Gå til innhold

Har kontrakt som 100% vikar, men fikk ikke betalt for påskedager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet går til de smarte økonomi-hodene her på KG (eller bare eventuelt folk med peiling :))

Bakgrunn, relevant eller ikke?

Jeg har jobbet på dette stedet som x-tra hjelp siden jeg var 14 år. Jeg er nå 22. Dette stedet er ute på landet hvor jeg nå har flyttet til (flyttet hit i slutten av okt) etter 4 år i Oslo. Har jobbet her alle sommere siden jeg var 14 bortsett fra 1. I 2 år i Oslo har jeg jobbet innen samme kjede som deltid og 100% og skaffet meg erfaring herfra innen samme fagområde.

Da jeg flyttet tilbake på landet begynte jeg straks som deltid (i slutten av oktober altså) på dette stedet jeg har jobbet på siden jeg var 14 år. Jeg ville gjerne ha en 80% stilling eller en 100% stilling, men de hadde ikke plass til det da. Jeg begynte å se etter andre steder, jeg begynte å se etter andre steder å jobbe, jeg har lappen og bil så kunne fint begynt å jobbe et sted med en fin pendleravstand. Uansett, de tok meg inn på møte i januar, og sa at i midten av mars åpner det seg en 100% stilling om jeg ønsker den, og de håpet virkelig ikke at jeg ville finne meg et annet sted frem til det. Da takket jeg ja, og sa at det skulle jeg ikke.. Vi skrev da kontrakt på 100% vikar. Jeg har siden slutten av februar jobbet 100%, altså hver eneste dag. Dette stedet hadde ikke gått rundt uten meg. Jeg har jobbet 12,5 timer flere dager i april måned.

Det jeg stusser på er at jeg ikke har fått betalt for de røde dagene i påsken. Og da jeg spurte om det ble det dårlig stemning, og økonomisjefen måtte sjekke opp hva som var blitt gjort osv.. Jo i tillegg har jeg skriftlig på sms av sjefen at jeg skulle gå opp i lønn allerede ved neste lønningsoppgjør, hvilket jeg ikke har gjort.... Hva skal jeg gjøre? Syntes dette er en ekkel situasjon. Alle andre steder jeg har jobbet har ikke dette vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk direkte med lønnsansvarlig og vis til kontrakten. Kan ikke skjønne annet enn at du skal ha betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha betalt med mindre dette er spesifikt avtalt, enten i kontrakten eller i tariffavtale.

De gangene jeg har vært timeansatt har jeg kun fått for 1. og 17. mai når disse faller på det som ellers ville vært en arbeidsdag, men jeg tror ikke man etter loven har krav på det heller.

Edit: den som leter finner:

http://www.bedriftsforbundet.no/bf/Kurs-og-moeter/Nyhetsarkiv/Ang.-loenn-paa-bevegelige-helligdager

Det jeg skrev om 1. og 17. mai var altså feil, man har krav på lønn for de dagene som timeansatt.

Endret av Zzyzx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt sykt!! Da blir man jo tvunget til å ta fri de dagene fordi arbeidsplassen er stengt. Det er helt utrolig at det ikke finnes noen bestemt lov for dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lov om 1. og 17. mai som høytidsdager har arbeidstaker som må arbeide på disse dager krav på samme lønnstillegg som etter avtale eller regulativ er fastsatt for søndagsarbeid. I mangel av slik avtale eller regulativ har arbeidstakeren krav på et tillegg på minst 50% til den vanlige lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt sykt!! Da blir man jo tvunget til å ta fri de dagene fordi arbeidsplassen er stengt. Det er helt utrolig at det ikke finnes noen bestemt lov for dette!!

Man skal jo ikke ha betalt for ikke å gå på jobb. Og når man er timesbetalt så er må man legge unna til slike perioder med røde dager, som jul og påske. Unntaket er 1. og 17. mai, som er fridager med lovfestet lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Zzyzx er inne på, hvis du leser kontrakten din bør du finne ut av om du har rett til å få betalt. Hvis det står at de følger tariff/ hovedavtalen mellom LO og NHO, så skal du få betalt for de dagene. Dette gjelder da selv om du ikke er organisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...