Gå til innhold

Muskelsmerter i skulder..

forum88

Anbefalte innlegg

Jeg våknet en morgen og klarte ikke løfte den ene armen.

Fikk heller ikke til å ta på meg bh. Stakk innom legevakta fordi jeg var bekymret for at det var noe alvorlig.

Legen som undersøkte meg mistenkte senebetennelse, hun gjorde noen fysiske tester med meg som kunne indikere at senebetennelsen satt i skulderen, gav meg Voltaren og Paralgin forte, sykemelding for en uke og beskjed om at jeg skulle ta turen til fastlegen mot slutten av sykemeldingen.

Fastlegen min undersøkte meg nærmere da jeg ikke ble noe bedre med medisin, og Paralginen gjorde ikke annet enn å dempe smertene til funsjonabelt nivå. Hun mente jeg ville ha godt utbytte av "manipulering", altså nåler, punktmassasje og sånt noe, så hun ringte opp til manuellterapeuten og spurte om hun hadde en ledig time samme dag.

Kom så til manuellterapeut, ble undersøkt, spurt spørsmål for å finne ut hvor det kom fra og hva vi kunne gjøre for å få orden på sysakene. Ble satt åtte nåler i ryggen der det var presspunkter og muskelknuter og lå med strøm i disse i et kvarter.

Jeg løsnet omtrent femti prosent bare på det kvarteret og følte meg mye bedre allerede da.

Manuellterapeuten konkluderte med at det var en senebetennelse som hadde satt seg i supraspinatus (kort sagt i skulderen) som hadde blitt kronisk over tid(i mitt tilfelle arbeidsrelatert skade) og den var årsaken til at jeg fikk så mye muskelknuter, nettopp fordi jeg overbelaster resten av ryggen når jeg prøver å kompensere for vondten som sitter i skulderen. Fikk også sykemelding for ytterligere en uke, med behandling annenhver dag den uka.

Hun ville ikke gi meg kortisonsprøyte da hun ikke var sikker på om det ville hjelpe noe mer enn manipuleringen og kanskje gjøre vondt verre, så jeg fikk beskjed etter de første ukene/månedene at jeg skulle komme inn ved behov for å unngå at det satte seg fullstendig igjen.

Tre år seinere er jeg fullt fungerende og medisinfri pga yogatrening og styrketrening som er med på å holde faenskapet i sjakk, med perioder av vondt hvor jeg går sporenstreks til manuellterapeut når jeg kjenner at skulderen begynner å krangle.

Du burde slutte å gå til to-tre forskjellige behandlere, det er ikke sikkert at de kommuniserer seg i mellom, og den ene kan gjøre jobben til den andre vanskeligere om de ikke vet hva den andre jobber mot. Manuellterapeut er kiropraktor og "muskelterapeut" (regner med at du mener fysioterapeut) samt treningsveileder i ett.

Ps; Terapeut blir et skikkelig teit ord når du leser det mange ganger.

Jeg endte også på legevakten, var der jeg fikk kortisontablettene..

Men jeg klarer løfte armen opp, derfor de ikke tror det er senebetennelse.. Men det er vanskelig å vite.. Har prøvd akupunktur tidligere mot hodepine, det hjalp ikke, så er skeptisk til slikt.. Kiropraktoren har sagt at det ikke gjør noe at jeg også går til muskelterapauten.. Og psykomontorisk fyseo går ikke i dybden på samme måte, det er mer holdning, så det ødelegger ikke noe.. Det heter muskelterapaut, han har utviklet en egen (sinnsyk vond!) effektiv måte å løsne opp blokkeringer osv i kroppen på.. Folk kommer fra hele norden for å bli behandlet av han..

Men på meg hjelper det bare i en kort tid etter behandling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du beskriver nesten akkurat mine symptomer.

Har du prøvd Red Cord-trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Symptombehandling vil aldri virke (kiropraktikk, fysioterapi, naprapati, akupunktur, e.l) dersom du ikke samtidig går dypere til verks og angriper roten til problemet, mest sannsynlig:

#1) Mangel på mikropauser og pauser generelt

#2) Uergonomisk utstyr og bruk av utstyr

#3) Dårlig kosthold

#4) Lav fysisk aktivitet

#5) "Vennlige/milde" strekke- og tøyeøvelser under pauser (se #1)

Hva enn du gjør TS, ikke la deg lure til NSAID-behandling og/eller kortisonsprøyte. Ta deg heller noen sykedager hvor du hviler, begynn å alternere bruk av musehånd, skaff deg bedre utstyr og arbeidsplass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptombehandling vil aldri virke (kiropraktikk, fysioterapi, naprapati, akupunktur, e.l) dersom du ikke samtidig går dypere til verks og angriper roten til problemet, mest sannsynlig:

#1) Mangel på mikropauser og pauser generelt

#2) Uergonomisk utstyr og bruk av utstyr

#3) Dårlig kosthold

#4) Lav fysisk aktivitet

#5) "Vennlige/milde" strekke- og tøyeøvelser under pauser (se #1)

Hva enn du gjør TS, ikke la deg lure til NSAID-behandling og/eller kortisonsprøyte. Ta deg heller noen sykedager hvor du hviler, begynn å alternere bruk av musehånd, skaff deg bedre utstyr og arbeidsplass.

Hva mener du med mangel på mikropauser og pauser? Uergonomisk utstyr?

Jeg har ikke musehånd, da jeg er høyrehendt og problemene sitter i venstre arm.. Jeg kommer ikke til å ta kortisonsprøyte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Red Cord-trening?

Siden du siterte meg, antar jeg at det var meg du spurte;

Ja, jeg trener med redcord. Mye bedre enn maskiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 år senere...

Har over lengere tid vært plaget med det samme som nevnes hos trådstarter. Har prøvd det meste uten hell, medisiner, kortison og akupunktur. For ikke lenge siden ble jeg av en venn av meg tipset om en salve som var og få kjøpt i Thailand, Counterpain ! Jeg testet denne. Etter en uke følte jeg meg veldig mye bedre. Hemligheten med denne salven skal vistnok være at den trekker inn i muskelen og gir den naturlig avslapning, man slipper og være anspent. Har aldri hatt så mye til overs for slike medisiner men denne har fått meg til og skifte mening om asiatiske medisiner basert på urter. Pruduktet er helt lovlig uten forbudte tillegstoffer, urtebasert.

Da dette forumet ikke er en markedsføringskanal, vil jeg ikke legge til lenker til hvor produktet kan kjøpes, men om du skulle trenge mer informasjon, send meg en melding og jeg kan gi informasjonen jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...