AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #1 Del Skrevet 30. april 2012 Hva synes dere, er den god? Hvilket tilbehør passer? Jeg har aldri smakt denne fisken, men fant et par fileter i fryseboksen som jeg hadde glemt jeg skulle prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mari kontrari Skrevet 1. mai 2012 #2 Del Skrevet 1. mai 2012 Er det det samme som pangasius? I såfall syns jeg det er en fisk som ikke har en spesielt god fiskesmak, men noelunde nøytral.Konsistensen er ok såvidt jeg husker. Den er godt egnet til å tilberede stekt og godt krydret med f.eks. poteter og grønt til, men jeg ville nok laget den i en form eller gryte som overdøver smaken litt. F.eks. i form med hakkede tomater, løk og hvitløk eller i en curry. Imidlertid mener jeg å ha lest at den er noe omdiskutert, både pga. høyt innhold av giftstoffer/metaller og av hensyn til miljøet, så det kan være verdt å sjekke opp i, jeg vet ikke så mye mer dessverre. Mener det er en oppdrettsfisk som typisk kommer fra Mekong-deltaet, med andre ord relativt forurensede farvann. (Kan forøvrig anbefale sei eller pollock som alternativer til pangasius, det er også rimelig i fryst tilstand.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #3 Del Skrevet 1. mai 2012 Ja, det er pangasius jeg mener. Hm... Det er litt synd å måtte kaste 3 fileter.. Katten ville ikke ha, ikke min frøken hvertfall. hm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mari kontrari Skrevet 2. mai 2012 #4 Del Skrevet 2. mai 2012 Du trenger ikke kaste det, fisken er alt død, og dersom den skulle være mindre bra for helsen er det nok først og fremst dersom man spiser mye av det over tid. Jeg ville bare nevne det siden det kan være greit å vite for de som bryr seg om sånt i fremtiden. Jeg ville spist de, men godt krydret siden jeg ikke liker smaken så godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #5 Del Skrevet 2. mai 2012 Kan smaken på fisken minne om noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fjosa Skrevet 5. mai 2012 #6 Del Skrevet 5. mai 2012 Kan ikke komme på noe smaken minner om. Har kjøpt den ved et par anledninger, og som Mari sier funker den nok mest med mye krydder. Har selv brukt den i thaimat og med indiske sauser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #7 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg synes det smaker myr, men den smaken kan man dekke over med sitronsaft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #8 Del Skrevet 5. mai 2012 Hvorfor i himmelens navn spise opptint oppdrettsfisk med myrsmak og tungmetaller fra andre siden av jordkloden når man bor i et land med hav og fjorder så langt øyet kan se? Anbefaler virkelig alle å gå for kortreist fersk fisk - både for miljøets og smakens skyld. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå