Gå til innhold

Burde jeg kjøpe iMac, eller "vanlig" pc...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å kjøpe iMac nå som jeg skal begynne å studere på deltid til høsten. Pcen blir nok mest brukt til skolearbeid, samt litt musikk kan jeg tenke meg. Surfing kanskje, men har andre dingser til å bruke på den slags. Ville dere anbefalt denne til min bruk? Har hørt litt her og litt der, noen liker Apple og noen gjør ikke. Jeg ligger midt i mellom, men har aldri testet en iMac i real life. Tips noen??? :-). Hilsen snart student....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg personlig har alltid foretrekt pc. jeg vet ikke hva du skal studere.men feks media må du ha noen programmer som de bruker på vanlig pc(værtfall der broren min går) å da hadde det kosta en del å få disse programmene på en mac..det er sikkert ikke sånn overalt men jeg hadde valgt pc:)

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg elskar mac, har hatt mac sidan -88, så eg er vel kanskje inhabil. Men eg har alltid vore nøydd til å bruke pc på jobb, så dermed har eg brukt begge delar aktivt. For min del er mac soleklart mest intuitivt og lett å bruke, sjølv om den har sine "bugs". Pc er mykje vanskelegare å kome i gang med, masse som skal installerast, ulike drivarar til ulike kamera og printerar osv.. Mac er "plug and play". Det passar meg! :-)

Gjest Høymann
Skrevet (endret)

Du burde ikke kjøpe mac til din type bruk.

Mac er VELDIG overprisset og du får mye kraftigere pc til sammen prisen om du velger en annen produsent.

Endret av Høymann
  • Liker 9
Skrevet

Du burde ikke kjøpe mac til din type bruk.

Mac er VELDIG overprisset og du får mye kraftigere pc til sammen prisen om du velger en annen produsent.

Signerer, råder deg til å ikke kjøp Mac til ditt bruk.

• Liker 2
Skrevet

Eg elskar mac, har hatt mac sidan -88, så eg er vel kanskje inhabil. Men eg har alltid vore nøydd til å bruke pc på jobb, så dermed har eg brukt begge delar aktivt. For min del er mac soleklart mest intuitivt og lett å bruke, sjølv om den har sine "bugs". Pc er mykje vanskelegare å kome i gang med, masse som skal installerast, ulike drivarar til ulike kamera og printerar osv.. Mac er "plug and play". Det passar meg! :-)

Nåh, det er ikke 1988 lenger, Windows er ganske plug&play det og. Jeg måtte forsåvidt installere skjermkortdrivere på min selvbygde stasjonære, men resten gikk automagisk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg fikk med det, men det er stasjonær pc jeg trenger. Noen tips om hvilken pc som er verdt pengene da? Jeg skal studére teknisk tegning om noen lurer. Hilsen ts :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte bare PC frem til for ca. 2 år siden. Da fikk jeg en Mac til å ha hjemme, og har pc på jobb. Nå synes jeg det er tungvint å bruke PC. Mac er raskere, enklere og mer intuitivt. Føler jobben går mye raskere på Mac enn på PC.

Så egentlig ville jeg anbefalt Mac, men til ditt bruk er det nok ikke noe i veien for at en pc kan gjøre samme nytten. Spørs litt hvor mye du er villig til å bruke av penger, og om design er viktig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror ikke jeg fikk med det, men det er stasjonær pc jeg trenger. Noen tips om hvilken pc som er verdt pengene da? Jeg skal studére teknisk tegning om noen lurer. Hilsen ts :-)

Du bør oppgi litt mer generell informasjon, vil den brukes til litt mer krevende oppgaver som spill og å kjøre mange programmer samtidig? Er design viktig? Størrelse på kabinett? Har du nødvendig utstyr som skjerm, tastatur, høytallere o.l? Pris? Har ikke noe spesifikt forslag, men det å kjøpe stasjonær PC i deler og bygge selv kan være lurt, sparer noen lapper på det, er ikke en så utrolig avansert prosess heller - det meste går ut på å sette delene inn i hulrom.

Endret av meh
Skrevet

Det er vanskelig å si om man liker mac eller ikke når man aldri har testet en. Selv har jeg alltid hatt pc og hver gang jeg rører en mac roter jeg meg bort og kommer borti ting som gjør at alt forsvinner og greier :P men med det sagt så har jeg selv litt lyst på en mac :P De ser jo pene ut ;) Regner med at man blir vant til det!

Dersom den skal bli brukt til skolearbeid ville jeg egentlig ikke anbefalt å kjøpe mac. Rett og slett fordi det er mange skoleprogram man ikke får til mac - som det er nevnt her tidligere. I så fall kan du installere windows på macen som backupløsning.

Og ja.. Som andre sier. Er det verdt å betale så mye?

• Liker 1
Skrevet

Dersom den skal bli brukt til skolearbeid ville jeg egentlig ikke anbefalt å kjøpe mac. Rett og slett fordi det er mange skoleprogram man ikke får til mac - som det er nevnt her tidligere. I så fall kan du installere windows på macen som backupløsning.

Og ja.. Som andre sier. Er det verdt å betale så mye?

Jepp, det er verdt å betale "så mye". Jeg har iMac og den har ikke tullet det aller minste på de tre (?) årene jeg har hatt den. Den var heller ikke vanvittig mye dyrere enn andre stasjonære PC'er på det tidspunktet jeg kjøpte min.

Men så til TS egentlige spørsmål: til skolearbeid som krever spesiell programvare så tror jeg det kan være lurest å gå for en Windowsbasert maskin. Siden det er det mest vanlige så er det slett ikke sikkert den programvaren skolen krever du skal bruke er kompatibelt med mac og da har du et problem.

Enten må du sjekke med skolen på forhånd, eller så er det lurt å "safe" og gå for Windows denne gang. (Så får det heller bli mac når du er ferdig med studiene og skal ha ny PC en gang ;) )

Skrevet

Det kommer alltid til å være delte meninger om pc vs mac. Begge funker kjempefint til ditt bruk, og det er ikke noe rett og galt svar her.

Jeg har begge deler, begge funker supert. Velg det du vil ha mest selv!

• Liker 1
Skrevet

Jepp, det er verdt å betale "så mye". Jeg har iMac og den har ikke tullet det aller minste på de tre (?) årene jeg har hatt den. Den var heller ikke vanvittig mye dyrere enn andre stasjonære PC'er på det tidspunktet jeg kjøpte min.

Om du kjøper en pc til halve prisen får du jo strengt tatt en bedre maskin om man kun ser på ytelse? Ram, minne osv.

Jeg synes fortsatt det er "så mye" når det kommer til en mac som ts aldri har testet engang.

Jeg har heller aldri hatt noe problem med pc heller da så.. Men så kjøper jeg aldri en ferdig bygget pc heller ;)

Skrevet (endret)

Om du kjøper en pc til halve prisen får du jo strengt tatt en bedre maskin om man kun ser på ytelse? Ram, minne osv.

Off topic, jeg så ingen til halve prisen og som dekket mitt behov. Jeg gav snaue 10 000 for min iMac, mens en vanlig stasjonær på det tidspunkt vel lå på 6-7 tusen, men da ville jeg endt med separat maskin og skjerm, noe jeg ville slitt med å få plassert i mitt lille datarom. (Nå er det jo flere maskiner som har liknende løsning som iMac, så det ville sikkert gått bedre i dag, men den gang så var det bare iMac som hadde maskinen innkorporert i skjermen.)

Og sånn rent bortsett fra det, hva skulle jeg med bedre ytelse, når maskinen fungerer prikkfritt til det jeg trenger den til tre år etter innkjøp? :klo:

Endret av Cata
Skrevet (endret)

Enig med Cata, vi er i 2012 og ikke 1997. Nå bør man se på andre ting enn prosessorhastighet,og heller slik som brukervennlighet, holdbarhet, dine preferanser etc. Jeg bruker en salig blanding av Macbook Pro, Android og Linux-desktop til stue-PC. Jeg kan i alle fall si at jeg er veldig fornøyd med Macbook Pro, og ser man på byggekvalitet og batterilevetid skal man lete litt for å finn bærbare PC-er med samme specs til den prisen. Jeg har hatt gode PC-er med god kvalitet før også, men de har jammen ikke vært billige.

Ulempen med Mac, som jeg ser det, er at den ikke har maskiner i lavprissegmentet om man skulle ønske seg det. På en annen side, er min erfaring at å kjøpe billig er dyrt i lengden. Derfor gir jeg heller litt mer når jeg først skal investere i en PC.

Anbefaler trådstarter å gå ned i en butikk og prøve en Mac. Å få råd fra fanatiske overklokkingsnerder eller Apple fans (generelt ment, ikke spesifikt i den tråden) vil bare gjøre deg forvirret. Det er veldig få ting man må ha Windows for, da skal man drive med noe veldig spesielt eller være hardcore gamer. Det handler i bunn og grunn om dine preferanser.

Tips: Hvis du kjøper over nett, som for eksempel fra Komplett, kan du levere Mac'en innen 14 dager om du skulle angre.

Endret av OneLove
  • Liker 2
Skrevet

Og sånn rent bortsett fra det, hva skulle jeg med bedre ytelse, når maskinen fungerer prikkfritt til det jeg trenger den til tre år etter innkjøp? :klo:

Nei det spørs jo helt hva man skal med maskinen :)

Poenget mitt var bare at det er dyrere med en mac enn en pc generelt sett og dersom man ikke engang har testet en mac før så er det mange penger på å teste noe man ikke vet om man kommer til å like for å stort sett bruke til skolearbeid.

Mac vs pc er jo uansett en smakssak, men som vi er enige i så er det ikke førsteprioritet til eventuelle windowsprogrammer man må bruke på skolen. Jeg vet selv at jeg må ha en pc i tillegg dersom jeg skulle kjøpt meg mac.

Enig med OneLove. Prøv en mac før du bestemmer deg!

Gjest santus
Skrevet

Jeg har eid 2 pcer i mitt liv. Da den siste tok kvelden, begynte jeg å vurdere Mac. Jeg kjøpte meg Mac, og har ALDRI angret.. :)

Fordeler:

-Rask

-Lett

-Brukervennlig (til og med for en noob)

-Bra batteri

Ulempe:

-Dyr (Men hvis denne Macen varer lengre enn mine pcer gjorde, så er det verdt det)

• Liker 1
Skrevet

Fordeler:

-Rask

Muligens til mindre krevende oppgaver som surfing, oppstart/avslutning osv, men ikke raskere enn en PC på generell basis på grunn av at du må ut med mye mer for samme maskinvare når du kjøper Mac.

men med det sagt så har jeg selv litt lyst på en mac :P De ser jo pene ut ;)

Jeg personlig synes ikke stasjonær Mac er noe særlig med tanke på design, synes det meste av PC-kabinett ser bedre ut og vel så det, så koster de ikke en formue heller.

Skrevet (endret)

IKKE kjøp iMac! Det er en overprisa laptopp som er kamuflert som er stasjonær maskin... Du kan få laptop PCer for tusenvis av kroner mindre, som har bedre deler enn de beste iMacene. Latterlige produkter!

Jeg brukte bare PC frem til for ca. 2 år siden. Da fikk jeg en Mac til å ha hjemme, og har pc på jobb. Nå synes jeg det er tungvint å bruke PC. Mac er raskere, enklere og mer intuitivt.

Kan du utdype det? Jeg hører ofte "apple"-folk si det der om produktene dems, men sån bortsett fra å være et ord som blir brukt som salgspropaganda, forstår jeg ikke hva det skal bety... Hva er en intuitiv data?

Da trenger du jo ikke bedre ytelse, men du kunne fått samme ytelse for halve prisen, spesielt når man sammenligner iMac med andre stasjonære dataer, siden iMacene inneholder dårlige laptoppdeler.

Endret av Yme
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du utdype det? Jeg hører ofte "apple"-folk si det der om produktene dems, men sån bortsett fra å være et ord som blir brukt som salgspropaganda, forstår jeg ikke hva det skal bety... Hva er en intuitiv data?

Det er finere og hvitere plast vel, bedre design lizzom

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...