Gå til innhold

Kattemat utgått på dato

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte for to dager siden Purina Pro Plan for kastrerte katter. Jeg fant nettopp ut at denne er gått ut på dato, denne måneden. Er maten like bra, eller burde jeg klage og få en ny pakke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ann på hvor fort den blir spist opp. Faren er ofte at fettet i kattematen harskner, og at det blir mindre av vitaminer og mineraler. Spises det opp i løpet av 1-2 måneder er det null problem.

Gjest Bobler
Skrevet

Jeg ville absolutt dratt tilbake til butikken og hentet en ny. Det er ikke noe farlig med det, men du må tenke på det at fòret blir lagd, lagret litt på fabrikken, sendt videre til produsenten, lagret der litt, sendt til butikken hvor det ligger i hyllene leeenge før du kjøper det. Fòr skal helst ligge mørkt og kjølig, noe det ofte ikke gjør hos små dyrebutikker. Alle tørrfòr har en holdbarhet på MINST et år fra det er laget, og da sier det seg selv hvor lenge fòret har ligget og slengt.

Det er også mindre smak i fòret og noe av vitaminene kan ha forsvunnet. Men ellers går det bra. Men jeg ville uten tvil byttet det. Både for prinsippsak (du SKAL ikke betale fullpris for et fòr som har gått ut på dato!) og fordi du ikke vet hvordan fòret har blitt oppbevart i tiden før du kjøpte det. Har det ligget og svettet i hylla på butikken i et halvt år ville jeg ikke gitt det til katten..

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg skal dra tilbake til dyrlegen (kjøper maten derfra) i morgen og bytte den. Den er ganske dyr, så kjedelig å betale mye om den også mangler vitaminer osv.

Noen som vet forresten om dette er riktig mat for katten min? Han er ca 1 år og kastrert. Han er innekatt så det stod mellom denne for kastrerte katter, eller en annen for innekatt. Før dette har han spist mat for kattunger.

Gjest Bobler
Skrevet

Det er et godt fòr, som gir pus det h*n trenger. Så fremt pus ikke blir tjukk eller tynn, og er fin ellers (normal avføring, blank og fin pels uten flass, spiser godt osv) så er det riktig fòr for katten din :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ta en prat med vetrinæren eller med dyrepleier på vetrinærkontoret mht. hvilket for som er best for din katt :)

Et for for steriliserte katter vil nok være det mest gunstige her ja, men det er mange utgaver å velge mellom.

Alle produsentene har sine egne, og katter har sine favoritter.

Litt underlig at akkurat det foret du nevner selges hos vetrinær ?

Dette da jeg mener å ha sett det samme foret i hyllene på super'n her jeg bor.... Men, holder selvsagt alle muligheter åpne for at de også produserer såkalt 'vetrinærfor' :)

Gjest Bobler
Skrevet

Litt underlig at akkurat det foret du nevner selges hos vetrinær ?

Dette da jeg mener å ha sett det samme foret i hyllene på super'n her jeg bor.... Men, holder selvsagt alle muligheter åpne for at de også produserer såkalt 'vetrinærfor' :)

Rimelig sikker på at Purina/Pro plan har et vetrinærfòr. Det jeg tenkte på i hvertfall. Men mye mulig at det ikke er det TS mener!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er nok bare slik at ikke jeg har sett det, da ingen av vetrinærene her i distriktet fører det foret :)

Alltid godt å bli oppdatert på det som ikke er 'standard-varer' her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...