Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til høsten begynner jeg å studere ved HiL. Gleder meg veldig! Men hvor bør man bo? Vil gjerne bo nære høgskolen og sentrum. Jeg er sosial og veeeeldig aktiv når det kommer til studentaktiviteter (skal studere kulturprosjektledelse så det sier jo seg selv). Jeg liker å dra ut, men vil slippe å forstyrres alt for mye av at andre gjør det de gangene jeg kanskje ikke gjør det. Jeg trener også 3-4 ganger i uka, så fint om det er i nærheten av noe som gjør at jeg kan fortsette med det.

Forslag? Og finn.no eller sopp.no?

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Moro at du skal studere KPL på Lillehammer. Det er et veldig godt miljø. Kjenner flere som går der, og de er kjempefornøyde. Du kommer nok til å stortrives. Allerede første året får du masse praktisk erfaring, da KPL arrangerer flere "festivaler".

Jeg ville søkt gjennom SOPP.no. Skolen ligger litt utenfor sentrum, ca 7 minutters kjøretur. Jeg vil anbefalle deg å søke studentbolig som ligger midt mellom sentrum og skolen. Da må du søke Smestadmoen (eldre del dersom du vil dele kjøkken med andre, og nyere del dersom du vil ha eget kjøkken. Man har eget bad begge steder), Lundebekken eller Vargstad. Alle disse studentboligene ligger nær hverandre, 30 minutters gåtur til byen/skolen, eller 5 minutter med buss.

Spenst ligger to minutters ganger fra Smestadmoen, så det er jo veldig aktuelt hvis du skal melde deg inn i på et gym. Ellers er det treningsrom på skolen som er gratis for studentene.

Jeg syns selv det er roligst på Smestadmoen (jeg bor der, i de nyere boligene). Hører sjeldent naboene, og det er ikke mye festing eller bråk her. Lundebekken er også ganske rolig, da det er mange barnefamilier der. Men jeg har ei venninne som bor der, og hun syns det er litt lytt. Hvis de hun bor med kommer hjem fra byen midt på natta, bruker hun å våkne av at de prater. Det er jo litt kjedelig. På Vargstad er det ikke like lytt mellom rommene, men det er "party central", dvs stedet det skjer under fadderuka og de store arrangementene. I går var det xrussefest der, som mildt sagt tok av. MYE bråk, søppel og fremmede folk i studentboligene til de som bor der.

Som sagt har jeg bodd på Smestadmoen dette året. Til høsten flytter jeg til Vargstad med kjæresten min, og gleder meg til det. Jeg syns det blir litt for ensomt å ha eget bad og kjøkken. Man blir fort isolert hvis man ikke er veldig flink til å sosialisere, men du skriver jo at du er det, så det burde ikke være noe problem.

Så altså: søk gjennom SOPP på Smestadmoen, Lundebekken og Varsgstad. De ligger alle midt mellom skolen og byen, det går mange busser der, og det er i grei avstad til å gå eller sykle. Jeg går alltid til skolen, og syns den turen på 30 min hver vei er perfekt.

Skrevet

Tusen takk for svar!!!

Jeg vil gjerne ha eget bad, men dele kjøkken med andre. Da får jeg privatliv til det jeg vil ha privatliv til (dusj og do) og sosialt til måltider og fellesaktivteter :) Da står det mellom Storhove, Vargstad, Bakeriet og Smestad.

Har du hørt noe om Storhove og Bakeriet? Syned bildene fra Storhove ser fines ut, men bilder kan jo lyve.

Ved første inntrykk (men hva vet vel jeg) så høres Lundebekken litt vel "etablert" og "stille" for meg, men kanskje Vargstad for "mye". Jeg vil gjerne være i nærheten av der det skjer, men det trenger jo ikke skje på mitt rom for å si det sånn. Blir midten av disse Smestad da kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!!!

Jeg vil gjerne ha eget bad, men dele kjøkken med andre. Da får jeg privatliv til det jeg vil ha privatliv til (dusj og do) og sosialt til måltider og fellesaktivteter :) Da står det mellom Storhove, Vargstad, Bakeriet og Smestad.

Har du hørt noe om Storhove og Bakeriet? Syned bildene fra Storhove ser fines ut, men bilder kan jo lyve.

Ved første inntrykk (men hva vet vel jeg) så høres Lundebekken litt vel "etablert" og "stille" for meg, men kanskje Vargstad for "mye". Jeg vil gjerne være i nærheten av der det skjer, men det trenger jo ikke skje på mitt rom for å si det sånn. Blir midten av disse Smestad da kanskje?

Jeg har aldri vært på Bakeriet, så jeg vet ikke hvordan det ser ut, men det ligger rett ved studenthuset i byen. Det er i enden av Storgata. Tar ca 3 minutter å gå til Skysstasjonen, hvor alle bussene går fra, og hvor toget går fra.

Storhove ligger ved skolen. Tror det er veldig koselig der, det ser hvertfall slik ut fra utsiden. Et pluss er jo at det bare tar 3 minutter å gå til skolen. Negativt er at det ligger såpass langt fra byen, og at du dermed vil være ganske avhengig av buss. Bussene går to ganger i timen, og på søndager begynner de ikke å gå før kl. 3. Hvis du har bil er det jo en annen sak da.

Jeg syns ikke Lundebekken er spesielt etablert. Det er mange stundter som bor der, og du vil jo dele kjøkken og stue med andre studenter hvis du flytter dit. Jeg syns det er det koseligste studentområdet. Vargstad kan kanskje bli litt mye ja. Det skal sies at det ikke tar av spesielt ofte (kanskje to ganger i året, i fadderuka og xrussefesten), men i går tok det virkelig av. Det er veldig populært å bo der, og husene er bygd slik at man nesten bor i en liten studentlandsby.

Smestad ligger i perfekt avstand til ting, og du vil nesten garantert bli kjent med noen som bor på Vargstad, så du har fordelen av å kunne være der når det er fest, men samtidig slippe å rydde opp dagen etter ;)

Hvis du er opptatt av hvordan det ser ut, så er de nye bygningene på Smestad absolutt finere enn de gamle. Jeg tror de nye bygningene er 2-3 år gamle. Mener det bare har bodd en person på mitt rom før meg. Den eldre delen er litt mer slitt, men det er likevel helt overkommelig. Sånn som det ser ut der så bor man på en måte i en lang gang, med masse dører som fører inn til forskjelliges rom. Så i enden av gangen har man felles kjøkken. Det er ikke noen felles stue der, men stort kjøkken med langbord.

På Vargstad og Lundebekken bor man i hvert sitt hus. På Vargstad er man 4 som deler, men jeg tror det varierer litt på Lundebekken. Det er felles stue og kjøkken med åpen løsning. Jeg tror det er lett å bli godt kjent med de man bor med der, og mange muligheter til å ha vors, filmkvelder og be venner over på middag.

Hvis du vil bo sentralt så vil jeg som sagt anbefale Vargstad, Smestadmoen eller Lundebekken. Det er alltid masse som skjer der, mange studenter som bor der, og det ligger i en slik avstand at du ikke er avhengig av buss. Også ligger Kiwi rett ved, så du trenger ikke stresse med å dra for å handle.

Skrevet

Åja, jo.. det sto byggår

AnonymBruker
Skrevet

Har sett at det er en gammel og en ny del. Men dette er annonnsen jeg har sett på http://www.boligtorget.no/sopp/Housing/Boligtype/26/Kampanje og der står det ikke noe om det.... Bare smestad liksom

Det der er den eldre delen ;) Hvis du hadde stått der bildet ble tatt fra og snudd deg rundt, ville du sett rett ned på den nye delen. Bildene som ligger der er ganske representative for hvordan det ser ut på Smestadmoen - eldre del. Det kjøkkenet finere enn det jeg var på da jeg besøkte de jeg kjenner som bor der, så det er tydeligvis litt forskjellig :)

Skrevet

Tusen takk for masse bra svar! Tror jeg satser på Vargstad eller Smestad, rett og slett fordi der får jeg eget bad og delt kjøkken. Høres mer ut som jeg kanskje skulle hatt Lundebekken etter beskrivelse, men vil veldig gjerne dele leilighet med noen første året mitt der, og der får jeg enten egen leilighet eller delt bad... Høres egentlig deilig ut å bo alene, men sosialt sett tenker jeg at det er smart å gjøre ETTER man har vært der et år, og da har et nettverk. Så ja, et år kan jeg "svelge" den kamelen. Man må jo kanskje opp å prøve seg frem litt selv uansett :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for masse bra svar! Tror jeg satser på Vargstad eller Smestad, rett og slett fordi der får jeg eget bad og delt kjøkken. Høres mer ut som jeg kanskje skulle hatt Lundebekken etter beskrivelse, men vil veldig gjerne dele leilighet med noen første året mitt der, og der får jeg enten egen leilighet eller delt bad... Høres egentlig deilig ut å bo alene, men sosialt sett tenker jeg at det er smart å gjøre ETTER man har vært der et år, og da har et nettverk. Så ja, et år kan jeg "svelge" den kamelen. Man må jo kanskje opp å prøve seg frem litt selv uansett :)

Ja, jeg glemte visst å si at man deler bad hvis man bor på Lundebekken. Der venninna mi bor, er de 4 stk som deler hus, og to på hvert bad. Det er store og fine bad, men det hjelper jo ikke hvis man ønsker sitt eget ;)

Det er absolutt lurt å bo sammen med noen første året! Jeg bodde i Oslo i fjor, og bodde med 5 andre jenter. Det syns jeg var masete, og ville derfor bo helt alene i år, men jeg har merket at det kan være veldig ensomt. Det er en av grunnene til at jeg flytter til Vargstad til høsten ;) Det er absolutt lurt å bli kjent med noen som ikke bare går på ens eget studie. KPL er forøvrig et veldig fint studium, og du kommer helt sikkert til å bli godt kjent med de aller fleste du går med. Jeg har to gode venninne som går første året der, og ei som går andre året. De er alle utrolig fornøyde. De har ordentlig klassefølelse fordi de bare er 30 stk, de finner på masse sosialt sammen, jobber sammen om prosjekter og er sammen på fritiden. Alle jeg har møtt som går der er veldig åpne, sosiale og koselige. De tar vare på hverandre, spiser middag sammen, har klassefester osv. Jeg går psykologi, og vi er 150 stk, og det er en enorm forskjell mellom KPL og psykologi. Jeg tror absolutt du kommer til å bli fornøyd med KPL :)

Skrevet

Har en villa nær sentrum til salgs på høsten hvis du er interessert.

Skrevet

Hadde vært stas det. Men blir nok litt i høyeste prisklasse når jeg bare er en. Kjenner jo ingen der enda heller :) Kunne startet eget kollektiv, men tror jeg evt. drøyer sånne prosjekter et år. Men ellers takk!!

Skrevet

er genialt å bo gjennom sopp synes jeg.

Nå flytter jeg fra byen om en måned da, men har vært helt problemfritt leieforhold. Nå bor jeg på storhove da, anbefales nok ikke hvis du vil være aktiv i byen. Men for meg har det vært helt greit :)

Skrevet

er genialt å bo gjennom sopp synes jeg.

Nå flytter jeg fra byen om en måned da, men har vært helt problemfritt leieforhold. Nå bor jeg på storhove da, anbefales nok ikke hvis du vil være aktiv i byen. Men for meg har det vært helt greit :)

Kommer litt an på hva du mener med aktiv i byen? :) Som i: Aktiv student eller aktiv på å dra ut på byen i Lillehammer?

Skrevet

Hvor gammel er du?

21 år er jeg. Hva tenkte du på?

Annonse
Skrevet

Kommer litt an på hva du mener med aktiv i byen? :) Som i: Aktiv student eller aktiv på å dra ut på byen i Lillehammer?

Begge deler egentlig. Er litt "øde" å bo på storhove sosialt sett.

Skrevet

Om du bor i Bankgata, Storhove eller Fåberg spiller strengt tatt ingen rolle, det går busser overalt til alle døgnets tider :)

21 år er jeg. Hva tenkte du på?

Det fremtidige sosiallivet ;)

Skrevet

Er det forresten noen her som har kjennskap til linjen kulturprosjektledelse der?

Skrevet

Hvor lang tid tar det før man får svar på søknaden om studentbolig? Og kan man omprioritere etter at man har levert søknad (evt. takke nei til den første på lista hvis man får tilbud, og da automatisk få tilbud om nummer to)?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tar det før man får svar på søknaden om studentbolig? Og kan man omprioritere etter at man har levert søknad (evt. takke nei til den første på lista hvis man får tilbud, og da automatisk få tilbud om nummer to)?

Det burde gå relativt fortløpende. Jeg minns å huske at da jeg søkte første gang i fjor så søkte jeg i februar, og fikk tilbud i mars/april. I år søkte jeg overflytting fra den ene studentboligen til en annen, og da fikk jeg tilbud ca. 3 uker etter søknad.

Kan desverre ikke huske om det er slik at man kan omprioritere, men jeg vil ikke tro det siden man kun får tilbud hvis det er ledige hybeler der. Hvis du har Storhove på 1. plass og Smestadmoen på 2. plass, og du får tilbud om å bo på Storhove, så betyr jo ikke det at det blir ledige plasser på Smestadmoen selv om du takker nei til den første hybelen, om du skjønner ;) Send en mail til SOPP og hør. De er veldig hjelpsomme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...