Gå til innhold

Ikke adopter dyr fra utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er enda en grunn til det. Ta heller å adopter et dyr her i Norge. Vi har nok av katter og hunder som trenger et nytt hjem. I tillegg så vil kostnaden ved å ta dyret til Norge kunne brukes til å ta vare på dyr her i landet.

Vi ønsker heller ikke å importere sykdommer her til landet som kan smitte. Dette er bare et eksempel og jeg er overbevist om at det er flere.

• Liker 17
Gjest Tekola
Skrevet

Jeg har aldri helt skjønt det der med å skulle hente gatehunder til Norge. Og spesielt etter sånne artikler!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Fordi det er sååååå mye mer synd på de hjemløse utlandshundene enn de uønskede hundene her hjemme vel. Og når man får hund fra utlandet, så er man såååååå mye sniller og kan skryte på seg og ha reddet en hund fra det grusomme utlandet...

Nei jeg heller skjønner ikke hvorfor man skal hente inn hunder fra utlandet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er fordi utvalget er så mye bedre, skjønner dere det virkelig ikke? Har dere sett på hunder som er til adopsjon her i norge? det er Nærmest alltid bare svære sjeffere, rottweilere og store blandinger. Fra utlandet adopteres det mest små hunder, de som er vanskelig, sjeldne og dyre å få tak i Norge. Dere er naive som tror at folk som adopterer hund fra utlandet gjør det fordi de tror at det er snillere.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er fordi utvalget er så mye bedre, skjønner dere det virkelig ikke? Har dere sett på hunder som er til adopsjon her i norge? det er Nærmest alltid bare svære sjeffere, rottweilere og store blandinger. Fra utlandet adopteres det mest små hunder, de som er vanskelig, sjeldne og dyre å få tak i Norge. Dere er naive som tror at folk som adopterer hund fra utlandet gjør det fordi de tror at det er snillere.

Så noen ekle og farlige parasitter og sykdommer fra eller til spiller ingen rolle så lenge man kan spare noen kroner?
  • Liker 9
Gjest kittycat
Skrevet

Jeg kunne aldri tenkt meg å adoptere hund fra utlandet, er nok av dyr i norge som trenger hjem<3 meen når jeg skal til syden i sommer skal jeg ha med meg hansker og hunde-og kattemat :D gleder meg til å se de utmagrede dyrene få litt glede :)

Gjest _La Femme
Skrevet

Å adoptere dyr fra utlandet er en uting. Tanken er jo sikkert empatisk og god, men det er også jævla egoistisk og kunnskapsløst. Man bør kunne resonnere seg fram til at det finnes nok av hjemløse hunder i Norge som kunne trengt en familie, og at hunder fra utlandet har parasitter, bakterier og sykdommer en ikke har her til lands.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sånne som dette er kun for å være "snille", vil jeg påstå :gjeiper:

Ja, perfekt eksempel jo! En hund på 3,5 kilo for 3 tusen! Men fra Portugal, selvsagt. Og for å sammenlikne, Se på hundene som ble omplassert av FOD Oslo ifjor, det er jo bare svære hunder hele gjengen. Ikke alle vil, og ikke mange kan ha en stor hund, spesielt i storbyene. Samtidig ikke alle vil ta seg råd å kjøpe en chihuahua gjennom klubben for 25 tusen, når man adoptere en liknende fra Tjekkia for kanskje maks 4... Det er trist med det er realiteten.

Og det med parasitter, det tenker folk sikkert ikke på engang, de tenker bare, oj, søt hund, og billig jo, hvorfor ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AB over her, 7,5 kilo den hunden var. Venner meg til å skrive fra ipad, masse feil :sjenert: også kan man ikke rette på de når man hukker av for ab :( og hukker av fordi jeg gjør så mange feil at jeg ikke gidder alle disse svarene om at jeg skriver med feil.. :(

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg personlig velger å redde en hund som har det helt forferdelig fra gata i Budapest eller Romania fremfor en hund som sitter i kennel i Norge så gjør jeg det. Jeg er enig i at veterinær-sjekk før hunden blir sendt til Norge burde vært strengere, og så klart ønsker man ikke å overføre sykdommer. Ser man f.eks på hunder som blir sendt fra Thailand til Norge så er karantene-tiden på 4 måneder. Om sykdommene vil utgjøre en stor risiko i Norge så ville det ha skjedd til nå, og man vet hvor strenge regler det er med import av dyr.

For å si det slik, det er MYE større risiko for at sykdommer blir tatt inn i Norge med smuglere som kommer med renrasede avlsdyr, eller miniatyrhunder som blir solgt på markedet.

Det har blitt "in" i hundemiljøet å være motstander av å importere hunder som lever under forferdelige omstendigheter, og det er ikke måte på hvor mange sinn det plutselig setter i kok bare noen nevner at de tenker på å adoptere en hund fra et slikt land.

Jeg har selv vært nede i Romania og sett hvordan jobb de frivillige gjør med hundene der, uten betaling. Det eneste som er viktig for dem er at hunder blir reddet og rehabilitert, og de gjør en strålende jobb.

Hatten av for folk som faktisk TØR å gjøre en forskjell for disse hundene, og som ofrer så mye av tiden sin for å forandre liv! Men å gå mot et bestemt hundemiljø er jo som å pisse i motvind.

Det som er litt morsomt er at de som velger å kritisere dette her, roper høyest om at de vil ha dyrepoliti i Norge...

Og Belle Gunnes: Og du har vel kanskje ikke sett hvordan hverdagen til disse dyra er? en konstant kamp for å finne mat, bli sparket, hengt, skutt på, neglisjert. Du har nok heller ikke vært i mindre turistpregete områder der du møter på hunder som har fått fjernet beinet for å ikke stikke av, utmagrede polarhunder bundet til trær uten vann og skygge, valper som blir forlatt i fjellområder for å dø? Alt det her så jeg under en times fjelltur i Gran Canaria... Så nei, mange som velger hunder fra slike steder gjør det ikke for å skryte såååååå mye av at de er helter. Det finnes mennesker som tenker på dyra som noe annet enn status og bruksdyr som ikke har noe annet formål enn å glede eieren sin...

• Liker 6
Skrevet

Burde heller fokusere på de norske hjemløse hundene, enn de som reker på gaten i utlandet, de er ofte fulle av skabb og andre uhumskheter! Ville ikke importert en gatehund fra et eller annet land.

Skal vinoen sinne ha hund fra utlandet så snakk med NKK/NBFK for å finne certifiserte kenneler!er hekta på Tervuren hunder:) så skjønne , har vokst opp med sådanne!

• Liker 1
Gjest Okusan
Skrevet

Hjemløse dyr i Sør- og Øst-Europa lider en forferdelig skjebne, det vet vi alle. Men at noen ildsjeler importerer noen titalls dyr i året gjør fint liten forskjell på den totale lidelsen i hjemlandet. Og risikoen for å dra med seg sykdommer gjør meg ikke mer positivt innstilt. Altså, tanken er god, helt klart. Men det er både lite effektivt og risikabelt.

Framfor å adoptere en gatehund, ville jeg heller støttet en organisasjon som driver der nede- med stell, medisinsk hjelp, og ikke minst kastrering/sterilisering. Det er jo fra den kanten man virkelig kan angripe problemet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjemløse dyr i Sør- og Øst-Europa lider en forferdelig skjebne, det vet vi alle. Men at noen ildsjeler importerer noen titalls dyr i året gjør fint liten forskjell på den totale lidelsen i hjemlandet. Og risikoen for å dra med seg sykdommer gjør meg ikke mer positivt innstilt. Altså, tanken er god, helt klart. Men det er både lite effektivt og risikabelt.

n turist kom gående på en øde strand, og snart skimter han en mann langt borte. Når han kommer nærmere, ser han at mannen jevnt og trutt kaster ett eller annet ut i vannet.

Da turisten kom nærmere, ser han at det var sjøstjerner som kastes ut på sjøen. Hele stranden var dekket med hundrevis av sjøstjerner, alle skylt på land av bølgene.

Mannen forklarte at hvis han ikke kastet sjøstjernene ut på sjøen igjen, kom de til å dø av oksygenmangel. Turisten ble forundret over mannens ambisjoner om å redde dem alle – og spurte om det ikke kjentes litt håpløst ut:

”Det må jo være tusenvis av sjøstjerner bare på denne stranden, for ikke å snakke om på alle andre strender,” sa turisten. ”Hvilken betydning tror du det har at du kaster noen få av dem tilbake i sjøen?”

Mannen lo, plukket opp nok en sjøstjerne og sa:

”Det er av betydning for denne her!”

• Liker 6
Skrevet (endret)

Om jeg personlig velger å redde en hund som har det helt forferdelig fra gata i Budapest eller Romania fremfor en hund som sitter i kennel i Norge så gjør jeg det. Jeg er enig i at veterinær-sjekk før hunden blir sendt til Norge burde vært strengere, og så klart ønsker man ikke å overføre sykdommer. Ser man f.eks på hunder som blir sendt fra Thailand til Norge så er karantene-tiden på 4 måneder. Om sykdommene vil utgjøre en stor risiko i Norge så ville det ha skjedd til nå, og man vet hvor strenge regler det er med import av dyr.

Du bryr deg med andre ord ikke om følgene dette kan få for andre dyr og mennesker og dette vitner for meg om grenseløs egoisme. Og å tro at sykdommene og parasittene ville ha vært her nå hvis de var så utbredt er naivt. De tar tid før de sprer seg og foreløpig har vi sannsynligvis bare sett toppen av isjellet. Reglene for å importere dyr til Norge fra andre land i Europa dessuten latterlig lite strenge. En rabiesvaksine og en ormekur er i prinsippet alt som skal til for å importere lovlig.

n turist kom gående på en øde strand, og snart skimter han en mann langt borte. Når han kommer nærmere, ser han at mannen jevnt og trutt kaster ett eller annet ut i vannet.

Da turisten kom nærmere, ser han at det var sjøstjerner som kastes ut på sjøen. Hele stranden var dekket med hundrevis av sjøstjerner, alle skylt på land av bølgene.

Mannen forklarte at hvis han ikke kastet sjøstjernene ut på sjøen igjen, kom de til å dø av oksygenmangel. Turisten ble forundret over mannens ambisjoner om å redde dem alle – og spurte om det ikke kjentes litt håpløst ut:

”Det må jo være tusenvis av sjøstjerner bare på denne stranden, for ikke å snakke om på alle andre strender,” sa turisten. ”Hvilken betydning tror du det har at du kaster noen få av dem tilbake i sjøen?”

Søt historie. Spørsmålet er om den hadde vært like søt hvis sjøstjernene mannen kastet uti igjen var bærere av sykdommer og parasitter som kunne utgjøre en potensiell fare for de sjøstjernene som allerede befant seg i havet...

Og Mattilsynet snakker naturligvis bare tull!

Red: La til link

Endret av Leo
  • Liker 7
Annonse
Gjest Okusan
Skrevet

Jada, jeg har også hørt historien om The Star Thrower.

Men jeg synes likevel det blir mye følelser og lite realitetsorientering hvis du redder en hund og lar 99999 sitte igjen i Budapest. Da mener jeg man kanskje kunne brukt ressursene annerledes. Jeg synes faktisk det er viktigere å gjøre tilværelsen litt lettere for mange hunder, enn å redde en og la resten seile sin egen sjø.

Jeg sier ikke at det er galt å adoptere hunder (selv om disse nye parasitt-tilfellene ikke akkurat oppmuntrer. Jeg har ikke lyst til at min hund blir smittet, ellers takk!), men jeg tror ikke man gjør verden til et veldig mye bedre sted heller. Bare min oppriktige mening om saken.

• Liker 1
Skrevet

Mennesker som henter gatehunder fra Romania eller hvor det måtte være tenker bare på at det er "kult" å ha en eksotisk gatehund fra et annet land. De hundene er et rumensk problem, ikke et norsk. Og så lenge vi har hunder her i Norge som trenger et hjem så må de være førsteprioritet. Den dagen vi ikke har flere hunder som trenger et hjem, da kan vi begynne å se til Romania eller Sør-Europa. Tenk også over at dette kan være god butikk. Skammelig.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp til selvhjelp. Hvis man virkelig vil hjelpe hunder, start en organisasjon eller reis ned der og jobb som (ekte) frivillig en måned og organiser innkjøp av mat, dyrlegesjekker etc. Ikke ta den egostiske utveien og adopter en hund og lat som det er av fordi du har så godt hjerte, for hvis du virkelig har et godt hjerte vil du gjøre mer enn å bare adoptere en hund. Det endrer nemlig absolutt ingen ting for den generelle situasjonen.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes godt man kan adoptere dyr til Norge, men da bør og skal det skje gjennom de riktige kanaler, og alle forhåndsregler skal taes. Vaksiner, chipping, pass og diverse skal være i orden, og man bør reise ned først for å se om man i det hele tatt passer sammen med dyret.

Budadogs er et godt eksempel, som drives av flinke idealistiske norske veterinærstudenter i Budapest. Disse hundene er nøye undersøkt og både helse og gemytt skal være i orden for å kunne adoptere en hund hjem til Norge.

De som kjøper fra bagasjeluka til en ellen annen ukjent østeuropeer, burde derimot bare skamme seg da de bidrar til misbruk av dyr, og økt smitterisiko i Norge.

• Liker 3
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er INN å ha en søt liten rufsetufs av en hund, enn en stor vanlig rasehund. Fordi småhunder er så mye mer søte og så kan man kjøpe masse fin bling til den, og om man kan si at den er reddet fra det o'store grusomme utlandet, så er man ekstra flink - azza.

Jeg forbanner like mye de som er så nek at de kjøper seg en billig liten hund, som liksom skal være avlet her i Norge, men må hentes på en luguber parkeringsplass osv. Hvor dum er man da?

Jeg forbanner også de jævlene, som har valpefabrikker av småhunder i f.eks øst-europa.

Om ikke folk snart tar til vett og slutter og handler hund ukritisk i hytt og pine, så går hele hundenorge rett i dass snart!

:kjefte:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...