Gå til innhold

å drukne i morsmjølk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Da vi fikk andremann lå det en dag en feit brosjyre med "ammepropaganda" på sengen da jeg kom fra dusjen.

Hormonbombe som jeg var, langet jeg inn på avdelingssykepleiers kontor og spurte om de var riktig vel navla.

En slik brosjyre kan faktisk få mødre til å stresse ufattelig mye med amming. De som ikke får det til får et stempel som dårlig mor omentrent før de har blitt mor.

Gro Nylander kan ta ammepolitikken sin og stikke den en viss palss.

Gjest sexysadie
Skrevet
Da vi fikk andremann lå det en dag en feit brosjyre med "ammepropaganda" på sengen da jeg kom fra dusjen.

Hormonbombe som jeg var, langet jeg inn på avdelingssykepleiers kontor og spurte om de var riktig vel navla.

En slik brosjyre kan faktisk få mødre til å stresse ufattelig mye med amming. De som ikke får det til får et stempel som dårlig mor omentrent før de har blitt mor.

Gro Nylander kan ta ammepolitikken sin og stikke den en viss palss.

du var tøff da.

Skrevet

:P Den var god !

Og så absolutt på tide !

Gjest Mayamor
Skrevet

Dette var godt skrevet... :Nikke:

Synes også det er for mye fokus på dette med amming.

Akkurat som om en er annenrangs mor dersom en bruker ammetillegg...

En gjør det som er best for seg i sin situasjon.

Har en venninne som fullammet jenten sin til hun var 10 mnd før hun begyndte med grøt. Melk hadde hun til jenten var 18 mnd. Det var henne og hennes situasjon.

Søsteren min har rett og slett ikke melk. Det har hun ikke hatt til noen av sine 4 barn. Hun har gitt det lille hun har - kombinert med tillegg. Hadde hun hatt - ville hun gitt...

Hver mamma har sin grunn til det valget som der er gjort.

Så er det bare for alle andre og respektere det...

Mayamor

Skrevet

Jeg skal ikke amme og må si jeg gruer me til reaksjonen som jeg vet vil komme fra barselavdeling, og iallefall fra helsestasjonen etterpå..

Amming er nesten blitt ett slags hysteri, der alle som ikke vil, kan eller får til er dårlige mennsker.. Irriterende!

Skrevet

Jeg skal ikke amme denne gangen grunnet en del problemer de to første gangene inkludert operasjon.

Jeg har til og med fått fatt i tabletter som stopper melkeproduksjonen innen 24 timer etter fødselen.

Uansett hvilken grunn en mor har for å ikke å amme, så synes jeg den bør respekteres. Jeg gruer meg litt til jeg skal inn, men jeg har forbannet meg på at jeg ikke skal la meg pirke på nesen. Jeg har valgt det jeg føler er det beste for meg og mitt barn og det gjør ikke meg som mor mindre fullverdig av den grunn. Den kommentaren der synes jeg Gro Nylander kunne ha spart seg altså.

Jeg føler det er ammehysteri på disse fødeavdelingene og jordmødrene går virkelig inn for å få deg til å føle deg som en veldig dårlig mor hvis du ikke ammer. De maser og maser og presser på. Det fikk jeg oppleve på nært hold de to første gangene......

Er det virkelig så vanskelig for dem å respektere valget som en har tatt?

Jeg har god nok grunn til å la være denne gangen ( det er ikke pga at jeg synes det er ekkelt og forferdelig o.l. ) og jeg har til og med skrevet i mitt ønskebrev hvorfor jeg har valgt den avgjørelsen jeg har valgt.

Min svigermor jobber som jordmor og hun ga med tips på hvordan jeg skulle skrive det og hun sa også at hvis jeg skrev det sånn og forklarte det sånn, så kunne ikke de si noe på det. Og det håper jeg da stemmer.

Men de godtar vel ikke den en gang, kan jeg tenke meg......

Nei, la folk få velge det de vil og la det være med det. Alle har som oftest en grunn til hvorfor de velger å ikke amme barnet sitt.

Om folk glaner på meg når jeg drar fram flasken.....vel, hva så? Kommer bare til å glane tilbake jeg da....

Skrevet

jeg er av den mening at morsmelk er såpass viktig at man i alle fall bør prøve på å få til amming jeg da. Så jeg syns nok at det er egoistisk å bestemme seg for at man ikke skal amme før man har gitt det en sjanse i hvert fall. Om man ikke vil amme framfor alle andre kan man jo bare pumpe seg og gi melk fra flaske også.

Skrevet
Om man ikke vil amme framfor alle andre kan man jo bare pumpe seg og gi melk fra flaske også.

Det er vel sjelden det som er grunnen du!

Skrevet

Si meg en god grunn til at man bestemmer seg allerede før fødselen for at man ikke skal amme da. Jeg vet nemlig ikkeom noen.

Jo, hvis man bruker medisin som ikke er bra at babyene får i morsmelka, ellers vet jeg ikke om noen gode grunner. Men informer meg gjerne.

Gjest sexysadie
Skrevet
Si meg en god grunn til at man bestemmer seg allerede før fødselen for at man ikke skal amme da. Jeg vet nemlig ikkeom noen.  

Kan det ikke være god nok grunn at enkelte ikke vil da?

Vi har jo ingen tro på tvang ellers som adferdsorientering....?

Skrevet

Jo, hvis man bruker medisin som ikke er bra at babyene får i morsmelka, ellers vet jeg ikke om noen gode grunner. Men informer meg gjerne.

Kan godt gi deg en grunn jeg. Ca 3 uker etter at jeg fikk mitt første barn måtte jeg opereres for brystbetennelse ( fikk i tiden før operasjonen antibiotika intravenøst og det ble prøvd andre metoder for å løse det opp, men det gikk ikke ). Resultatet av det ble overskårne melkeganger så nå for jeg ikke tømt det opererte brystet for melk i det hele tatt. Pluss at jeg måtte i tiden før operasjonen gi MME i tillegg til MM, som igjen førte til at jeg fikk mindre melk. Jeg prøvde å amme i noen uker til etter operasjonen, men etter 3 mnd med stress, slit, mas og kjas og masse pumping, så bestemte jeg meg for å slutte.

Resultatet av det ble en god, mett og glad unge og en opplagt mor.

Når jeg fikk mitt andre barn, så ville jeg først ikke amme, men ombestemte meg, så jeg prøvde.

Jeg fikk ikke tømt det opererte brystet for melk pga overskårne melkeganger ( halve brystet var hardt og ømt ) i det hele tatt og jeg fikk brystbetennelse i det. Melken som ikke kom ut, lå jo der og murret.

Og igjen hadde jeg et barn som ikke ble mett på bare MM, så jeg måtte igjen gi MME i tillegg til MM, som igjen førte til mindre melkeproduksjon.

Etter noen uker med dette ga jeg opp og gikk fullt over til MME.

Denne gangen vil jeg enkelt og greit ikke amme pga dette. Det var ingen som sa til meg heller det at man kunne få overskårne melkeganger ( ja, det kan skje ) heller og hvilke problemer det kunne medføre.

Så det opererte brystet er på en måte hovedgrunnen.

Det finnes forskjellige grunner og jeg synes ikke at folk skal bli sett ned på på grunn av det.

Min grunn er kanskje ikke god nok for enkelte, men det er heller ikke de som har vært igjennom det jeg har vært igjennom når det gjelder dette.

Og det var mildt sagt et helvete uten like.

Så derfor føler jeg at det beste valget jeg kan ta denne gangen er å velge bort hele ammingen enn å måtte gå igjennom det samme en tredje gang. Folk kan også si hva de vil til dette. Jeg har bestemt meg og jeg har som sagt allerede fått medisin av legen til å stoppe melkeproduksjonen.

Så hvis du fremdeles mener at folk skal prøve å amme for "enhver pris", så deg om det.

Skrevet

Kan det ikke være god nok grunn at enkelte ikke vil da?

Vi har jo ingen tro på tvang ellers som adferdsorientering....?

At man ikke vil syns jeg er en elendig grunn, og mildt sagt egoistisk. Om man ikke kan fordi man tar livsnødvendige medisiner er en helt annen ting som er forståelig.

Skrevet

Kittykat: Jeg kan forstå deg når du har hatt det sånn, og jeg forstår de som prøver og ikke får det til.

Jeg har og hatt brystbetennelse etter at jeg fikk sønnen min - heldigvis klarte jeg å fortsette, det kunne like så godt gått andre veien, at det ikke ville funka mer.

Det jeg ikke forstår er de som er så egoistiske at de ikke gidder å gi det et forsøk engang. Det syns jeg faktisk man skylder babyen.

Gjest sexysadie
Skrevet

At man ikke vil syns jeg er en elendig grunn, og mildt sagt egoistisk. Om man ikke kan fordi man tar livsnødvendige medisiner er en helt annen ting som er forståelig.

Prektig ung mor som lever igjennom barna sine, bla bla bla... :wink:

Skrevet

Å dømme andre er vel ikke din jobb Anki1971???

Skrevet

Og ellers går det greit med deg ...? det var det beste svaret du klarte å komme med, eller..? :roll:

Jeg gjorde det jeg mente var det beste for sønnen min, for jeg syns morsmelk er viktig.

Skrevet
Å dømme andre er vel ikke din jobb Anki1971???

Dømme? Jeg sa min mening om at jeg syns det er egoistisk å bestemme seg for ikke å amme før babyen er født, eller å gidde og prøve engang. Det må da være lov.

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg gjorde det jeg mente var det beste for sønnen min, for jeg syns morsmelk er viktig.

jo, men det er ikke du som avgjør hva andre mødre mener er best for dem og deres barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...