Gå til innhold

Er det normalt for en 5 åring å ligge she halv ni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har passet en 5 år gammel jente i kveld. Siden det var helligdag i morgen skulle hun i seng halv ti. Vanligvis ligger hun seg halv ni. Hun må inn klokken halv åtte om kvelden. Er ikke det litt sent?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs når hun står opp. Barn på den alderen skal vel ha rundt 11t søvn.

Skrevet (endret)

Beklager dobbeltpost.

Endret av Armitage
Skrevet

Jo det synes jeg. Her i gården var det leggetid etter barnetv var slutt. Hva skal en femåring sitte oppe til langt på kveld for?

• Liker 1
Skrevet

Litt sent ja, la sønnen min i 7.30 tiden da han var 5.

AnonymBruker
Skrevet

min 7 åring, begynner å pusse tenner kl 20.00 til vanlig.vasker ansiktet osv og leser en historie og prater om dagen og hva som skjer i morn.så er hun alene på rommet ca kl 2030(kommer litt ann på hvilken historie ) når det er ferie ,kan det hende det blir litt seinere men vi har faste rutiner av en grunn så prøver å ikke skeie alt for mye ut på disse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor utenlands. Her bor det nesten 60 millioner mennesker.

På sommeren er småbarna med på restauranter, ofte til midnatt og vel så det. Og så vidt jeg har fått med meg, ingen barn her har dødd av søvnmangel.

Jeg er selv mor, men etter jeg flyttet fra Norge er vel oppfatningen min av rigide, norske leggetider omtrent sånn :hakeslepp:

Er kanskje lille Norge det eneste landet i verden der småbarn må sove 19.00???

• Liker 4
Skrevet

Tror nok de barna du så i utlandet hadde ferie. Små barn trenger mye søvn. Hadde de ikke trengt 11 timers søvn hadde de vel heller ikke sovnet kl 7 på kvelden?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor utenlands. Her bor det nesten 60 millioner mennesker.

På sommeren er småbarna med på restauranter, ofte til midnatt og vel så det. Og så vidt jeg har fått med meg, ingen barn her har dødd av søvnmangel.

Jeg er selv mor, men etter jeg flyttet fra Norge er vel oppfatningen min av rigide, norske leggetider omtrent sånn :hakeslepp:

Er kanskje lille Norge det eneste landet i verden der småbarn må sove 19.00???

Bare fordi de ikke døde av søvnmangel betyr da ikke at det er bra. Ihvertfall ikke for alle. De fleste små barn trenger mye søvn for å ikke blir sutrete, ukonsentrerte eller urolige i barnehagen eller på skolen. Jeg tror nok de fleste nordmenn har funnet ut hva som fungerer best for sine unger.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

jeg har sittet barnevakt for 2 barn .en på 2 og en på 3. de hadde INGEN leggetid.søte barn men jeg synes det er slitsomt som barnevakt å komme der å skal passe barn med ingen legge tid. nå er ikke jeg morra dems så har ingenting med det å gjøre men legge tid var ingen drøm der.

derimot har jeg passet flere andre barn i samme alder som har fast legge tid, og da er det mye enklere for meg som barnevakt allefall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det kommer litt an på hvor lenge ungen får sove.. Hvis hun får sove til hun våkner av seg selv, så er 20.30 greit, men hvis foreldrene må vekke hun så burde de legge hun tidligere... 3åringen vår legger seg mellom 19.30 og 20, men vi har en jobb som begynner sånn at vi står opp kl.8, og da er det hun som vekker oss. Så da får hun sove så lenge hun trenger.. Hadde vi skulle stå opp kl.6 eller 7, så hadde jeg absolutt prioritert tidligere leggetid..

Skrevet

Jeg synes det er veldig sent for en 5åring. Minsten min på snart 12 år legger seg ca kl 20.30 når han skal på skolen dagen etter. Han står opp kl 06.10, han er stuptrøtt så jeg må bestandig vekke han.

Gjest navnelapp
Skrevet

Mine hadde nok slike leggetider, dei er b-menneske, og vakna glade og fornøgde i åttetida i helgane. Dei treng ganske enkelt mindre søvn enn mange andre barn. No legg trettenåringen seg halv elleve, og har ingen problem med å vere på skulen kl. åtte.

Når det gjeld barn i Portugal, Spania og Italia så er dei rett nok lenge oppe, men dei søv på dagtid atskillig lenger enn norske barn, iallfall dei eg kjenner til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har passet en 5 år gammel jente i kveld. Siden det var helligdag i morgen skulle hun i seng halv ti. Vanligvis ligger hun seg halv ni. Hun må inn klokken halv åtte om kvelden. Er ikke det litt sent?

For sent. Kl 19 er bra

Skrevet

er forsåvidt litt forskjell på barn og søvnbehov. Sønnen vår på 2,5 sover ikke på dagen, men det er ikke snakk om at han sovner før 8-8.30 uansett. Men da sover han hele natta, til 7-7.30.

Skrevet

Bare fordi de ikke døde av søvnmangel betyr da ikke at det er bra. Ihvertfall ikke for alle. De fleste små barn trenger mye søvn for å ikke blir sutrete, ukonsentrerte eller urolige i barnehagen eller på skolen. Jeg tror nok de fleste nordmenn har funnet ut hva som fungerer best for sine unger.

Enig! Har ei venninne som har mann fra Hellas, og som har bodd der i lange perioder. Ungene der legger seg seint. Resultatet er at greske barn jevnt over oppfører seg uoppdragent, er høylydte og hypre. Og greske foreldre drar til med tilsvarende heavy virkemidler i oppdragelsen.

Noe å trakte etter? I think not!

Man må se an barnet, men generelt er det større fare for at barn får for lite søvn enn for mye. Jeg la ungene 19.00 da de var 5 år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ærlig talt ikke det er noe galt i at barnet legger seg halv ni, så lenge han/hun totalt sett får nok søvn. Unger er forskjellige, alle trenger ikke like mye søvn, noen må opp kl. seks om hverdagene, andre ikke før åtte ... dette med senest kl. 19 er typisk norsk tankegang, og det er ikke dermed sagt at det er det eneste rette.

Kl. 19 synes jeg er tidlig. For min datter er det for tidlig, spesielt nå om sommeren. Det er håpløst å få henne til å legge seg så tidlig, jeg har strevd med det lenge, men jeg må rett og slett innse at hun ikke er trøtt kl syv.

Skrevet

Jeg syntes det er litt sent, men det er veldig normalt, og enda senere også. Men det kommer helt an på hvilke rutiner familien har. Så lenge barnet får nok søvn. Om foreldrene ikke skal ut av huset før i 9-tiden, er det jo litt kipt om ungen våkner i 6-tiden fordi han legger seg tidelig.

• Liker 1
Gjest Vettel
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at folk sier så bastant att "det er for sent".

Er da svært ulikt søvnbehod hos barn, samme med oss voksne!

Mistenker at det er "kvalitetstiden" på kvelden en del er ute etter når de mener at barn skal legge seg senest 19....

Noen voksne legger seg 24, andre må legge seg senest 22 for å være pigg neste dag.

Våkner barnet pigg og rask til rett tid dagen etterpå, så legger nok barnet seg i passe tid. :)

(da forutsetter jeg at barnet sover normalt igjennom natten)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mistenker at det er "kvalitetstiden" på kvelden en del er ute etter når de mener at barn skal legge seg senest 19....

Det er også noe som heter kvalitetssøvn, og det er timene før midnatt som er viktige her! Dette gjelder faktisk også for voksne. En time før midnatt kan tilsvare 2 timers søvn i kvalitet senere på natta.

Det er mye derfor det kan være lurt å legge barnet i 19 tiden selvom de kan sove så lenge de vil på morgenen.

Forøvrig er ikke "kvalitetstiden" på kvelden for foreldrene noe man skal kimse av. Svært viktig er det faktisk.

Endret av SummerJoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...