Gjest Badabing Skrevet 5. mai 2012 #41 Skrevet 5. mai 2012 (endret) Hvorfor blir folk så høytidelige med en gang de skal gifte seg. Når jeg gifter meg regner jeg med at gjestene skjønner at de skal pynte seg, men hvilken farge det er på dressen og om kjolen er lang eller kort kunne ikke brydd meg mindre Det rare er at mange ikke skjønner det, og at det skaper usikkerhet når kleskoden ikke er angitt. Spesielt om man selv er pluss 1 og ikke kjenner brudeparet så godt. Jeg har vært i bryllup der det ikke var angitt kleskode, og jeg husker det var ei som kom som pluss 1 som var veldig underdressed. Hun så utilpass ut og skilte seg veldig ut blant de andre temmelig pyntede menneskene. Jeg synes mørk dress/smoking var en fin måte å skrive det på. Edit: men du bør kanskje tilføye galla. Endret 5. mai 2012 av Badabing
Portvinpiken Skrevet 5. mai 2012 #42 Skrevet 5. mai 2012 (endret) Det har ikke noe med å være selvhøytidelige, men som skrevet over; nemlig å hjelpe gjestene. Personlig setter jeg veldig pris på å få en kleskode i invitasjonen.Det er litt kjipt og føle seg over- eller underpyntet i et bryllup eller andre sosiale sammenkomster. Jeg vil gå så langt som å si det nesten er litt dårlig gjort å skrive noe som "ta på det fineste du har", "kom i det du synes er fint" e.l. Særlig "det fineste du har" kan være litt kjipt hvis en har sånn passe god råd, og vet at andre ikke har det. Ikke så veldig morsomt å komme i noe "hverdagspent" fra H&M hvis andre kan komme i gallakjole fra Chanel. Da føler man seg jo ikke akkurat så fin allikevel kanskje. Jeg sikker på at noen er uenig og skal fortelle meg at de også har mye fint hos billigkjedene, og at det ikke er penger som gjør folk osv. Og dette er jeg helt enig i! Men allikevel mener jeg at man kan sette folk i litt forlegne situasjoner på grunn av dette. Nei, jeg fronter kleskoder :-), og flere av forslagene i denne tråden dekker jo dette at man ikke forventes å kjøpe nytt, samtidig som en unngår jeans og t-shirt hvis man ikke ønsker det. For egen del liker jeg best de standard kleskodene som galla, smoking, mørk dress, sommerlig pent, eller hva de nå heter. Bruker man disse kjente standardene kan gjestene selv også finne ut hva som gjelder og ikke gjelder og slipper å gå rundt å lure og ringe ned kommende brudepar for å spørre. Så til tross for at TS ønsker at folk KAN og ikke MÅ gjøre noe som helst, så tror jeg hun gjør gjestene en bjørnetjeneste ved å gjøre det for komplisert. Hvis man er redd for at gjestene må bruke penger på nye antrekk, får man heller "senke" kleskoden et hakk slik at den potensielt kan passe alle. Skriv kort og enkelt i innbydelsen. Alt annet vil bli litt for mye av det godt i tillegg til veldig komplisert mener nå jeg :-) Endret 5. mai 2012 av Portvinpiken 1
Stinelin Skrevet 6. mai 2012 #43 Skrevet 6. mai 2012 Om man ikke skriver kleskode er man jo nesten sikker på at bekledningen vil variere etter gjestenes ønske. Da er det ikke så lett å havne helt utenfor, med mindre man velger jeans og T-skjorte da. Men jeg forstår at å oppgi kleskode kan være til hjelp om det er viktig at man er på samme "pyntenivå".
Sol79 Skrevet 6. mai 2012 #44 Skrevet 6. mai 2012 Smoking betyr da ikke noe mer enn at de som har smoking kommer i smoking, og de som ikke har kommer i dress. Poenget er at man har ikke dresskode smoking så lenge brudgommen gifter seg i dress.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå