Gå til innhold

Lappen på moped?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må man ha serfikat for å kjøre moped? Har aldri trodd det, "kjenner" 2 som kjører moped og ingen av de har lappen sier dem og de sier man ikke trenger.

Men er det bare å kjøpe en moped og kjøre rundt da? Eller er det andre ting man må gjøe først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du billappen trenger du ikke mopedlappen. Er noen unntak om at om du er så og så gammel kan du kjøre moped uansett, men jeg vet det gjelder min far men ikke min mor...

her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du billappen trenger du ikke mopedlappen. Er noen unntak om at om du er så og så gammel kan du kjøre moped uansett, men jeg vet det gjelder min far men ikke min mor...her

ALLE må ha førerkort for å kunne kjøre moped. De som er født i 1985 eller før trenger ikke opplæring eller teori, men de må søke om førerkort og ha det fysiske førerkortet.

Det kan være ting med helse eller vandel som gjør at man ikke har lov til å kjøre moped (eller andre ting) derfor må alle ha førerkort for å kunne kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

ALLE må ha førerkort for å kunne kjøre moped. De som er født i 1985 eller før trenger ikke opplæring eller teori, men de må søke om førerkort og ha det fysiske førerkortet.

Der tar du FEIL!

Alle som er født før 1970 kan kjøre moped uten noen form for førerkort. Det eneste de trenger er identifikasjon for å bevise hvem de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der tar du FEIL!

Alle som er født før 1970 kan kjøre moped uten noen form for førerkort. Det eneste de trenger er identifikasjon for å bevise hvem de er.

FEIL!

Førerkortforskriften vedlegg 6, § 11. Førerett for klasse M

Person som ikke innehar førerett i annen klasse, eller som bare har klasse S, men som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, kan få førerett i Norge for tohjuls moped (klasse M kode 145). Føreretten skal påføres et førerkort før den kan benyttes. Førerkort utstedes på de vilkår som er angitt i § 5-1, § 5-2 tredje og fjerde ledd, og § 14-2.

§ 5-1 og 5-2 omhandler søknad og utestedene av førerkort og 14-2 er gebyret på 295 kroner.

Les deg opp før du uttaler deg neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

FEIL!

Person som ikke innehar førerett i annen klasse, eller som bare har klasse S, men som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, kan få førerett i Norge for tohjuls moped (klasse M kode 145). Føreretten skal påføres et førerkort før den kan benyttes. Førerkort utstedes på de vilkår som er angitt i § 5-1, § 5-2 tredje og fjerde ledd, og § 14-2.

§ 5-1 og 5-2 omhandler søknad og utestedene av førerkort og 14-2 er gebyret på 295 kroner.

Helt riktig. Ikke alle som trenger opplæring, men ALLE må ha det fysiske førerkortet for å kjøre moped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

FEIL!

Da er reglene endret.

Jeg mistet mitt førerkort klasse B for 20 år siden, og fikk vite av politiet at jeg kunne kjøre moped uten førerkort da jeg er født før 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er reglene endret.

Jeg mistet mitt førerkort klasse B for 20 år siden, og fikk vite av politiet at jeg kunne kjøre moped uten førerkort da jeg er født før 1970.

Jeg mistet lappen i 2000 og fikk samme beskjed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Tror man kunne kjøre uten førerkort før ja. Ikke sikker på når reglene endret seg.

Men i dag må man hvert fall ha førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror man kunne kjøre uten førerkort før ja. Ikke sikker på når reglene endret seg.

Men i dag må man hvert fall ha førerkort.

Forskriften ble iverksatt 1.1.2005 pga alle som skulle ha m146 skulle få førerkort og ikke mopedførerbevis (kompetansebevis) slik som var vanlig. Svv/politiet syns vel også det var greit å få gamlinger, syke, psyke og notoriske kjørepøbler bort fra veien.

Dette er en overgangsordning, om mange år er det ingen som kan kjøre moped uten føreropplæring. Enten tar man m146, m147, a1, a eller b.

Kan anbefale alle som leser her å sende Mail til svv sin firmapost hvis de lurer på noe, man får fort og gode svar :) eller spørre Ida da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...