Gå til innhold

Skjoldete maling - forslag?

Wynn

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat malt ferdig gangen som er dekket med et slags panel. Det er ikke furu eller annet ordentlig tre, det virker mer som en slags presset sponplate og har tidligere vært malt.

Etter hvert som jeg ble ferdig, så jeg at malingen ble skjoldete. Det er mer skinn noen steder og mer matt andre steder. Jeg har etter hvert malt fire strøk, og gjort alt for at det ikke skal bli skjoldete (malt først loddrett, så vannrett, så loddrett osv, pensel, rull), men det nytter nok ikke.

Noen forslag til hva jeg skal gjøre? Kan jeg male med mer blank maling, mer matt maling? Det er egentlig bare to halve vegger hvor det vises best, der hvor lampelyset faller fra en spesiell vinkel, men det ergrer meg allikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Skjønner ikke helt hvordan underlag du har malt på, men er det en glatt flate bør den pusses lett og så grunnes før du begynner. Er den tidligere ubehandlet bør den grunnes med heftgrunn først.

Når du maler vegg skal du bruke pensel langs tak, lister osv, for deretter å rulle resten av veggen i loddrette lange strøk. Synes du det er vanskelig å bruke en stor rull inntil lister osv, kan du ta en liten rull inn mot kantene og så en stor rull på resten. Ikke bruk en liten rull på hele veggen da den ikke vil gi god nok dekk.

Den malingen som er merket 07 er den vanligste å bruke på vegg. Da skal det godt gjøres å få det skjoldete.

Lys har også litt å si. Hvis veggen er bulkete kan lyset kaste skygger som får det til å se skjoldete ut.

Om du har gjort alt riktig og ingenting hjelper kan du høre der du kjøpte malingen eller sende en mail til produsenten. De kan helt sikkert hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...