mysticmoo Skrevet 2. mai 2012 #21 Skrevet 2. mai 2012 Om jeg personlig velger å redde en hund som har det helt forferdelig fra gata i Budapest eller Romania fremfor en hund som sitter i kennel i Norge så gjør jeg det. Jeg er enig i at veterinær-sjekk før hunden blir sendt til Norge burde vært strengere, og så klart ønsker man ikke å overføre sykdommer. Ser man f.eks på hunder som blir sendt fra Thailand til Norge så er karantene-tiden på 4 måneder. Om sykdommene vil utgjøre en stor risiko i Norge så ville det ha skjedd til nå, og man vet hvor strenge regler det er med import av dyr. For å si det slik, det er MYE større risiko for at sykdommer blir tatt inn i Norge med smuglere som kommer med renrasede avlsdyr, eller miniatyrhunder som blir solgt på markedet. Det har blitt "in" i hundemiljøet å være motstander av å importere hunder som lever under forferdelige omstendigheter, og det er ikke måte på hvor mange sinn det plutselig setter i kok bare noen nevner at de tenker på å adoptere en hund fra et slikt land. Jeg har selv vært nede i Romania og sett hvordan jobb de frivillige gjør med hundene der, uten betaling. Det eneste som er viktig for dem er at hunder blir reddet og rehabilitert, og de gjør en strålende jobb. Hatten av for folk som faktisk TØR å gjøre en forskjell for disse hundene, og som ofrer så mye av tiden sin for å forandre liv! Men å gå mot et bestemt hundemiljø er jo som å pisse i motvind. Det som er litt morsomt er at de som velger å kritisere dette her, roper høyest om at de vil ha dyrepoliti i Norge... Og Belle Gunnes: Og du har vel kanskje ikke sett hvordan hverdagen til disse dyra er? en konstant kamp for å finne mat, bli sparket, hengt, skutt på, neglisjert. Du har nok heller ikke vært i mindre turistpregete områder der du møter på hunder som har fått fjernet beinet for å ikke stikke av, utmagrede polarhunder bundet til trær uten vann og skygge, valper som blir forlatt i fjellområder for å dø? Alt det her så jeg under en times fjelltur i Gran Canaria... Så nei, mange som velger hunder fra slike steder gjør det ikke for å skryte såååååå mye av at de er helter. Det finnes mennesker som tenker på dyra som noe annet enn status og bruksdyr som ikke har noe annet formål enn å glede eieren sin... Slik er det jo dessverre i flere land. Kan ikke vi nordmenn ta vare på våre norske hunder før vi begynner å redde alle fra utlandet ihvertfall? Bare sjekk finn.no Herlighet. Akkurat som det ikke er nok omplasseringshunder her, så drar vi jaggu til utlandet for å finne fler! Og mange har så mye issues at de blir avlivet etter et par mnd i Norge, etter så mye styr rundt reise og nytt hjem. Fysj. 4
redchilli Skrevet 2. mai 2012 #22 Skrevet 2. mai 2012 Jeg tenker også at vi burde ta vare på våre hunder før vi redder fra utlandet.. Mange hunder i Norge som trenger en plass å bo.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. mai 2012 #23 Skrevet 2. mai 2012 Jeg synes godt man kan adoptere dyr til Norge, men da bør og skal det skje gjennom de riktige kanaler, og alle forhåndsregler skal taes. Vaksiner, chipping, pass og diverse skal være i orden, og man bør reise ned først for å se om man i det hele tatt passer sammen med dyret. Budadogs er et godt eksempel, som drives av flinke idealistiske norske veterinærstudenter i Budapest. Disse hundene er nøye undersøkt og både helse og gemytt skal være i orden for å kunne adoptere en hund hjem til Norge. De som kjøper fra bagasjeluka til en ellen annen ukjent østeuropeer, burde derimot bare skamme seg da de bidrar til misbruk av dyr, og økt smitterisiko i Norge. Selv om jeg er skikkelig sinna i mitt forrige innlegg, så er jeg ganske enig i dette. Man skal vite hva man gjør og være sikker på helse og gemytt og hvor hunden kommer fra. Men hvor mange hundereddere gjør egentlig dette? 1
mysticmoo Skrevet 2. mai 2012 #24 Skrevet 2. mai 2012 Selv om jeg er skikkelig sinna i mitt forrige innlegg, så er jeg ganske enig i dette. Man skal vite hva man gjør og være sikker på helse og gemytt og hvor hunden kommer fra. Men hvor mange hundereddere gjør egentlig dette? Ikke mange. Fra hva jeg har sett rundt omkring er det mange førstegangseiere som skaffer seg disse hundene. Har til gode å se noen som driver aktivt med hund adoptere gatehund.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. mai 2012 #25 Skrevet 2. mai 2012 Og Belle Gunnes: Og du har vel kanskje ikke sett hvordan hverdagen til disse dyra er? en konstant kamp for å finne mat, bli sparket, hengt, skutt på, neglisjert. Du har nok heller ikke vært i mindre turistpregete områder der du møter på hunder som har fått fjernet beinet for å ikke stikke av, utmagrede polarhunder bundet til trær uten vann og skygge, valper som blir forlatt i fjellområder for å dø? Alt det her så jeg under en times fjelltur i Gran Canaria... Så nei, mange som velger hunder fra slike steder gjør det ikke for å skryte såååååå mye av at de er helter. Det finnes mennesker som tenker på dyra som noe annet enn status og bruksdyr som ikke har noe annet formål enn å glede eieren sin... Joda jeg har sett mer en nok faenskap. Jeg er ingen sydenfarer, men jeg har reist på de merkligste steder i flere verdensdeler og vært langt unna turrispynta steder. Og ikke en eneste gang har jeg sagt at disse hundene har det bra der de er. Så hvor har du det fra at jeg ikke bryr meg om de?? Men hvorfor ikke heller hjelpe de der de er? Og hjelpe de som trenger hjelp her? Og ikke ta med deres plager derfra og hjem til våre hunder? Jeg har sett at det finnes mange organisasjoner rundt om i verden, som behandler og redder dyr der de kommer fra og hører hjemme. De får heller ha gode kenneler i Øst-Europa. Jeg sender gjerne penger til noen som redder dyra der de er jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #26 Skrevet 2. mai 2012 Ikke mange. Fra hva jeg har sett rundt omkring er det mange førstegangseiere som skaffer seg disse hundene. Har til gode å se noen som driver aktivt med hund adoptere gatehund. Det er min erfaring også. Jeg bor i et område der det bor veldig mange hunder og hundefolket samles enkelte steder. Her har det dukket opp flere med slike hunder, de aller fleste av dem med null erfaring med hund fra før. Det er utfordrende nok å være førstegangshundeeier om du ikke skal handskes med en polarhund/rottweiler/terrier-mix. Svære hunder som har opplevd masse fælt, da skal du vite hva du driver med og du skal kunne greie å håndtere hunden i enhver situasjon. Hvordan gjør du det når hunden er like stor som deg selv? 1
xalo Skrevet 3. mai 2012 #27 Skrevet 3. mai 2012 Selv om jeg er skikkelig sinna i mitt forrige innlegg, så er jeg ganske enig i dette. Man skal vite hva man gjør og være sikker på helse og gemytt og hvor hunden kommer fra. Men hvor mange hundereddere gjør egentlig dette? Jeg vet ikke generelle tall på hvor mange organisasjoner som gjør dette, men inne på hjemmesiden jeg linket til finner du bilder på over 200 hunder som har blitt omplassert, de aller fleste til Norge, men også mange til sverige, irland, canada og andre plasser, og det er også mange veterinærstudenter som tar de til seg. Denne organisjasjonen drives jo av studenter, med god hjelp og støtte fra ferdigutdannede veterinærer. Hundene som adopteres er friske fine hunder som bare trenger et nytt hjem. Jeg vet også at de tar til seg hunder som har blitt mishandlet, men disse adopteres ikke bort gjennom den vanlige tjenesten, men de som har spesiell kunnskap og tid kan prøve å hjelpe disse hvis/om mulig.
Leo Skrevet 3. mai 2012 #28 Skrevet 3. mai 2012 Jeg er uansett skeptisk. Mange av disse sykdommene og parasittene kan ligge latent i kroppen og er vanskelige å oppdaget. Når dyret først har kommet til Norge og symptomene begynner å vise seg, så kan det ta lang tid før årsaken blir avdekket fordi norske veterinærer (og leger) har liten eller ingen erfaring med disse sykdommene/parasittene og derfor ikke vet hvordan de skal diagnostisere. I mellomtiden kan smitten ha spredd seg. 2
Gjest Mildrid Skrevet 3. mai 2012 #29 Skrevet 3. mai 2012 Og Belle Gunnes: Og du har vel kanskje ikke sett hvordan hverdagen til disse dyra er? en konstant kamp for å finne mat, bli sparket, hengt, skutt på, neglisjert. Du har nok heller ikke vært i mindre turistpregete områder der du møter på hunder som har fått fjernet beinet for å ikke stikke av, utmagrede polarhunder bundet til trær uten vann og skygge, valper som blir forlatt i fjellområder for å dø? Alt det her så jeg under en times fjelltur i Gran Canaria... Så nei, mange som velger hunder fra slike steder gjør det ikke for å skryte såååååå mye av at de er helter. Det finnes mennesker som tenker på dyra som noe annet enn status og bruksdyr som ikke har noe annet formål enn å glede eieren sin... Slike hunder burde avlives, ikke settes i karantene i mange måneder for at en eller annen nordmann skal føle seg snill.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. mai 2012 #30 Skrevet 3. mai 2012 Jeg vet ikke generelle tall på hvor mange organisasjoner som gjør dette, men inne på hjemmesiden jeg linket til finner du bilder på over 200 hunder som har blitt omplassert, de aller fleste til Norge, men også mange til sverige, irland, canada og andre plasser, og det er også mange veterinærstudenter som tar de til seg. Denne organisjasjonen drives jo av studenter, med god hjelp og støtte fra ferdigutdannede veterinærer. Hundene som adopteres er friske fine hunder som bare trenger et nytt hjem. Jeg vet også at de tar til seg hunder som har blitt mishandlet, men disse adopteres ikke bort gjennom den vanlige tjenesten, men de som har spesiell kunnskap og tid kan prøve å hjelpe disse hvis/om mulig. Jeg vet også om veterinærstunder der som IKKE ville funnet på å ta med en slik hund hjem. Budadogs er vel de eneste jeg vet om, som er seriøse nok. Resten er bare "ååå så søøøt hund"-folk som selger til "ååååå så søøøøt hund"-folk Og joda mange av de er virkelig skjønne og de tiltaler meg på mange plan. Men jeg har vett nok på å ikke ta inn slike hunder. 3
Leo Skrevet 3. mai 2012 #31 Skrevet 3. mai 2012 Resten er bare "ååå så søøøt hund"-folk som selger til "ååååå så søøøøt hund"-folk Eventuelt folk som ser sitt snitt til å drive business når "ååååå så søøøt hund"-folket utviser slik grenseløs naivitet. 3. - 4.000 kroner utgjør tross alt et par - tre høyst akseptable månedslønner i f.eks. Romania og da blir det, etter rumensk standard, snart store verdier i omløp. Dermed er det også enkelt å skaffe falske papirer etc. 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. mai 2012 #32 Skrevet 3. mai 2012 Eventuelt folk som ser sitt snitt til å drive business når "ååååå så søøøt hund"-folket utviser slik grenseløs naivitet. 3. - 4.000 kroner utgjør tross alt et par - tre høyst akseptable månedslønner i f.eks. Romania og da blir det, etter rumensk standard, snart store verdier i omløp. Dermed er det også enkelt å skaffe falske papirer etc. Ikke sant. Jeg fikk forresten lyst til å ta rennafart og løpe inn i en murvegg av en dame, som kjøpte seg en valp fra utlandet. Og denne valpen var dobbelt så stor som kullsøsteren og at de to ikke ligna et skvett på hverandre, så hun ikke. Dette var liksom renrasa fullstammede hunder. Og hun reagerte heller ikke da papirene liksom skulle ettersendes i posten *dooh* Dessverre for hunden, så var den absolutt ikke frisk og rakk aldri og vokse opp 1
Gjest Badabing Skrevet 5. mai 2012 #33 Skrevet 5. mai 2012 Hjelp til selvhjelp. Hvis man virkelig vil hjelpe hunder, start en organisasjon eller reis ned der og jobb som (ekte) frivillig en måned og organiser innkjøp av mat, dyrlegesjekker etc. Ikke ta den egostiske utveien og adopter en hund og lat som det er av fordi du har så godt hjerte, for hvis du virkelig har et godt hjerte vil du gjøre mer enn å bare adoptere en hund. Det endrer nemlig absolutt ingen ting for den generelle situasjonen. Denne tråden provoserer meg noe innmari. En ting er å være imot det pga fare for sykdom etc, men å kalle de som adopterer for egoistiske? Jeg kjenner noen som har fått hund fra Budadogs. De er definitivt ikke egoistiske. Jeg er egoistisk som valgte omplasseringshund fra Norge som jeg kunne møte på forhånd, og at jeg visste hva jeg fikk. De jeg kjenner som kjøpte Budadog, ante ikke, men gikk inn i det med pur idealisme. Man må selvfølgelig se an organisasjonen, for det finnes mye useriøst. Men f.eks Budadogs har screeninger osv, det er jo veterinærstudenter som bruker fritiden sin på å hjelpe hunder. 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #34 Skrevet 5. mai 2012 Kunne godt tenkt meg å adoptere fra utlandet, en liten mix. Har inntrykk av at de fleste hunder som omplasseres i norge er blanding av jakthunder, huskyer og BCer. Det er raser jeg ikke ønsker i min blanding. Men jeg vet jo aldri hva det er i en gatemix, egentlig. Det skjer nok ikke at jeg adopterer fra utlandet heller. Både pga man vet aldri hva de har, også lever hundene mine forhåpentligvis i mange år til. Eventuellt så vet jeg hva slags hund jeg vil ha, og den rasen er sjelden til adopsjon.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. mai 2012 #35 Skrevet 5. mai 2012 Kunne godt tenkt meg å adoptere fra utlandet, en liten mix. Har inntrykk av at de fleste hunder som omplasseres i norge er blanding av jakthunder, huskyer og BCer. Det er raser jeg ikke ønsker i min blanding. Men jeg vet jo aldri hva det er i en gatemix, egentlig. Det skjer nok ikke at jeg adopterer fra utlandet heller. Både pga man vet aldri hva de har, også lever hundene mine forhåpentligvis i mange år til. Eventuellt så vet jeg hva slags hund jeg vil ha, og den rasen er sjelden til adopsjon. Gatemixer består i en stor andel jakt og en del harde gjeter/vokterhunder De har mer brukshunder lengre syd og øst i europa. Og når de ikke presterer mer, så blir de drept eller sluppet løs. 2
Leo Skrevet 6. mai 2012 #36 Skrevet 6. mai 2012 (endret) Og de som fremdeles synes det virker som en god idê å adoptere hunder kan jo lese litt her og her. Endret 6. mai 2012 av Leo 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 14. mai 2012 #37 Skrevet 14. mai 2012 Og her ser man hvor "søte" og "uskyldige" små gatehunder egentlig er... http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/haugaland/1.8136173 Jeg vet ikke om det er gatehund fra søreuropa, men den ser veldig ut som en. Og det var nære på det ikke gikk værre. Men nok skade klarte de alikevel og gjøre. 2
Sirah Skrevet 16. mai 2012 #38 Skrevet 16. mai 2012 Enig med flere over her. Det er nok av norske hunder som trenger nye hjem. Transporten og eventuell karantene til norge kan være tøff for en liten hund som kansje allerede har levd et hardt liv. Jeg ville heller "reddet" en norsk hund, og heller støttet organisasjonene som hjelper hunder sørover i europa med penger og/eller donasjoner. De gjør en kjempejobb for hundene nede i der, absolutt! 2
Gjest _La Femme Skrevet 16. mai 2012 #39 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Har dere sett på Dagbladet i det siste? http://www.dagbladet.no/2012/05/16/nyheter/flatt/sykdommer/helse/21600809/ Vær så snill og ikke adopter dyr fra utlandet!!! Vær så snill. Endret 16. mai 2012 av _La Femme 2
Sirah Skrevet 17. mai 2012 #40 Skrevet 17. mai 2012 Skummelt.... Syntes flått generelt har eksplodert de siste årene... Vi vil ikke ha en type som syntes det er topp å bo innendørs i tillegg... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå