Gå til innhold

Epilepsi: kan sterk varme gi anfall?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en "mildere" form for epilepsi med anfall ca 1-2 ganger i året, disse har som oftest blitt utløst av lite søvn og alkohol...

Noen som vet om sterk hete / varme kan øke sjansen for å få anfall? Jeg planlegger å reise til Marokko i juli og vet at det kan bli opptil 38 grader der da..

Jeg har selv aldri fått anfall som følge av hete, men så har jeg heller ikke vært på så varme steder på en god stund.

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, men antar at du blir fortere sliten i varmen, det blir iallfall jeg. Samboer har epilepsi, han merket så vidt jeg vet ingen forskjell på å bo i varmere strøk over en lenger periode.

Skriver som anonym da jeg kjenner noen her som ikke vet at sambo har epilepsi og heller ikke skal vite det før sambo er komfortabel med det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på tur til Hellas midt i juli, med 40 grader i skyggen, med en stor gruppe mennesker med psykisk utviklingshemming, der de fleste også hadde epilepsi. Fikk ikke med meg at det var noen anfall :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk skal dere ha! Det er veldig, veldig fint å høre fra andre. Jeg skriver også som AB fordi jeg føler at, det er jo ikke noe galt med å ha epilepsi, men jeg føler at det blir litt personlig...

AB1: var det veldig veldig varmt der dere bodde? Altså langt over 30, eller var det mer 27-28 grader? Jeg pleier å klare meg bra i vanlig sommertemperatur, men er litt mer usikker dersom temperaturene kryper mer opp mot 35 osv.

Gjest scorpius
Skrevet (endret)

Jeg tror det er veldig individuelt. Epilepsianfall har jo mange forskjellige utløsende årsaker. F.eks.; søvnmangel, lite mat/lavt blodsukker, stress, sterkt lys/blinkende lys (spes. strobelys)og varme og alkohol som du skriver.

Siden du selv sier at du aldri har fått anfall pga. hete, så synes jeg du ikke skal bekymre deg så mye for det. Bare husk på å få i deg nok vann! Og husk å nyt Marokko :) Ikke la epilepsien hindre deg i å ha en fin tur :)

Endret av scorpius
AnonymBruker
Skrevet

Har jobba med barn som har eplepsi og vi var ute om sommeren. Passa på at de ikke ble for varme, hadde omtrent aldri sokker på de og drakk masse kaldt vann :)

Gikk fint, men jeg syns de fikk oftere anfall når det var varmt.

Skrevet

Som sagt så er det veldig individuelt, men alle forandringer kan være triggere, er du sliten, stressa, blir litt syk(magesjau e.l) er jo dette noe som kan trigge det. Er lurt å alltid være forberedt på anfall når du gjør noe utenom det vanlige. Fortell reisefølget om epilepsien din, hva slags type anfall du får og hvordan de evnt skal forholde seg til det.

Hjalp i hvertfall meg veldig når jeg jobbet på leir med barn med eplielpsi at jeg hadde fått vite på forhånd hvordan jeg skulle takle hver enkelt sin type anfall, så jeg visste hva jeg skulle gjøre. (selv om man ikke skal gjøre noe så kan du be dem om å legge deg ned, passe på at du ikke slår hodet ditt, ikke putte noe i munnen din osv. Så står dem ikke der helt uten noe å forholde seg til hvis du plutselig faller om.)

Men ikke vær redd for det når du er der, skjer det så skjer det jo, sånn er det jo uansett :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode innspill! Helt supert. Jeg har vel også på følelsen av at det kan skje hvis det blir ekstrem hete.. Samtidig har jeg faktisk aldri hatt anfall på ferie før, og jeg har vært i India, Thailand og Mexico - med varme og lange flyreiser. Men: jeg har lest at Marokko midt på sommeren skal være ganske så ekstremt. Dessuten reiser jeg alene (men er der kun 2-3 dager alene, før jeg skal møte en gruppe så da er jeg jo sammen med noen hele tiden de neste 10 dagene). Skulle det skje et anfall på flyplassen e.l. hadde det vært litt krise, siden ingen vet om eller kjenner meg der - men SÅ uflaks kan man vel ikke ha, og der er det jo kanskje litt kaldere også.

Skrevet

Tusen takk for gode innspill! Helt supert. Jeg har vel også på følelsen av at det kan skje hvis det blir ekstrem hete.. Samtidig har jeg faktisk aldri hatt anfall på ferie før, og jeg har vært i India, Thailand og Mexico - med varme og lange flyreiser. Men: jeg har lest at Marokko midt på sommeren skal være ganske så ekstremt. Dessuten reiser jeg alene (men er der kun 2-3 dager alene, før jeg skal møte en gruppe så da er jeg jo sammen med noen hele tiden de neste 10 dagene). Skulle det skje et anfall på flyplassen e.l. hadde det vært litt krise, siden ingen vet om eller kjenner meg der - men SÅ uflaks kan man vel ikke ha, og der er det jo kanskje litt kaldere også.

kjøp et epilepsiarmbånd eller noe lignende?

Regner med at du har fått klassifisert anfallene dine, som GTK-anfall/EPA/KPA eller noe slikt? Det kan jo skrives på det evnt, så paramedics vet hvordan de skal forholde seg til det.

AnonymBruker
Skrevet

kjøp et epilepsiarmbånd eller noe lignende?

Regner med at du har fått klassifisert anfallene dine, som GTK-anfall/EPA/KPA eller noe slikt? Det kan jo skrives på det evnt, så paramedics vet hvordan de skal forholde seg til det.

Sant! Takk for tipset Drømmespill. Siden jeg har en mild form og bare har hatt 5-6 anfall i livet til nå, så har jeg egentlig ikke så mye erfaring eller tatt så mye hensyn til det, og føler jeg lever helt som normalt. Selv om jeg har vært gjennom prosessen med å miste førerkortet osv. Et armbånd burde jeg nok skaffe meg, for man vet jo aldri.

Gjest scorpius
Skrevet

Det jeg har erfart ang. det med epilepsimerker, armbånd etc. er det at personer som ser at noen faller om og får et anfall, kjenner det igjen og vet hva de skal gjøre/spør andre om hjelp. Mens andre som ikke har kjennskap til epilepsi, tilkaller hjelp. De begynner ikke å lete på mennesker etter epilepsiarmbånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...