Gjest Bt Skrevet 1. mai 2012 #1 Skrevet 1. mai 2012 Broren min er så dårlig på å hjelpe mine aldrende foreldre slik at alt faller på meg. Han eier ikke antenner i det hele tatt og unnskylder seg med det ene og det andre når jeg forsiktig prøver å ymte om tingenes tilstand. Han bor like ved dem og hadde tenkt at han kunne være en ressurs for dem slik at jeg slapp å farte så mye men tror du han stiller opp? Neida!
Ciara Skrevet 1. mai 2012 #2 Skrevet 1. mai 2012 Du må ikke ymte forsiktig, du må uttrykke deg i klartekst 2
Tropic Skrevet 1. mai 2012 #3 Skrevet 1. mai 2012 Kan du ikke sette deg ned med han og fortelle hva de trenger hjelp til og om han fast kan ta på seg enkelte av oppgavene. F.eks, la oss si de trenger noen til å handle mat 1 gang i uken, da spør du han "Kan du ta på deg ansvaret å fast 1 dag i uken ta de med på å handle mat?!" Slutt å ymte fram på, bli enige om arb.oppgaver. Kanskje ser han ikke hva de trenger hjelp til heller.
Gjest Best Skrevet 1. mai 2012 #4 Skrevet 1. mai 2012 Lag en ordning der dere har ansvar for dem annenhver uke ( om det trengs så ofte). Da har dere ansvar for f.eks. matinnkjøp, klesvask, vask og vedlikehold i huset, stell av graver... Kjøring til lege, fotpleier, optikere, frisør.... Lag liste sånn at han forstår hva det går utpå. Typisk at døtrene skal måtte ta ansvar, fordi sønnene ikke forstår at foreldrene ikke er ressurspersoner mer.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #5 Skrevet 1. mai 2012 Sånn er det ofte. Jeg håper foreldrene dine ser det og slenger til deg litt penger for det. 1
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2012 #6 Skrevet 1. mai 2012 Han har ikke lappen (en av de få menn) og er bortreist iforbindelse med jobben ofte og er i det hele tatt vanskelig å nå. Grr så sint jeg er. Han er dessuten barnløs og kunne godt stilt opp for jeg har hendene fulle med tre småtroll under 5 mens han har tiden og valgfriheten. Jeg føler meg som en utslitt vaskefille. Og foreldrene mine holder handa over han! Hilsen sint og sliten datter
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #7 Skrevet 1. mai 2012 Han har ikke lappen (en av de få menn) og er bortreist iforbindelse med jobben ofte og er i det hele tatt vanskelig å nå. Grr så sint jeg er. Han er dessuten barnløs og kunne godt stilt opp for jeg har hendene fulle med tre småtroll under 5 mens han har tiden og valgfriheten. Jeg føler meg som en utslitt vaskefille. Og foreldrene mine holder handa over han! Hilsen sint og sliten datter Når han reiser mye, har han vel en anstrengende jobb? Og lite hjemme, høres det ut som. Du kan ikke legge skylden på ham for at du er sliten når u selv har valgt å få tre tette barn. Jobber du forresten, eller er du hjemmeværende? Gjør noe hyggelig sammen med broren din en dag barnefaren eller andre tar seg av barna, og snakk med broren din om løst og fast, og vis interesse også for ham. Så kan du senere i samtalen komme inn på at foreldrene deres begynner å bli gamle og trenger mer hjelp, og høre med ham hvordan dere kan hjelpe dem. Ikke tving på ham dine løsninger, men vær åpne for hans ideer. Kanskje forestiller du deg at han skal ta husvasken der en gang i uka, mens han heller foreslå at dere spleiser på å sponse vaskehjelp. Du har ingen rett til å bestemme hva som er rett og galt i denne sammenhengen, så gå heller i dialog. 2
Gjest Best Skrevet 1. mai 2012 #8 Skrevet 1. mai 2012 Sånn er det ofte. Jeg håper foreldrene dine ser det og slenger til deg litt penger for det. Er ikke sikker på at foreldre ser det. Det er mange sønner som er oppdratt sånn at det ikke forventes av foreldrene at de skal være der for dem. Det er døtrenes ansvar! 2
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2012 #9 Skrevet 1. mai 2012 Ja jeg jobber deltid men er i permisjon nå. (ut i full jobb om fire måneder) Og jeg har prøvd med det gode og det tydelige å hatt flere innspill med minimal respons dessverre. Ukene han er hjemme har han jo all verdens tid. Jeg synes mine foreldre fortjener så mye bedre for de har gitt meg så mye og alltid latt oss komme først. Han derimot har alltid vært litt sær og vanskelig. Som nå da det er umulig å nå inn til han. Kan jeg med loven i hånd kreve han for halve summen av hva en hushjelp koster? Jeg tror jeg tørner snart! Tenkte de gamle kunne idet minste komme og gå til han som de vil når han er hjemme for han bor jo så nær ,trodde det var vanlig i nære relasjoner. Det ville dempet presset på meg betraktelig men tror dere han vil det? Neida! : /
smilo Skrevet 1. mai 2012 #10 Skrevet 1. mai 2012 Kan ikke dine foreldre betale en hushjelp selv? Kommunen har jo slik tjeneste hvor man betaler en egenandel 1
Gjest Eurodice Skrevet 1. mai 2012 #11 Skrevet 1. mai 2012 Dette blir kanskje litt utenom, men jeg undres på hva du mener med "aldrende" foreldre. Hvor gamle er de? Er de syke eller er det annet som gjør at de skulle ha behov for hjelp? Du forteller at du har tre barn under fem år, så du er vel relativt ung selv? Det er slitsomt, det vet jeg godt, jeg har hatt fire barn under fem år selv. Din bror er ikke unnskyldt for å slippe å gjøre noe for foreldrene deres selv om han har en anstrengende jobb. Det er mer slitsomt med mange småbarn. Hvis du har det som jeg hadde det, får du aldri skikkelig hvile. Du får ta din bror skikkelig fatt. Slik godsnakking som noen anbefaler, har jeg ingenting til overs for. Hvorfor i all verden skal man nærme seg temaet så forsiktig og ymte frempå om det ene og det andre fremfor å ta tyren ved hornene med en gang.
Gjest Per Skrevet 1. mai 2012 #12 Skrevet 1. mai 2012 Jeg må si jeg synes det virker litt søkt av deg at du forventer at de skal kunne komme og gå som de vil i hans hjem. Om jeg forstår deg rett er det det du forventer og jeg synes du virker litt sjefete ved å forvente noe slikt bare fordi du har barn og han ikke, så kan du ikke stå der på din høye lest og kreve. Forventer du virkelig at han er tilgjengelig døgnkontinuerlig fordi han bor nær dem? Dessverre, der støtter jeg deg ikke, du virker heller som en som liker å legge planer for andre vil nå jeg si. Du ville nok oppnådd mye mere ved å legge av deg sjefinga. Og at du har valgt å få barn og ikke han er da situasjonen fullstendig uvedkommende. Det burde du tenkt på litt før istedetfor å klage idag.
Katniss Skrevet 1. mai 2012 #13 Skrevet 1. mai 2012 Hvis foreldene dine sliter med det praktiske i dagliglivet, så er det vel kommunen som kan komme på banen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå