Gå til innhold

barnet spiser det moren spiser, jævlig usunt..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kusine, som også er min bestevenninne, har en sønn på 4 år. Helt siden han var i stand til det, har han spist det hun har spist, og det har vært litt av hvert. Han drikker vann med kullsyre og smak, spiser kaker og iskrem, smågodt, sjokolade, potetgull osv. Noe usunt og søtt hver bidige dag. Han går ikke i barnehagen pga hun er hjemmeværende og mannen i full jobb. Jeg begynner å bli bekymret, han spiser jo vanlig mat, men det er også fet mat som inneholder mye usunt. Og hver dag etterspør han om "boblevannet" sitt, smågodt, chips, osv osv. Moren er ikke overvektig eller noe, men hun er litt lubben og dvask, gutten begynner å bli ganske lubben, og jeg er litt redd for tennene.

Moren sier "ja, men jeg spiser jo, da må han også få smake" og gir ham både stratos og seigmenn, eh ja :sjenert:

Det er vel ikke vanlig, dette her!? Jeg har ikke barn, begynner seriøst å lure på hva hun driver med, jeg hadde ikke tillat min unge dette, om jeg hadde hatt en.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig nei.

Skrevet

Jeg synes ikke dette er greit. Jeg følger henne på at gutten må få spise det andre spiser, men da må hun rett og slett la være å spise usunn mat så ofte. Nå har vi alltid hatt et ganske fornuftig kosthold, men etter vi fikk barn har vi skjerpet oss enda mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om flere som gir barna det samme som seg selv og jeg blir provosert hver gang. Burger King, is, godteri, brus.. De jeg vet om som gjør dette er unge alenemødre som tydeligvis ikke vet bedre! Stakkars barn!

Skrevet

Hva sier mannen hennes til at ungen blir foret opp på den slags mat?

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg hadde klart å holde moralprekenen og kjeftingen min langt unna en slik mor. Det begynner nok å bli litt vanlig å fore barna slik, men det skulle vært ulovlig.

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier mannen hennes til at ungen blir foret opp på den slags mat?

Vet ikke om han vet? Han jobber veldig lange dager, jeg er sykmeldt, så jeg er ofte hos henne på kaffe og lunsj, og da ser jeg jo hva gutten får. Jeg sier "er det så lurt, han har jo fått veldig mye sukker nå?" og slike ting, men hun sier bare "puff da, det går bra, jaja, han må jo få smake litt".

Gjest Julie
Skrevet

Godteri og søtsaker er forbeholdt lørdager, og kun lørdager! Det er viktig å gi barna et godt grunnlag for oppveksten, slik at de også opparbeider gode og sunne vaner som forbedrer livskvaliteten deres. Da jeg vokste opp var mine foreldre svært strenge på dette, noe som ikke var like populært da, men som jeg er utrolig takknemlig for nå! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om han vet? Han jobber veldig lange dager, jeg er sykmeldt, så jeg er ofte hos henne på kaffe og lunsj, og da ser jeg jo hva gutten får. Jeg sier "er det så lurt, han har jo fått veldig mye sukker nå?" og slike ting, men hun sier bare "puff da, det går bra, jaja, han må jo få smake litt".

Synd :tristbla: Jeg håper virkelig ikke at han vet dette og lar det skje, alt for mange barn i dag med dårlig kosthold.. Tenker at det hadde vært bra om han ble opplyst om dette, men han bør vel strengt tatt følge med på ungen sin selv.

Gjest damen
Skrevet

Du har nok ingen innflytelse over hva hun velger å gi ungen sin. Når hun allerede er så "blind" at hun velger å lukke ørene for all informasjonen som allerede fins der ute så har hun en lang vei å gå.

Alle vet jo at høyt inntak av sukker og fett er helseskadelig, så det er jo ikke det at ingen har fortalt henne det...

Hun kommer ikke til å gi ungen annen mat før hun tar tak i sitt eget kosthold, så jeg ville prøvd å påvirke henne i den retningen. Vil hun begynne å trene med deg? Kan dere bli kostholdsinteresserte sammen? Kan du påvirke henne på noen måte tror du?

Hvis ikke så er det mulig å ta kontakt med helsestasjonen og høre om de kan snakke med mor om hun snart skal dit på kontroll.

Gjest Gjest
Skrevet

Litt off topic dette eller kanskje egentlig ikke. Min sønn begynte på kokkeskolen i høst. Og da fikk samtlige elever utdelt bonger. Bonger til Mc Donalds , Burgerking osv. Bare ytterst usunne propaganda kastet etter samtlige ungdommer. Usunnhet satt i system. Hvordan snu den usunne trenden når myndighetene her regelrett kaster det etter elevene. De fleste følger jo strømmen. Helt sykt! Og av en kokkeskole! I min tid hadde vi Oslofrokost.

• Liker 1
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Du har nok ingen innflytelse over hva hun velger å gi ungen sin. Når hun allerede er så "blind" at hun velger å lukke ørene for all informasjonen som allerede fins der ute så har hun en lang vei å gå.

Alle vet jo at høyt inntak av sukker og fett er helseskadelig, så det er jo ikke det at ingen har fortalt henne det...

Hun kommer ikke til å gi ungen annen mat før hun tar tak i sitt eget kosthold, så jeg ville prøvd å påvirke henne i den retningen. Vil hun begynne å trene med deg? Kan dere bli kostholdsinteresserte sammen? Kan du påvirke henne på noen måte tror du?

Hvis ikke så er det mulig å ta kontakt med helsestasjonen og høre om de kan snakke med mor om hun snart skal dit på kontroll.

Det hadde ikke jeg gjort. Prøv heller å snakke mer direkte med mannen hennes om det om du MÅ ta andre veier enn å snakke med henne.

• Liker 1
Skrevet

Det normale hadde vært at moren dro frem godteriet sitt når sønnen la seg for natte, for hun kommer til å ødelegge gutten helt på denne måten... Dette er usynlig barnemishandling. :nei:

Mange foreldren tror at barna MÅ ha godteri, og at det er synd på de om de ikke får. Men det er ikke synd på barna. De er fornøyd om de får skikkelig mat gjennom dagen, og heller får kose seg på godt i helgene. Selvfølgelig skal alle få om det blir dratt frem godt på dagen, men det går jo an å vente til barna har lagt seg...

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Forferdelig at barn skal få så dårlige vaner fra starten av.

Ang " boblevann". Her i huset drikker vi farris (eller ikke farris da, men vann uten smak fra sodastream) hver dag. Ser ikke helt hvorfor akkurat det skulle være farlig...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic dette eller kanskje egentlig ikke. Min sønn begynte på kokkeskolen i høst. Og da fikk samtlige elever utdelt bonger. Bonger til Mc Donalds , Burgerking osv. Bare ytterst usunne propaganda kastet etter samtlige ungdommer. Usunnhet satt i system. Hvordan snu den usunne trenden når myndighetene her regelrett kaster det etter elevene. De fleste følger jo strømmen. Helt sykt! Og av en kokkeskole! I min tid hadde vi Oslofrokost.

Flertallet velger jo vann istedenfor brus, både på McD, BK og på skolen, så det er en god start.

De fleste jeg kjenner liker ikke å gå på McD, BK, eller peppes eller dollys. De foretrekker heller å lage mat hjemme, da det er bedre og sunnere. Vi lager hjemmelaget pizza, og hjemmelagede burgere :)

Jeg vil tro at så opplyste vi er idag, så er sukker og hvetemel på vei ut.

Skrevet

Forferdelig at barn skal få så dårlige vaner fra starten av.

Ang " boblevann". Her i huset drikker vi farris (eller ikke farris da, men vann uten smak fra sodastream) hver dag. Ser ikke helt hvorfor akkurat det skulle være farlig...

Ja, hvorfor er farris og annen boblevann farlig? Selv frikker jeg bare blå farris.

Hva er sosastream?

Gjest Annaires
Skrevet

Ja, hvorfor er farris og annen boblevann farlig? Selv frikker jeg bare blå farris.

Hva er sosastream?

Det er sånn du kan lage "farris" med hjemme. Med vann fra springen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godteri og søtsaker er forbeholdt lørdager, og kun lørdager! Det er viktig å gi barna et godt grunnlag for oppveksten, slik at de også opparbeider gode og sunne vaner som forbedrer livskvaliteten deres. Da jeg vokste opp var mine foreldre svært strenge på dette, noe som ikke var like populært da, men som jeg er utrolig takknemlig for nå! :jepp:

Enig! Hjemme fikk vi alltid sunn og god mat i hverdagen, og vi drakk vann.

I helgene fikk vi en 1L glassflaske med cola på deling og godt for 10 kr hver, når vi så på barnetv, og etterpå spiste vi hjemmelaged pizza.

Men tannlegene pleier vel å være obs på tennene til barn, så de fanger nok opp og gir en moralpreken?

Og helsesøster sier vel noe?

Skrevet

Det er sånn du kan lage "farris" med hjemme. Med vann fra springen.

Ok, men smaker det som farris, da?

Gjest Annaires
Skrevet

Ok, men smaker det som farris, da?

Jeg syns den er temmelig lik, å kjøper ikke farris lenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...