullførte transport og logistikk og har nå blitt usikker på om jeg faktisk vil bli yrkessjåfør. Jeg søkte på lærlingeplass men fikk ikke dette, så da jobbet jeg som lagermedarbeider i stedet. Jeg har nettopp sluttet i denne jobben og fikk derfor god tid til å tenke mer på dette spørsmålet mitt om hva jeg vil gjøre. Men uheldigvis for meg er fristen for og søke skole gått ut, så da lurer jeg på om hva jeg skal gjøre for å kunne søke skole? Skal jeg ringe til den skolen jeg vil søke på? Eller er det for sent å kunne gjøre noe som helst?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #2 Skrevet 1. mai 2012 du kan vel ringe å spørre.. skader ikke vel. Er det allmenn fag du vil søke så har du muligheter på flere privatskoler, koster bare penger. Se Sonans, Akademiet, osv... Flere nettskoler også uten frist. Men det koster.
Gjest IngvildSF Skrevet 1. mai 2012 #3 Skrevet 1. mai 2012 Det skader ikke å prøve. Er det påbygg du trenger? Hvis du ikke kommer inn på skole nå, så kan du jo eventuelt ta fag som privatist.
wiper Skrevet 1. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 1. mai 2012 Det skader ikke å prøve. Er det påbygg du trenger? Hvis du ikke kommer inn på skole nå, så kan du jo eventuelt ta fag som privatist. Det er vg3 påbygging til generell studiekomtetanse jeg tenker jeg skal ta. privatist, koster ikke det mye?
Gjest IngvildSF Skrevet 1. mai 2012 #5 Skrevet 1. mai 2012 Det er vg3 påbygging til generell studiekomtetanse jeg tenker jeg skal ta. privatist, koster ikke det mye? Som privatist jobber du på egenhånd, og tar opp eksamen i november/desember og/eller mai/juni. Tror det koster rundt 300-400kr for hvert nytt fag. Hvis du tar opp fag, altså et du har standpunk i frafør, koster det mer. Tenkte du å ta VG3 påbygg på offentlig eller privat skole? Privat tror jeg du godt kan få til, offentlig er jeg mer usikker på.
wiper Skrevet 1. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 1. mai 2012 Som privatist jobber du på egenhånd, og tar opp eksamen i november/desember og/eller mai/juni. Tror det koster rundt 300-400kr for hvert nytt fag. Hvis du tar opp fag, altså et du har standpunk i frafør, koster det mer. Tenkte du å ta VG3 påbygg på offentlig eller privat skole? Privat tror jeg du godt kan få til, offentlig er jeg mer usikker på. Har lyst til og ta på en offentlig skole. Jeg er av den typen som sliter veldig med skolearbeid, så derfor tenkte jeg at det er lurt at jeg går på en offentlig skole slik at jeg får mer hjelp av feks venner for de har da akkurat det samme i lekser etc.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #7 Skrevet 2. mai 2012 Har lyst til og ta på en offentlig skole. Jeg er av den typen som sliter veldig med skolearbeid, så derfor tenkte jeg at det er lurt at jeg går på en offentlig skole slik at jeg får mer hjelp av feks venner for de har da akkurat det samme i lekser etc. Dårlig utgangspunkt for deg selv. Hvis du skal basere deg på hjelp fra vennene for å få gjort leksene dine så er sjansen stor for at du lærer nada. Hvis det er lærevansker som gjør at du sliter så har du krav på hjelp (fra voksne folk, ikke jevnaldrende skoleelever), men hvis det er latskap som ligger til grunn så blir det verre. Kanskje hadde det vært sunt for deg å gå på en skole der du ikke kjente noen fra før, sånn at du måtte ta ansvar for egen læring? Ansvar for egen læring gjelder enten det er lærevansker eller latskap som er problemet. Ring den aktuelle skolen og spør om det er mulig å søke i ettertid. De fleste skoler har restplasser når høsten kommer, dersom det ikke er snakk om ekstremt populære skoler/linjer der det er lange ventelister. For øvrig tror jeg du misforstår begrepene privat/offentlig skole kontra privatist. Privatist har ingenting med privat skole å gjøre i utgangpunktet (selv om det kan ha det også). Privatist vil si at du tar fag og leser på egenhånd, uten å gå til klasseromsundervisning. Det er mange som tar fag som privatist i offentlige skoler. Privat og offentlig skole er på mange måter like, med klasser og lærere som underviser. Forskjellene er ikke så åpenbare utover det at private skoler koster penger og at kvaliteten på undervisningen kanskje er ulik. 1
wiper Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2012 Dårlig utgangspunkt for deg selv. Hvis du skal basere deg på hjelp fra vennene for å få gjort leksene dine så er sjansen stor for at du lærer nada. Hvis det er lærevansker som gjør at du sliter så har du krav på hjelp (fra voksne folk, ikke jevnaldrende skoleelever), men hvis det er latskap som ligger til grunn så blir det verre. Kanskje hadde det vært sunt for deg å gå på en skole der du ikke kjente noen fra før, sånn at du måtte ta ansvar for egen læring? Ansvar for egen læring gjelder enten det er lærevansker eller latskap som er problemet. Ring den aktuelle skolen og spør om det er mulig å søke i ettertid. De fleste skoler har restplasser når høsten kommer, dersom det ikke er snakk om ekstremt populære skoler/linjer der det er lange ventelister. For øvrig tror jeg du misforstår begrepene privat/offentlig skole kontra privatist. Privatist har ingenting med privat skole å gjøre i utgangpunktet (selv om det kan ha det også). Privatist vil si at du tar fag og leser på egenhånd, uten å gå til klasseromsundervisning. Det er mange som tar fag som privatist i offentlige skoler. Privat og offentlig skole er på mange måter like, med klasser og lærere som underviser. Forskjellene er ikke så åpenbare utover det at private skoler koster penger og at kvaliteten på undervisningen kanskje er ulik. Hvorfor trur du at jeg skal basere meg på å få hjelp fra vennene mine hele tiden? Det er et selvfølge at man skal jobbe selv... Jeg tenkte mer på at da kan jeg få hjelp når jeg ikke klarer/forstår tingene.. Når jeg gikk transport og logistikk spurte jeg om å få hjelp, men de sa at jeg ikke trengte det, så det året gikk ganske så dårlig.. Er ikke mye latskap i meg, jeg prøver faktisk å få til ting, å blir det for vanskelig, ja da spør jeg om hjelp. Hadde jeg ville gått som privatist hadde jeg stryket i alle fagene jeg hadde tatt. Jeg har lærevansker, har alltid slitt med skolearbeid og har skikkelig konsentrasjonsvansker.. Jeg føler for meg at en offentlig skole er det beste valget for da kan jeg lettere få hjelp av andre...
Gjest IngvildSF Skrevet 2. mai 2012 #9 Skrevet 2. mai 2012 Jeg føler for meg at en offentlig skole er det beste valget for da kan jeg lettere få hjelp av andre... Isåfall bør du kontakte en skole fortest mulig, for å se om du kan få plass. Får du ikke plass må du nesten søke på privatskole. Mulig det går ann å jobbe et år, og så søke seg igjen (før tidsfristen), men jeg er usikker på reglene når det gjelder VGS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå