Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal trolig begynne ved Høgskolen i Oslo til høsten. Jeg gleder meg sykt, men først må jeg komme inn. Kommer jeg inn vil det bety en stor forandring i livet mitt etter å ha vært syk i flere år.

Så kommer spørsmålet om bosted opp. Det er jo så dyrt å bo i Oslo. Som student vil jeg få 50% fra lånekassen og NAV resterende 50%. Men tilsammen er dette bare 6900 i mnd. Når jeg hører hva andre betaler i leie blir jeg litt bekymret for hvordan jeg vil klare meg. Jeg vet jeg vil kunne jobbe litt etter hvert, men jeg bruker veldig lang tid på å tilpasse meg ett nytt sted så en jobb det første året er ikke så sannsynlig. Det er selvsagt lov å håpe men jeg må passe på å ikke ta på meg for mye. Først må jeg se om jeg takler å være fulltidsstudent.

Vel det jeg lurer på er jo om det er mulig å leve kun på studielånet i en by som Oslo?

PS: Må vel også legge til at jeg kan ikke bo i kollektiv men kan kanskje prøve å dele med en person etter hvert. Men da må jeg bli kjent med personen først.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om du litt med det sosiale og bruker lang tid på å tilpasse deg ukjente situasjoner?

Jeg vet om en jente som kun levde å studielånet, og betalte 4000 med strøm på frogner i Oslo. Da delte hun en leilighet med 2-3 andre jenter.

Ellers hadde hun da 2900 igjen til mat, mob, månedskort, klær, sosialt, skoleting hver mnd.

Men om du ønsker å bo alene må du nok ut med minst 5000 i mnd, og skal du dele med en person så tror jeg det blir samme pris, om du da er så heldig å få det til 4000.

Det du kunne prøvd var å søke deg en studenthybel? De pleier å være veldig billige, og da har du eget rom med bad, også deler du kjøkken med flere andre.

Jeg vet at Carl Berner har veldig fine studenhybler, har selv hatt en venninne som bodde der, og det var så koslig at jeg kunne tenke meg å flytte inn selv.

Hun hadde eget rom med bad, også måtte hun dele kjøkken på 6 andre.

De hadde hver sine private skap med eget bestikk, kjeler, stekepanner.

Hver og en hadde dermed ansvar for sine ting, så da ble det ikke noe kluss med oppvasken.

de gangen jeg var på besøk og vi skulle lage mat, var vi alltid alene på kjøkkenet, også spiste vi på rommet til venninnene min.

Ellers har de studenthybler ved sognsvann, de heter kringsjå stundenthybler. det fins både gamle og nye, tror jeg. Har selv vært inne i de nye, og de var veldig koslige. Da kan man få egen hybel med eget bad, og med eller uten kjøkken.

Det er mange studenthybel-land i Oslo, men kommer ikke på alle. Du kan søke på nett, men jeg har bare erfaring med carl berner og krinsjå. Begge ligger rett ved t-banen, og t-banestoppet heter det samme som stedet. Så det er bare å søke på carl berner og krinsjå på trafikanten.no, så ser du hvor det ligger i forhold til ditt studiested og sentrum.

VIL ANBEFALE DEG Å IKKE SØKE OM HYBEL PÅ anker studentbolig, da det er mye kriminalitet der, og jeg kjenner en jente som ble frastjålet alle penger og verdier første dagen hun flyttet inn der ... det var sannsynligvis vaktmesteren som hadde vært på rommet hennes eller noe - CREEPY!

Man kan iallfall få ned til 3000 kr/mnd, om man er heldig, men da må du undersøke nå,eller imorgen, og søke fortest mulig! For de blir fort tatt, så resten må søke på det private markedet, og det er dyrt ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...