Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk akkurat igjen en 50-øring på butikken. Jeg trodde de måtte runde opp til nærmeste krone fra i dag? Men de unnskyldte seg med at de ikke hadde oppdatert kassen. Kan de gjøre dette? Ja, jeg VET at dette er et ganske lite problem for den enkelte kunde :)

Men de tjener jo sikkert noen kroner om de holder på slik en stund, og kvitter seg med alle sine verdiløse 50-øringer? Jeg får ikke engang vekslet inn denne 50-øren i banken, de krever at man har hele kronebeløp. :snurt:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var da veldig utspekulert av butikken synes jeg. Da kunne de faktisk tatt den inn selv og gitt deg en krone.

Ikke bra.

• Liker 2
Skrevet

Du kunne ha nekta å ta imot.

Skrevet

DNB, Sparebank1, Sparebanken Øst, Nordea og Sparebanken Pluss tar imot 50-øringene kostnadsfritt og gir de til Kreftforeningen. Da blir du kvitt 50-øringen og det går til en god sak!

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tok du den i mot? Du kunne jo som nevnt sagt nei til den og så enten få 1 krone eller pengene tilbake mot varen.

AnonymBruker
Skrevet

Du kunne ha nekta å ta imot.

Hvorfor tok du den i mot? Du kunne jo som nevnt sagt nei til den og så enten få 1 krone eller pengene tilbake mot varen.

Jeg prøvde å si at den ikke er gyldig, men de sa jo da. Så jeg ble usikker på om den faktisk var gyldig ut dagen i dag. Men kom hjem og sjekket, så jo da at det var siste dag i går.

AnonymBruker
Skrevet

nå har du lært fra i DAG av så nekter du å te de imot!!!! :D

Skrevet

50 øringen er ikke gyldig betalingsmiddel fra og med i dag.

Gjest _La Femme
Skrevet

Jeg var i banken i går og leverte fra meg alle 50-øringene jeg hadde liggende rundt hjemme. Det var laaang kø for å levere, så jeg gikk ut fra at i går var siste dagen man kunne levere 50-øringer?

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har prøvd seg på pantetrikset i dag, dvs pantet en flaske til 2,50 og fått utbetalt 3 kroner?

AnonymBruker
Skrevet

Jaggu. Jeg ble nektet å betale med 50-øringer i går jeg. Forskjellig praksis rundt om tydeligvis.

Skrevet

Hvordan blir det egentlig med panten på store flasker nå da? Får man 3 eller 2 kroner for de tro?

Skrevet

Det vil nok ta litt tid for butikkene å få mynttårnet (sånne man putter penger på og det kommer ut veksel automatisk) plombert, slik at de ikke aksepterer eller spytter ut 50-øringer. Noen vil nok også slite med at programvaren i kassen ikke runder opp eller ned riktig på en stund.

Hvis dette er tilfelle, skal butikken fra og med i dag ta tilbake evt 50-øring og gi deg en krone istedet, evt ta fra deg 50-øringen, hvis beløpet i øre var 49 øre eller mindre.

Avrundingsreglene er som følger:

0-49 øre - rundes ned

50-99 øre - rundes opp.

Dvs at flasken på 2,50 vil gi deg 3 kroner hvis du panter bare den og ikke kjøper noe samtidig. Men det er jo ikke spesielt vanlig å pante én og én 1,5-liters flaske om gangen. Dersom det blir så vanlig at butikkene taper mye penger på det, vil nok butikkene kreve at panten endres, f.eks. til 3 kr/flaske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...