Gå til innhold

Ikke adopter dyr fra utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,
Jeg må si jeg blir mektig provosert at diverse her i denne tråden skal ha det til at når man adopterer en hund fra utlandet så gjør man det fordi man skal fremstå utad som 'flink pike', en uselvisk og selvoppoffrende person eller ene og alene for å spare penger. At det å redde et dyreliv fra jævlige kår er noe man gjør for å stille seg selv i et godt lys.

Kan selv informere om at jeg er vokst opp med å ha tre renrasede, dyre hunder med flotte stamtavler som ble brukt aktivt til utstilling og gjorde det veldig bra der. Men hundemiljøet i norge er beinhardt, og når det å vinne pokaler er viktigere enn dyrs velferd..vel..våre hunder ble tatt ut av det miljøet og gikk over til å kun måtte prestere ved å få gå i skauen, bade i sjøen, være med oss over alt og leke med andre hunder. Jepp, de måtte faktisk få lov til å oppføre seg som lykkelige hunder -harda kår.

Jeg er fulltidsstudent, fattig som få og er like lykkelig hver månede når stipend og lån pålydende 7300,- tikker inn på kontoen min. Jeg har adoptert en gatebikkje uten stamtalve, uten rene linjer, uten en trygg ankomst til verden, helt alene i en grøftekant ble han funnet, og visste omtrent ikke hva kos og ros var når han ble funnet. Det kostet meg 4500,- som ble tatt av den meget beskjedne studentlommeboken min, og har til gjengjeld gitt meg enormt mye glede -ene og alene fordi jeg eier et dyr som nå får lov til å eksistere med trygge rammer, mat hver dag, oppfølging av veterinær, kos og lek i hytt og gevær.
Så i det du/dere hevder at dette er noe folk flest gjør for å stille seg selv i et godt lys; hold kjeften på deg. Stamtavle og rene raser betyr ingen ting når man faktisk kan redde et liv.

I Norge er de bikkjene som omplasseres som oftest store hunder som schæfere og rottweilere som er så avla i hjel at de er helt ødelagt og dysfunksjonelle. I Norge så har vi regler og løsninger som gjør at forkommne dyr blir tatt vare på eller avlivet. I østblokkland finnes ikke de løsningene. Der må bikkjene bare klare seg selv, helt til de dør av sykdom eller utmattelse. Jeg vil alltid være for adopsjon av dyr, og er imot 'stamtavle dyr', avel og rene linjer. HURRA for at vi har så strenge regler på adopsjon av dyr; det er faktisk ingen forskjell på innføring av en sportshest fra Tyskland, en spermprøve fra Irland, en rasebulldog fra England eller en adopsjonshund fra utlandet (IARA) med de reglene det er for å adoptere en utenlandsk hund til norge. De reglene er med på å stoppe kjeften på uvitende, dømmende og i mine øyne noe mindre hjertevarme personene i denne tråden her, og bidrar til at de som vil kan redde dyreliv.

Min hund er ekstremt velfungerende, vennlig ovenfor alt og alle, sykdomsfri og ekstremt lykkelig, og jeg er en stolt hundeeier :)

Anonymous poster hash: 94e36...06c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg må si jeg blir mektig provosert at diverse her i denne tråden skal ha det til at når man adopterer en hund fra utlandet så gjør man det fordi man skal fremstå utad som 'flink pike', en uselvisk og selvoppoffrende person eller ene og alene for å spare penger. At det å redde et dyreliv fra jævlige kår er noe man gjør for å stille seg selv i et godt lys.

Kan selv informere om at jeg er vokst opp med å ha tre renrasede, dyre hunder med flotte stamtavler som ble brukt aktivt til utstilling og gjorde det veldig bra der. Men hundemiljøet i norge er beinhardt, og når det å vinne pokaler er viktigere enn dyrs velferd..vel..våre hunder ble tatt ut av det miljøet og gikk over til å kun måtte prestere ved å få gå i skauen, bade i sjøen, være med oss over alt og leke med andre hunder. Jepp, de måtte faktisk få lov til å oppføre seg som lykkelige hunder -harda kår.

Jeg er fulltidsstudent, fattig som få og er like lykkelig hver månede når stipend og lån pålydende 7300,- tikker inn på kontoen min. Jeg har adoptert en gatebikkje uten stamtalve, uten rene linjer, uten en trygg ankomst til verden, helt alene i en grøftekant ble han funnet, og visste omtrent ikke hva kos og ros var når han ble funnet. Det kostet meg 4500,- som ble tatt av den meget beskjedne studentlommeboken min, og har til gjengjeld gitt meg enormt mye glede -ene og alene fordi jeg eier et dyr som nå får lov til å eksistere med trygge rammer, mat hver dag, oppfølging av veterinær, kos og lek i hytt og gevær.

Så i det du/dere hevder at dette er noe folk flest gjør for å stille seg selv i et godt lys; hold kjeften på deg. Stamtavle og rene raser betyr ingen ting når man faktisk kan redde et liv.

I Norge er de bikkjene som omplasseres som oftest store hunder som schæfere og rottweilere som er så avla i hjel at de er helt ødelagt og dysfunksjonelle. I Norge så har vi regler og løsninger som gjør at forkommne dyr blir tatt vare på eller avlivet. I østblokkland finnes ikke de løsningene. Der må bikkjene bare klare seg selv, helt til de dør av sykdom eller utmattelse. Jeg vil alltid være for adopsjon av dyr, og er imot 'stamtavle dyr', avel og rene linjer. HURRA for at vi har så strenge regler på adopsjon av dyr; det er faktisk ingen forskjell på innføring av en sportshest fra Tyskland, en spermprøve fra Irland, en rasebulldog fra England eller en adopsjonshund fra utlandet (IARA) med de reglene det er for å adoptere en utenlandsk hund til norge. De reglene er med på å stoppe kjeften på uvitende, dømmende og i mine øyne noe mindre hjertevarme personene i denne tråden her, og bidrar til at de som vil kan redde dyreliv.

Min hund er ekstremt velfungerende, vennlig ovenfor alt og alle, sykdomsfri og ekstremt lykkelig, og jeg er en stolt hundeeier :)

Redde liv, sa du? Hjertevarme?

Leste du artikkelen i HI? Enig med deg i at dyrets velferd skal komme over pokaler, men når importerte gatehunder innebærer en potensiell smittefare for hundene som allerede finnes her, ja da burde det vært i alles interesse at risikoen minimeres.

Anonymous poster hash: 352b2...47c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fulltidsstudent, fattig som få og er like lykkelig hver månede når stipend og lån pålydende 7300,- tikker inn på kontoen min. Jeg har adoptert en gatebikkje uten stamtalve, uten rene linjer, uten en trygg ankomst til verden, helt alene i en grøftekant ble han funnet, og visste omtrent ikke hva kos og ros var når han ble funnet. Det kostet meg 4500,- som ble tatt av den meget beskjedne studentlommeboken min, og har til gjengjeld gitt meg enormt mye glede -ene og alene fordi jeg eier et dyr som nå får lov til å eksistere med trygge rammer, mat hver dag, oppfølging av veterinær, kos og lek i hytt og gevær. Så i det du/dere hevder at dette er noe folk flest gjør for å stille seg selv i et godt lys; hold kjeften på deg. Stamtavle og rene raser betyr ingen ting når man faktisk kan redde et liv.

Anonymous poster hash: 94e36...06c Anonymous poster hash: 94e36...06c

Du gjør jo nettopp det her. Du er jo en helgen som reddet denne stakkars hunden og du bruker det for alt det er verdt...

Anonymous poster hash: 13cff...f1c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: 19ca9...99b

Anonymous poster hash: 19ca9...99b

post-37809-0-11449500-1432127187_thumb.j

AnonymBruker
Skrevet

Redde liv, sa du? Hjertevarme?Leste du artikkelen i HI? Enig med deg i at dyrets velferd skal komme over pokaler, men når importerte gatehunder innebærer en potensiell smittefare for hundene som allerede finnes her, ja da burde det vært i alles interesse at risikoen minimeres. Anonymous poster hash: 352b2...47c

Da kan jeg opplyse deg om at de må ha alle nødvendige vaksiner og være i karantene i lang tid før de ankommer Norge. Så den smittefaren må du lenger ut på landet med. Skal man si det samme med flyktninger, da? De kan ikke komme til landet, fordi de kan ha sykdommer vi ikke har her? Gatehunder som kommer fra tøffe kår, fortjener en bedre start i livet, og det kan de få her.

Anonymous poster hash: 0ccd3...83c

AnonymBruker
Skrevet

Du gjør jo nettopp det her. Du er jo en helgen som reddet denne stakkars hunden og du bruker det for alt det er verdt... Anonymous poster hash: 13cff...f1c

Ikke alle tenker som deg. Jeg tolker innlegget slik at hun har empati for hunden, og ønsker å gi den et bedre liv her.

AnonymBruker
Skrevet

Da kan jeg opplyse deg om at de må ha alle nødvendige vaksiner og være i karantene i lang tid før de ankommer Norge. Så den smittefaren må du lenger ut på landet med. Skal man si det samme med flyktninger, da? De kan ikke komme til landet, fordi de kan ha sykdommer vi ikke har her? Gatehunder som kommer fra tøffe kår, fortjener en bedre start i livet, og det kan de få her.

Og du er naiv nok til å tro at det er nok?

http://www.nrk.no/fordypning/advarer-mot-dodelig-hundesmitte-1.8116889

Vil du hjelpe gatehundene kan du sende penger til en organisasjon som hjelper dem der de er.

Du vil nok bare polere ditt eget ego, og driter i at diverse parasitter og sykdommer kan føres inn i landet med disse bikkjene.

Ta og LES de artiklene det linkes til, i stedet for å komme med tårevåte "stakkars hunder"-argumentasjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og du er naiv nok til å tro at det er nok? http://www.nrk.no/fordypning/advarer-mot-dodelig-hundesmitte-1.8116889Vil du hjelpe gatehundene kan du sende penger til en organisasjon som hjelper dem der de er.Du vil nok bare polere ditt eget ego, og driter i at diverse parasitter og sykdommer kan føres inn i landet med disse bikkjene.Ta og LES de artiklene det linkes til, i stedet for å komme med tårevåte "stakkars hunder"-argumentasjon. Anonymous poster hash: 352b2...47c

Om det er noen som polerer sitt ego i denne tråden, er det deg med dine arrogante og tidvis usaklige svar. Personangrep og stråmannsargumentasjon er ikke så mye bedre, akkurat.

I artikkelen antydes det at smitte innføres når man slurver med vaksiner og regelverk. Det er jo ikke det jeg snakker om. Man må følge lover og regler. Så å hevde at jeg nærmest driter i smittespredning er en stråmann. Så lenge man tar de nødvendige tester og vaksiner er man så trygg man kan bli. Norge er en del av en globalisert verden, enten man liker det eller ikke. Om det er fare for smitte, så får man forbedre testing og vaksinering, ikke bare unnlate å hjelpe hunder i andre land (for de som ønsker det).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feslig at du skulle nevne personangrep og stråmannsargumentasjon, her er nemlig dine.

Personangrep:

De reglene er med på å stoppe kjeften på uvitende, dømmende og i mine øyne noe mindre hjertevarme personene i denne tråden her, og bidrar til at de som vil kan redde dyreliv.

Stråmann:

Skal man si det samme med flyktninger, da? De kan ikke komme til landet, fordi de kan ha sykdommer vi ikke har her?

De kontrollene du stoler blindt på er IKKE NOK, det er det som er problemet her. Ja, selvsagt skulle vi ha testet for absolutt alt, men praksis er det ikke sånn.

http://www.nrk.no/livsstil/vil-stoppe-utrygg-hundeimport-1.8331313

Direktiv hindrer kontroll

Problemet med disse sykdommene har så langt vært at norske myndigheter ikke har anledning til å kontrollere hundene på vei inn i landet, på grunn av et EU-direktiv vi har forpliktet oss til å følge.

I lys av den store debatten i år om disse hundene, varsler Landbruks- og matdepartementet at de nå jobber for å endre direktivet, slik at Norge igjen kan kontrollere dyrene som kommer inn til landet.

– Nå deltar vi i diskusjoner i EU. Vi ønsker å skjerpe kravene, og vi skal ha et møte med EU-kommisjonens representanter innen kort tid, sier statssekretær Harald Buttedahl i Landbruks- og matdepartementet til NRK.no.

NRK.no har skrevet en rekke saker om problemet, som stammer fra et EU-direktiv som i Norge er kalt kjæledyrforordningen. I Norge trådte direktivet i kraft 1. januar i år.

Kort og godt betydde det at kjæledyr ikke lenger trenger en blodprøve som viser beskyttelse mot rabies. Det har igjen medført at hunder som innføres, kan ha mangelfull vaksine mot den dødelige sykdommen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...