Gå til innhold

~ Sitteplasser i kirken under begravelse ~

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og LD-mannen har vært "offisielt" sammen i ca ett år. Bestefaren hans døde for et par uker siden, og imorgen er det bisettelse. LD-mannen har spurt pent om ikke jeg kan ta fri fra jobben og bli med ham, da han gruer seg veldig (han var veldig glad i bestefaren sin), noe jeg også har valgt å gjøre.

MEN... en del av familie-medlemmene som kommer, har jeg ennå ikke hilst på, OG jeg er jo ikke nær familie av den avdøde. Derfor... jeg føler at det er mest naturlig at jeg setter meg litt lenger bak i kirken, på samme side som LD-mannens familie. Selvom han gjerne skulle hatt meg ved sin side, er det ikke riktig å sette seg sammen med ham på første rad. Presten pleier å ta "første-radingene" i hånden og kondolere, og den avdøde hadde jeg kun hilst på 2-3 ganger. Dessuten vil det se merkelig ut for de andre fam.medlemmene jeg ikke har hilst på, at det sitter ei "fremmed" jente på første benk.

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg synes du skal sitte deg sammen med din kjære, for det er jo for han du er der eller?

Hadde du vært der på egenhånd bare for å vise respekt til den avdøde skulle jeg forstått om du satte deg bak. Men siden det er på grunn av din kjære du er der bør du sitte ved hans side uansett hvor det måtte være. :wink:

Gjest GreenSky
Skrevet

Jo, men du er jo med LD-mannen fordi han trenger din støtte, og da vil han nok helst ha deg i nærheten, kan jeg tenke meg. Hør hva han ønsker, dersom han vil at du skal sitte ved siden av han under begravelsen, tror jeg at jeg ville nok ha gjort det. Han vil nok sette stor pris på/finne det trøstende.

Gjest Anonymous
Skrevet

min samboer var en 100% naturlig person å ha på fremste benk ved siden av meg da vi var i begravelsen til en av mine nærmeste

vi hadde vært sammen i 3 år på det tidspunktet og min samboer hadde snakket med avdøde mange, mange ganger

men jeg mener likevel at om dere regner dere som et 100% fast par, så blir det jo som om dere var gift.. og ingen ville vel "sette igjen" kona langt bak i kirken.. uansett hvor nygift?

Skrevet

Jeg var med min kjære i hans bestemors begravelse, og det var helt naturlig å sitte sammen med ham på første benk. Men det må sies at vi hadde vært sammen lenge og jeg kjente det meste av familien hans.

Skrevet

Da bestefaren min ble gravlagt, var det litt lett blanding på hvilken rad inngifte satte seg.

Er det plass til deg på første benk sammen med de nærmeste, syns jeg du fint kan sitte der sammen med kjæresten din.

Men om du tar opp plassen til familien, syns jeg du skal sette deg på raden bak kjæresten din.

Skrevet

Jeg syns ikke det det gjør noe hvis du sitter sammen med kjærsten din. Du kan jo se det an litt i kirken, hvor mye plass det er og sånn, og er det mye mennesker som "bør" sitte foran deg, kan du jo f. eks. sette deg rett bak han, slik at du kan holde han i hånden og slikt, hvis han trenger det.

Har vært i en lignende situasjon selv, hvor jeg gjerne ville istte litt lengre bak, og den jeg var der med gjerne ville ha meg i nærheten. Men av erfaring løser slike ting seg av seg selv og har aldri opplevd at noen har kommentert at noen sitter de de ikke skal.

Skrevet

jeg hadde satt meg hos min kjære foran. det er det som er naturlig for meg. da min onkel døde for ikke så lenge siden, satt mannen min på fremste rad sammen med mamma+følge og bestemor og bestefar. det var helt naturlig for oss.

Skrevet

Sett deg sammen med han du, tror ingen vil reagere på det! Du er jo der for å støtte kjæresten din og det kan jo være greit å kunne holde ham i hånden, gi han en klem o.l når han trenger det!

Skrevet

Jeg har mistet begge bestefedrene mine i løpet av 2003, og alle vi barnebarna som har hatt kjærster/partnere som vi har ønsket å hatt med, har hatt partneren ved vår side under begravelsen.

Men nå satt ikke noen av oss på første rad da.

Men uansett, om jeg hadde mistet en jeg var så nær at jeg havnet på første rad, og jeg trengte kjærsten min med som støtte, så hadde jeg ønsket ham ved min side også i kirken.

Om noen hadde hatt problemer med det, så hadde de fått tatt det med meg.

Jeg hadde med meg kjærsten min i min morfars begravelse, vi hadde da ikke vært sammen lenge, han hadde ikke hilst på morfaren min noen gang, og heller ikke resten av familien min. Men han ble med meg etter min forespørsel fordi jeg trengte å ha ham der, og han satt da sammen med meg og resten av den nærmeste familien på de forreste radene.

Han var jo der for meg.

Skrevet

Jeg har vært med i begravelsen til sambos farfar og satt da på andre rad sammen med sambo.

Skrevet

Jeg er enig med de over, sett deg med kjæresten din du. :Nikke:

De slektningene hans som du ikke har truffet enda, vil jo forstå hvem du er. Og sansynligvis får du hilse på dem etter begravelsen eller bisettelsen.

Skrevet

Enig med alle som har svart deg. Sette deg med kjæresten din du. Da min bestemor døde var min mann ganske så ny i gamet. (sammen i noen få mnd) Han satt sammen med meg på rad to. Det satte jeg stor pris på. Godt å ha ham der. Jeg skulle være med å bære kisten ut. Da ventet han med å gå ut til kisten hadde gått, og all nærmeste familie, før han blandet seg med resten av kjente og ukjente som gikk ut sist.

Ingen reagerte negativt på det.

Skrevet

Jeg ville også satt meg sammen med kjæresten min. Syns du skal spørre han hva han syns. Det er jo en avgjørelse dere to bør ta, ingen andre... Du er der jo ikke for bestefarens skyld, men for kjæresten din sin....

Da bestemoren min døde hadde jeg hatt kjæreste i nesten ett år. Han satt sammen med meg og det var aldri spørsmål om annet...

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg var veldig usikker på dette, og ønsket ikke å tråkke noen på tærne. Begravelsen var igår, og alt løste seg. Alle sønnene til den avdøde satt på første rad med sine koner. Videre fordelte 8 barnebarn seg fra rad 2-4. Kjæresten min tok hånden min, og ba meg sitte med ham på 3'de rad, så alt løste seg greit. Det var en fin seremoni og begravelse, og jeg er glad jeg valgte å bli med ham. Jeg var den eneste av "barnebarns kjærester" som var med, og fikk positiv tilbakemelding på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...