AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #1 Skrevet 1. mai 2012 Jeg er en jente på 16 år. For et år siden startet jeg og venninnene mine å drikke alkohol. Jeg har aldri sakt noe til foreldrene mine, jeg har veldig lyst at de skal vite det slik jeg slipper å skule det for de. Nå natt til 1. mai var vi ute og drakk. Når jeg skulle hjem senere på kvelden, måtte jeg opp til venninna mi og hente tingene mine. Mens faren min stod utenfor og ventet på meg hadde moren til venninna mi gått ned til bilen å snakket med han. Hun fortalte han at hun hadde funnet noen flasker med alkohol på rommet hennes, hvor vi var tidligere på dagen. Når jeg kom inn i bilen igjen å vi begynte å kjøre fortalte han hva hun hadde sagt. Jeg prøvde å fortelle han at det var normalt å sa at jeg ikke kjente noen som ventet til de var 18 med å drikke, å at ingen av søskenene mine heller gjorde det. Han sa at denne samtalen skulle han aldri ha med meg igjen og om jeg startet å drikke før jeg var 18 kom det til å bli et volsomt styr. Dette gjorde at jeg ikke hadde noe lyst å fortelle han at jeg drakk mer. Senere ringte venninna mi å sa at han han hadde sakt til moren hennes at han hadde sett noen flasker i veska mi og venninnene mine før. Dette gjorde meg ganske forvirret, hvorfor har han ikke sakt noe? og hvorfor klikker han på meg når det ikke engang var mine flasker som var igjen? Jeg skjønner at han bare vil passe på meg og vil meg det beste. Men når alle vennene mine drikker er det ikke noe å gjøre med det. Er det ikke bedre at jeg er ute og har det gøy enn at jeg sitter hjemme alene i helgene? Jeg drikker med måte, jeg blir ikke så full at jeg ikke kan stå på mine egne bein. Jeg vil bare at de skal vite at jeg drikker slik jeg kan ringe dem om det skjer noe isteden for å vere redd for å komme hjem.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #3 Skrevet 1. mai 2012 Er det ikke bedre at jeg er ute og har det gøy enn at jeg sitter hjemme alene i helgene? Du kan ha det gøy uten alkohol. Hvorfor er alternativene å sitte hjemme, eller å helle ned på alkohol? Hva i alle dager er det med dagens 16-åringer? Klarer dere ikke og gjøre noe annet? Men når alle vennene mine drikker er det ikke noe å gjøre med det. Jeg leser at dine øyne, så er det helt greit med alkohol fordi at alle andre gjør det. Du forventer at foreldrene dine aksepterer at du drikker fordi at vennene dine drikker. Nei, det må de faktisk ikke akseptere. Hvilken gyldig grunn er det?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #4 Skrevet 1. mai 2012 Du kan ha det gøy uten alkohol. Hvorfor er alternativene å sitte hjemme, eller å helle ned på alkohol? Hva i alle dager er det med dagens 16-åringer? Klarer dere ikke og gjøre noe annet? Ja, jeg kan ha det gøy uten alkohol, det er ikke ofte jeg drikker. Jeg leser at dine øyne, så er det helt greit med alkohol fordi at alle andre gjør det. Du forventer at foreldrene dine aksepterer at du drikker fordi at vennene dine drikker. Nei, det må de faktisk ikke akseptere. Hvilken gyldig grunn er det? Jeg ser ikke problemet med alkohol. Grunnen til at jeg sier at alle andre gjør det, er fordi at det er faktisk ikke så farlig som folk skal ha det til. Hadde det vært farlig hadde ikke alle ungdommer helt ned til 13 år gjort det.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #5 Skrevet 1. mai 2012 Foreldrene dine skjønner nok at du drikker, å selv om du forteller de det så vil ikke det si det samme som at de synes det er greit. Du er tross alt under 18 år å for ung til å drikke alkohol. Det er så mange farer rundt ungdom og alkohol, farer vi foreldre ser, men ikke dere ungdom. Vi vil bare deres beste. Selv om din far sa at dette var siste samtalen dere hadde om alkohol (dumt sagt av han) så tror jeg ikke du skal være redd for å ringe de om behovet er der når du har drukket. Som foreldre så vil vi jo ikke at ungdommene våre skal drikke alkohol før de er gamle nok, men de aller fleste av oss vil ha ungdommen trygt og godt hjem å kjører derfor land og strand rundt for å hente ungdommen, full eller edru, så lenge de kommer trygt hjem. Argumentet du kommer med at det må være bedre at du er på fest og drikker istedenfor å sitte hjemme blir for dumt. Klart man kan være sosial og ha det moro uten alkohol. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #6 Skrevet 1. mai 2012 Jeg ser ikke problemet med alkohol. Grunnen til at jeg sier at alle andre gjør det, er fordi at det er faktisk ikke så farlig som folk skal ha det til. Hadde det vært farlig hadde ikke alle ungdommer helt ned til 13 år gjort det. Ungdommer på 13 år er ikke i stand til å avgjøre hva som er farlig eller ikke. Selv om naboen på 15 kjører bil ulovlig er ikke det dermed sagt at det er i orden at alle 15-åringer kjører bil. Så lenge hjernen din ikke er ferdig utviklet, er du ikke stand til å ta gode avgjørelser. Det er grunnen til at ungdommer spesielt tar idiotiske valg - de vet ikke bedre, hjernen er ikke klar til å vurdere grad av risiko. Det er store problemer med alkohol, og spesielt for unge. Det er ikke for moro at aldersgrensene er på 18 og 20 år. 2
solch Skrevet 1. mai 2012 #7 Skrevet 1. mai 2012 Syntes du bør prate med foreldrene dine om det. Er jo bedre at de vet at du drikker, enn at du sniker deg bak ryggen deres? For du kommer jo tross alt til å fortsette å drikke alkohol, uansett hva hysteriske foreldre på KG sier. Mye bedre at de vet at du er på en fest, slik at om noe skjer, så har du faktisk anledning til å kontakte de uten å måtte bortforklare ting. Og det at alkohol ikke er farlig er veldig uvitende av deg å si TS. Jo, alkohol er veldig farlig. Det ødelegger mange menneskeliv, og jeg vet om flere eksempler hvor folk har drukket seg ihjel. Men rusen av alkohol er nok det farligste. Man gjør mye man ellers ikke ville gjort, og har svekket evne til å forsvare seg selv. Samt svekket balanse. Og nei, det er ikke ulovlig å drikke alkohol før man er 18. Det er derimot ulovlig å SELGE alkohol til de under 18. Det er to vidt forskjellige ting! Man kan ikke bli straffet av loven fordi man drikker alkohol. Dog kan man alltids bli straffet av foreldre, eller få barnevernet på døra.. Derimot tror jeg også du TS ser hvorfor foreldrene dine ikke vil at du skal drikke. De er jo bare redd for deg. Og det tror jeg TS vet veldig godt sjøl. Det er ikke slik at selv om hun er tenåring og ikke har unger selv ikke klarer å se hvilke farer foreldrene frykter. Og nei, det er faktisk ikke alle som klarer å ha det morro uten alkohol. Er ikke så festlig å være den eneste edrue på fest for eksempel. Da hadde iallefall jeg holdt meg hjemme i stedet.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #8 Skrevet 1. mai 2012 Noen foreldre vet ikke hvordan de skal takle det, og de tar det på feil måte. Jeg og mine venner drakk fra vi var 16, men ikke hver helg. Vi var på fest 1 gang i mnd, kanskje, og drakk øl, rusbrus eller vin. Vi drakk aldri sprit, for det er direkte farlig. Har sett mange som mister helt kontrollen, og det er ekkelt. Foreldrene mine visste at vi drakk, og mine foreldre og jeg pratet åpent om alt, noe som gjorde at jeg tok ansvar og at jeg hadde full kontroll. De av vennene mine som hadde en åpen og fin dialog med foreldrene våre, ble mer selvstendige og tok mer ansvar, vi drakk med måte og vi hadde ikke sex. Faktisk ble det kjedelig at foreldrene våre visste alt, så det ble ingen spenning i det. Istedenfor hadde vi koslige grillkvelder, eller discofester, eller bursdagsfest med alkohol, men det var noen som ikke hadde kontroll, og det var de av vennene mine som måtte skjule at de drakk, de ble oftere fulle og de var ofte uansvarlige. Og de hadde sex, og en jente ble gravid, og foreldrene hennes var de mest religiøse i bygda! Han gutten som hadde sex med henne, var en eldre gutt som stakk fra bygda. Disse vennene mine som måtte skjule ting for foreldrene, gjorde at ting ble mer spennende og at de gjorde noe ulovlig. Så foreldre, hva er best? Dere kan ikke hindre barna deres i å drikke. Eller, dere kan jo låse de inne på rommet til de er 18, også kan dere slippe de løs på flaska, men det er vel ikke særlig smart heller. Så da er det bedre å ha en åpen dialog? Godta det? Da vil de ta mer ansvar selv. Kan du ikke prate med foreldrene dine igjen, TS? 1
solch Skrevet 1. mai 2012 #9 Skrevet 1. mai 2012 (endret) Så lenge hjernen din ikke er ferdig utviklet, er du ikke stand til å ta gode avgjørelser. Må være noe av det teiteste jeg har lest i hele dag. Endret 1. mai 2012 av solch 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #10 Skrevet 1. mai 2012 Du vet det ikke? Vel, frontallappen er ikke ferdig utviklet før i starten av 20-årene. Det er denne delen av hjernen som har med avgjørelser å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #11 Skrevet 1. mai 2012 Jeg ser ikke problemet med alkohol. Grunnen til at jeg sier at alle andre gjør det, er fordi at det er faktisk ikke så farlig som folk skal ha det til. Hadde det vært farlig hadde ikke alle ungdommer helt ned til 13 år gjort det. Dette innlegget ditt viser bare hvor umoden du er å hvor lite kunnskap du har om alkohol. Langt ifra alle 13 åringer drikker alkohol, å mange venter heldigvis med å debutere til de er eldre. Du påstår at alkohol ikke er så farlig som folk skal ha det til. Jeg kan med enkelhet liste opp endel ting som sier at alkohol kan være veldig farlig. - Alkohol kjøpt på illegalt marked - man vet ikke hva den alkoholen inneholder. - Man mister bedømmelseskraften, å kan dermed ikke så lett bedømme om venner virkelig trenger medisinsk behandling. Mange unge dør hvert år pga alkoholforgiftning. Ungdommen virker bare trøtt, men i virkeligheten sovner den inn. - Man mister hemninger, å kan dermed risikere å være med på ting som kan prege resten av ens liv - på negativ måte. - Som ung, uerfaren, vet man ikke hva kroppen tåler. Man kan derfor fort få i seg så mye alkohol at det er fare for alkoholforgiftning. - I redsel for å ringe hjem etter hjelp, kan man gjøre dumme ting som å haike, sette seg til ute i kulda og få forfrysning, eller i værste fall ikke våkne igjen. Så som du ser ts, så er ikke alkohol helt ufarlig. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #12 Skrevet 1. mai 2012 Kan du ikke prate med foreldrene dine igjen, TS? Jo jeg kan prøve, men jeg vil heller si det til bare moren min i begynnelsen.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #13 Skrevet 1. mai 2012 Dette innlegget ditt viser bare hvor umoden du er å hvor lite kunnskap du har om alkohol. Langt ifra alle 13 åringer drikker alkohol, å mange venter heldigvis med å debutere til de er eldre. Du påstår at alkohol ikke er så farlig som folk skal ha det til. Jeg kan med enkelhet liste opp endel ting som sier at alkohol kan være veldig farlig. - Alkohol kjøpt på illegalt marked - man vet ikke hva den alkoholen inneholder. - Man mister bedømmelseskraften, å kan dermed ikke så lett bedømme om venner virkelig trenger medisinsk behandling. Mange unge dør hvert år pga alkoholforgiftning. Ungdommen virker bare trøtt, men i virkeligheten sovner den inn. - Man mister hemninger, å kan dermed risikere å være med på ting som kan prege resten av ens liv - på negativ måte. - Som ung, uerfaren, vet man ikke hva kroppen tåler. Man kan derfor fort få i seg så mye alkohol at det er fare for alkoholforgiftning. - I redsel for å ringe hjem etter hjelp, kan man gjøre dumme ting som å haike, sette seg til ute i kulda og få forfrysning, eller i værste fall ikke våkne igjen. Så som du ser ts, så er ikke alkohol helt ufarlig. Jeg sa ikke at det var ufarlig? Jeg sa det ikke var så farlig som folk skal ha det til. Og da mener jeg de som sier at man nesten dør av å smake litt på osv.. Jeg er fult klar over at det er mange som dør og gjør feil de angrer på senere i livet. Men så drikker ikke jeg så mye at jeg ikke har noe kontroll over meg selv heller da.
solch Skrevet 1. mai 2012 #14 Skrevet 1. mai 2012 (endret) Du vet det ikke? Vel, frontallappen er ikke ferdig utviklet før i starten av 20-årene. Det er denne delen av hjernen som har med avgjørelser å gjøre. Men det betyr ikke at ts ikke er i stand til å ta gode avgjørelser. Nei, før hjernen er ferdig utviklet, bør man ikke ta avgjørelser i det hele tatt, for man vet jo tross alt ikke forskjell på rett og galt! Endret 1. mai 2012 av solch 1
Majott Skrevet 1. mai 2012 #15 Skrevet 1. mai 2012 Jeg har hatt to tenåringer i huset. Jeg har visst at de drakk før de ble 18, og det var egentlig ikke det verste. For meg som mor var redselen for at det kunne skje dem noe det verste. Det at andre utnyttet dem, at de ble liggende i fylla uten at noen passet på dem osv. Det at noe galt kan skje barnet vårt, er det vi foreldre er redd for. At dere drikker LITT er ok. Det må vi regne med. Men lær dere å drikke med måte, så dere har styring på hva som skjer med dere! 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #16 Skrevet 1. mai 2012 Men så drikker ikke jeg så mye at jeg ikke har noe kontroll over meg selv heller da. Akkurat det har mange sagt før deg, å mange har oppdaget at de ikke hadde den kontrollen de trodde de hadde. Det er ikke et godt nok argument. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #17 Skrevet 1. mai 2012 Men det betyr ikke at ts ikke er i stand til å ta gode avgjørelser. Nei, før hjernen er ferdig utviklet, bør man ikke ta avgjørelser i det hele tatt, for man vet jo tross alt ikke forskjell på rett og galt! Det betyr at ungdommer generelt sett ikke klarer å ta gode nok avgjørelser. Med andre ord, mange tar avgjørelser på sviktende grunnlag. Av den grunn er det f.eks. en del som mener at 18-åringer ikke skal få ta lappen, rett og slett fordi de ikke er i stand til, i samme grad som voksne, å ta gode avgjørelser.
Majott Skrevet 1. mai 2012 #18 Skrevet 1. mai 2012 Akkurat det har mange sagt før deg, å mange har oppdaget at de ikke hadde den kontrollen de trodde de hadde. Det er ikke et godt nok argument. Og da er det veldig godt å kunne ringe foreldrene! Og at de vet at ungdommen kanskje ikke er helt edru.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #19 Skrevet 1. mai 2012 Dette innlegget ditt viser bare hvor umoden du er å hvor lite kunnskap du har om alkohol. Enig med deg. TS er en typisk 16 åring. Kunnskapsløs, og umoden. Jeg hadde skammet meg over hva jeg har oppdratt, hvis mitt barn hadde servert det samme som TS.
solch Skrevet 1. mai 2012 #20 Skrevet 1. mai 2012 Det betyr at ungdommer generelt sett ikke klarer å ta gode nok avgjørelser. Med andre ord, mange tar avgjørelser på sviktende grunnlag. Av den grunn er det f.eks. en del som mener at 18-åringer ikke skal få ta lappen, rett og slett fordi de ikke er i stand til, i samme grad som voksne, å ta gode avgjørelser. Nåja, jeg vet da om mange godt voksne som tar mange dårlige valg også. Men såklart, det er nok mange som ikke vet sitt eget beste, både unge og eldre. Men å komme med utsagnet "Så lenge hjernen din ikke er ferdig utviklet, er du ikke stand til å ta gode avgjørelser." er for drøyt. Ts går jo faktisk ikke i barnehagen heller..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå