Gjest Anonymous Skrevet 26. januar 2004 #1 Skrevet 26. januar 2004 Jeg skal skrive en oppgave (semesteroppgave) om mobiltelefonbruk, om hvordan mobiltelefonen har endret livene våre. Har søkt gjennom forumet her, og ser at dette temaet er ganske hyppig diskutert. Likevel trenger jeg litt inspirasjon og innfallsvinkler, så hadde blitt veldig glad om noen kunne skrive litt omkring sine synspunkter rundt mobiltelefonen og mobilbruk. :D Hva dere bruker den til, hvordan, om barna deres har/skal få, er den et godt hjelpemiddel i hverdagen eller bedre uten?
Gjest Anonymous Skrevet 26. januar 2004 #2 Skrevet 26. januar 2004 Jeg er vel en av de som kan sies å være ganske avhengig.. Bruker mobilen mye, har den stort sett med meg over alt. Datteren min har nettopp fått egen, foreløpig ser jeg mye positivt med det. (Men klart det er negativt dette med å alltid skulle være tilgjengelig også) Alt i alt er jeg glad for at denne lille tingsten finnes.
Gjest sexysadie Skrevet 26. januar 2004 #3 Skrevet 26. januar 2004 Mobilen må sees i samme lys som E-post og internett Tilgjengelighet Og hva den har gjort med vårt syn på vrden.
VesleBråka Skrevet 26. januar 2004 #4 Skrevet 26. januar 2004 Richard Ling hos Telenor har skrevet flere gode papers på det temaet, bl.a. kvalitativt intervjuet familier om deres barns mobile vaner og så laget en konklusjon på hvilke årsaker de oppgir for hvorfor ha mobiltelefon, bl.a. sikkerhet, micro management, tilgjengelighet og tilhørighet overfor venner osv. Han laget også en kvantitativ undersøkelse på aldersgrupper og eierskap av mobil, jenter og gutter. Søk på google. Catrine Larsson har skrevet en magisteroppgave omkring et studie av tenåringers bruk av mobiltelefoner, "En mobiltelefon är inte bara en mobil telefon", hvor hun ser på tenåringenes årsaksforklaringer til den mobile bruken og deres vaner.
leslie Skrevet 26. januar 2004 #5 Skrevet 26. januar 2004 hei! håper jeg kan være litt til hjelp, vet hvordan det er så itte helt tom for ideer og trenge litt inspirasjon.. høres også ut som en ganske artig oppgave! her er hvertfall noe av det jeg ville ha skrevet om: i gamle gamle dager så mobilen ut som en svær telefonboks som vi gikk rundt å bar på, og jammen meg var det dyrt og også populært å ha! i dag er det fortsatt noe dyrt men om ikke enda mer populært... og det store den dag i dag er at de er så små at de nesten forsvinner i lomma! jo mindre jo bedre! dessuten sies det at en kan se på klærne hva slags menneske du er, vel en kan nesten i disse dager se på mobilen hva slags menneske du er... mobiler finnes i alle fasonger, alt i fra med lokk til de runde ovale til de knøttesmå til grønne rosa og blåe.. også er det de velkjente melodiene du kan få da... det er jo et hav av hva du kan skaffe deg! men dyrt! alkltid oppdatert med kjenningsmelodier. folk har mobiltelefon og ikke hustelefon. folk har flere mob telefoner ettersom hvor mange kjærster de har, litt på kanten men har faktisk hørt om det! også er det de som har mobil bluetooth som ser ut som de snakker med seg selv der de går.. også er det kurs for eldre slik at de kan lære seg mobilen også er det jo egen ordbok for mobilen, en skriver forkortelser for ord. alt kan skje over mobilen, du kan handle, ta bilder, video hm... mer komme rjeg ikke på akkurat nå men det var jo masse det:) lykke til og la oss gjerne vite hvordan det hele går! leslie
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #6 Skrevet 28. januar 2004 Tusen takk for tips, det hjalp meg virkelig! Skriv gjerne flere
Gjest Madam Felle Skrevet 28. januar 2004 #7 Skrevet 28. januar 2004 Det er et enorme stort press blant barn og unge som kanskje er det viktigste i dette. Skal vi som foreldre bidra til at dette presset øker eller kan vi kanskje gjøre noe i fellesskap? Bør barn og unge ha mobil eller kan de klare seg fint uten? Mange unge i dag blir mobbet for at de ikke har mobiltelefon, men også de som har. For det har blitt mye neklere å mobbe anonymt via SMS. Dette har jo vist seg å være et stort problem blant barn og unge, og derfor bør vi som foreldre tenke oss godt om før vi velger å la våre små få mobiltelefon. Det er ikke bare blant barn og unge det er negative sider med mobiltelefon, men også blant de voksne. Mange klarer ikke å legge fra seg telefonen i noen minutter, men må bare svare den som har sendt en melding. Vi kan sitte på en restaurant, og mobilteleofnen plinger i alle ender, for folk er ikke så høflige at de stenger den av. Nei de må være mobi 24 t i døgnet. Til og med på kinoene har de egen reklame der de sier i fra at nå må dere slå av alle mobiltelefonene deres, men til og med der er det noen som bare må taste. For telefonen kan jo være stille. Det vil si uten lyd, og da gjør det ikke noe at en taster i vei. Min personlige mening er at folk eier ikke høflighet lengre på grunn av mobiltelefonen, for de mener at det gjør ikke noe. har flere ganger vært ute og spist middag med noen venninner, og det er alltid noen som BARE må svare på meldingene som popper inn. :evil: Snakk om å være uhøflig spør du meg. jeg spurte en venninne en gang om hun ville sitte der med telefonen sin eller med meg. Fikk et sjokket ansikt tilbake, ja men jeg skal jo bare. Glem det svarte jeg, du får ringe meg når du har tid. Deretter gikk jeg, og hun kom løpende etter, og lvoet å legge den vekk. Det gikk 10 minutter så var hun i gang igjen, men da var jeg gått. Jeg tror en kan bli avhengig av mobiltelefonen, for enkelte klarer ikke å være uten den i noen få timer. Selvfølgelig er det positive sider med mobiltelefonen også, som f.eks at en kan være tilgjengleig for sine barn når de er på skolen. Om noe skulle hende dem. At en kan gi beskjed når en er for seint ute og slike ting. Men den motetrenden som er blitt, er grusom spør du meg. Bør vi være mobil 24 t i døgnet? Er det sunt å ha mobiltelefon? Bør barn ha mobiltelefon? jaja bare noen tanker fra meg.
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #8 Skrevet 28. januar 2004 Takk for langt og bra innlegg Madam Felle. Du ga meg flere interessante innfallsvinkler der. Kan jeg litt om dine tanker rundt barn og mobilbruk? Som når du mener det er en passende alder for barn å få sin egen, hvilke grunner man kan ligge til grunn for å gi de/ la være, er det en sikkerhet eller mer en falsk trygghet ol. Tenker også litt på dette med hvordan vi jenter/ kvinner bruker mobilen, har inntrykk av at stadig flere kvinner også får egen mobil, og bruker den mye. Stemmer det? Har jo vært mye fokus på dette med tenåringer og mobilbruk, så kunne egentlig tenke meg å ta en litt annen innfallsvinkel, feks mobilbruk i et familieperspektiv(kommunikasjon mellom foreldre og barn feks). Noen som har noen tanker rundt dette? Takker for svar, hjelper meg godt i gang :D Klem fra Kjersti
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå