Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Lager enda en tråd ang vekt og kosthold jeg.. Jeg lurer bare på om noen som har litt peiling kan svare meg på noen spm.. Jeg trener så og si nesten hver dag.. Ikkje like hardt hver dag, men jeg "må" liksom trene ellers får jeg ikke ro i kroppen.. Jeg har gått ned 35 kg på litt over et år nå, og er kjempe fornøyd! Men, problemet er at jeg fortsetter å gå ned litt hver uke! Jeg spiser det samme i hverdagen som når jeg "slanket" meg, forandringen er bare at jeg "fråtser" på lørdagen eller søndagen (noe jeg ikke tillatte meg før..) da kan det fort bli mye kake og is! Og kanskje jeg unner meg en sjokolade også.. Vel og merke så kutter jeg ned på kaloriene de dagene jeg vet jeg skal spise no usunt.. Da driter jeg i å spise mellommåltid og halveres lunsjen kanskje.. For da vet jeg at jeg har noe å "gå på" er dette helt feil ? Jeg greier liksom ikke å snu tankegangen min, for jeg vet jo at jeg faktisk fortsatt går i kaloriunderskudd i ukedagene.. Dette ble et langt innlegg, men vil gjerne vite hvordan jeg skal holde vekten ? Kan jeg tillate ned å slutte å trene 6 ganger i uken ? Skal jeg spise et måltid ekstra ? Vil jeg gå opp igjen i vekt da ? (jeg tørr liksom ikke ta meg noe som helst ekstra i hverdagen, for da er jeg livredd for å legge på meg, tørr ikke ta en appelsin en gang, så lenge det blir i tillegg av alt det andre.. Vet det er syk tenkegang, og det vil jeg ikke høre noe om., alt jeg lurer på er hvordan jeg skal holde vekten, og det å tørre å faktisk spise litt ekstra i hverdagen, sammen med å kunne unne seg noe i helgen uten å gå opp eller ned....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe poeng å trene mer enn fire ganger i uken ifølge min personlige trener. Og jeg er enig med han :) Forbrenningen økes etter ei treningsøkt, men denne effekten holder i hele 48 timer, så det er anbefalt å trene annenhver dag ca for å ha en jevn positiv effekt på fettforbrenningen.

Du trenger ikke bekymre deg for å gå opp i vekt igjen. Legg deg på ca 2000 kalorier daglig. Venn deg til ca hvor mye dette er på f. eks diett.no. Spis gjerne 200cal ekstra de dagene du trener. Velg gratistrening der du kan, gå trapper fremfor heis osv. Det er også OK å kutte på kaloriene de dagene du skal spise litt mer usunt, men du skal likevel ikke gå sulten :)

Flott innsats du har gjort! :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for flott svar! Jeg går aldri sulten, spiser godt og mye, men spiser Sundt ! Kan kanskje prøve å trappe litt og litt opp i matmengden ? Et knekkebrød ekstra om kvelden hadde gjort godt kjenner jeg.. Er som oftest da jeg kjenner at jeg er sulten.. Jeg teller ikke noe særlig kalorier, men jeg velger alltid det alternativet som har minst kalorier..uansett hva det måtte gjelde..

AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre som har noen gode råd ?

Skrevet

Hei! Lager enda en tråd ang vekt og kosthold jeg.. Jeg lurer bare på om noen som har litt peiling kan svare meg på noen spm.. Jeg trener så og si nesten hver dag.. Ikkje like hardt hver dag, men jeg "må" liksom trene ellers får jeg ikke ro i kroppen.. Jeg har gått ned 35 kg på litt over et år nå, og er kjempe fornøyd! Men, problemet er at jeg fortsetter å gå ned litt hver uke! Jeg spiser det samme i hverdagen som når jeg "slanket" meg, forandringen er bare at jeg "fråtser" på lørdagen eller søndagen (noe jeg ikke tillatte meg før..) da kan det fort bli mye kake og is! Og kanskje jeg unner meg en sjokolade også.. Vel og merke så kutter jeg ned på kaloriene de dagene jeg vet jeg skal spise no usunt.. Da driter jeg i å spise mellommåltid og halveres lunsjen kanskje.. For da vet jeg at jeg har noe å "gå på" er dette helt feil ? Jeg greier liksom ikke å snu tankegangen min, for jeg vet jo at jeg faktisk fortsatt går i kaloriunderskudd i ukedagene.. Dette ble et langt innlegg, men vil gjerne vite hvordan jeg skal holde vekten ? Kan jeg tillate ned å slutte å trene 6 ganger i uken ? Skal jeg spise et måltid ekstra ? Vil jeg gå opp igjen i vekt da ? (jeg tørr liksom ikke ta meg noe som helst ekstra i hverdagen, for da er jeg livredd for å legge på meg, tørr ikke ta en appelsin en gang, så lenge det blir i tillegg av alt det andre.. Vet det er syk tenkegang, og det vil jeg ikke høre noe om., alt jeg lurer på er hvordan jeg skal holde vekten, og det å tørre å faktisk spise litt ekstra i hverdagen, sammen med å kunne unne seg noe i helgen uten å gå opp eller ned....

Du har gjort en kjempeinnsats - veldig bra!

Noe av problemet er at du har kjørt deg fast i en farlig kaloritankegang, en vei som kan lede i motsatt grøft: anoreksi. Vær derfor ytterst bevisst på din egen tankegang og oppsøk gjerne lege som kan råde deg eller henvise deg til ernæringsekspert som kan veilede deg. Det at du ikke engang tør ta en appelsin i hverdagen tyder på at du sliter litt.

Når det er sagt, så vil jeg rent konkret råde deg til å spise vanlig lunsj og mat ellers på "fråtsedagen". Jeg vil også råde deg til å øke matinntaket nå når vekta er på ønsket nivå. Du skal jo ikke ned mer, men beholde vekta, og da må du spise litt mer.

Jeg skjønner at du er redd for å gå opp eller miste fullstendig kontroll etter at du har kommet så langt, men jeg tror du har mer vilje i deg enn du aner. Det vil gå helt fint for deg å øke matinntaket litt (en ekstra bit laks eller potet til middag, for eksempel) uten at du raser opp i vekt. Kroppen din må få lov å stabilisere seg på den vekta du nå har oppnådd.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flott svar..jeg vet godt at jeg er på en farlig vei nedover nå., men uansett om jeg vet det eller ikke så tørr jeg ikke tillate meg et lite måltid ekstra.. Til middag har jeg aldri kontroll på hvor mange kalorier jeg får i meg.. Da spiser jeg mye! Så å spise enda en porsjon til middag f.eks blir litt feil... Men et knekkebrød ekstra i hverdagen kanskje? Jeg må jo kunne tørre det.. Eller? Jeg går fast til lege ca annenhver mnd, og hver gang har jeg gått ned litt.. Han sier at det er stabilvekt om det er ca 2 kg ned.. Men uansett så vil jeg ikke mer ned, og jeg bør ikke mer ned.. Men leger har ikke peiling på kosthold og det å holde vekten osv.. Då har tenkt å foreslå erneringsfysiolog før det går for langt, for jeg er som sagt klar over det, men har ikke mot nok til å prøve meg fram uten å vite konkret hva jeg skal gjøre.. 35 kg er mye, og jeg vet jeg ikke kan rase alle de kiloene opp igjen på en to tre, men er kjempe redd for vidt det først blir en kg, så blir det for fler, også havner jeg plutselig der jeg ar! Og det er uaktuelt, for nå har jeg et helt nytt kleskap :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...