MiniMjau Skrevet 30. april 2012 #1 Skrevet 30. april 2012 Mange av min samboers klær lukter så fryktelig, selv om de er helt nyvasket(og da har jeg brukt tøymykner med sommrfrisk duft også). Nå har jeg hengt opp masse nyvaska klær til tørk på stativ i stua og den litt sur-emne lukta fyller stua. Jeg vasker mine klær sammen med hans, men mine klær lukter ikke, så jeg tror jeg da kan utelukket at det er et problem med maskinen. Jeg skjønner virkelig ikke, han er renslig ( ) og bytter tøy ofte og dusjer hver dag og er ellers helt normal. Dette er fryktelig merkelig synes jeg.Noen som har noen teorier? :-) Aner ikke om Hus/Hage er det riktige forumet for dette spørsmålet eller om det kanskje ender i Kropp/Helse.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #2 Skrevet 30. april 2012 Når flyttet dere sammen? Er dette klær han hadde med seg fra sin gamle leilighet (før han flyttet inn med deg), eller er det også hans nye klær som er kjøpt i ettertid, etter du begynte å ta vaska hans? Har ihvertfall erfaring fra min egen samboers håndklær, som den sure lukta aldri blir borte fra, for de har ligget råe i kleskurven hans, og blitt sure, og den lukta blir liksom aldri borte. Mulig det er dette som har skjedd med din kjæres klær.
Ingennick Skrevet 30. april 2012 #3 Skrevet 30. april 2012 Det kan høres ut som at han har vært flink å vaske, men ikke å tørke klærne... Kanskje han har latt de ligge i vaskemaskinen våt over natta? Kanskje han har tørket de i et veldig klamt og tett rom? Da blir de sur og ekkel som bare det! Det finnes egentlig ikke noen bedre råd mot dette enn å kokvaske det. Men jeg antar at dette er klær som ikke tåler det? Hvis ikke kan du be han om å vaske de med eddik. Det kan hjelpe... Poenget er at du må få tatt livet av de illeluktende bakteriene skal har klart å feste sin lit til din kjærestes klær
Gjest navnelapp Skrevet 30. april 2012 #4 Skrevet 30. april 2012 Bruk eddik som skyllemiddel. Kjøp vanleg blank husholdningseddik, 7% styrke. Bruk like mykje eddik som du normalt vil bruke skyllemiddel. Dropp skyllemiddel. Vask alt på 60 grader, kvit bomull og handklede på 90 grader. Då vil sannsynlegvis lukta gå bort. Seinare kan du bruke 50/50 skyllemiddel og eddik som "vedlikehold". 1
MiniMjau Skrevet 30. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 30. april 2012 Det er relativt nye klær og vi har bodd sammen i mange år.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #6 Skrevet 30. april 2012 Hvis lukten først har satt seg burde du legge de i en bøtte med vann og en halv flaske eddik i ett døgn. Jeg hadde noen sure klær, og prøvde først trikset med eddik i skyllemiddel-kammeret. Men når det har blitt skikkelig lukt måtte det eddikbad til 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #7 Skrevet 30. april 2012 Eddik er tingen. Alternativt kokvask, men det tåler ikke de fleste klær.
Gjest Best Skrevet 30. april 2012 #8 Skrevet 30. april 2012 Bruk eddiktipset, og pass på å få klærne til å tørke fortere. I trekken av en varmepumpe f.eks. Eller i et rom med høy temperatur. Og ikke heng klærne for tett. Jeg henger gjerne over to spiller på tørkestativet, og skjorter og t-skjorter henger jeg rett på kleshenger som får henge fritt. Det hender også at jeg kaster t-skjortene til samboer. Han er forresten elendig på å henge opp klær, henger altfor tett og rister ikke tøyet.
helenaa Skrevet 1. mai 2012 #9 Skrevet 1. mai 2012 Hvis han har tykkere og større klær enn deg, kan det forklare hvorfor de bruker lengre tid på å tørke, og dermed blir sure. Noen bomulleklær blir ofte fortere sure, og det kan jo hende at han har flere av dem enn det du har.
Gjest navnelapp Skrevet 1. mai 2012 #10 Skrevet 1. mai 2012 Store, tunge plagg må sentrifugerast godt. Har du dårleg sentrifuge, så køyr tøyet to gongar i den.
Gjest gjest17 Skrevet 3. mai 2012 #11 Skrevet 3. mai 2012 Det jeg har erfart er at noen plagg utvikler sur lukt uten at det trenger å skje med alle plaggene i maskinen. Ofte er dette plagg med syntetiske stoffer, t-skjorter som innheholder elastane, treningsklær og lignende som blir vasket på for lav temperatur. Sorter ut alle plaggene som lukter, vask dem på ett fullprogram på det plaggene tåler 40 eller 60 grader og bruk som forumbrukerene ovenfor meg skriver, en god slump eddik, vanlig blank 7%. Eddiklukten forsvinner når klærne tørker, er det fortsatt sur lukt i klærne så vasker du dem en gang til. Jeg har i etterkant av dette ikke hatt ett eneste plagg som har luktet surt! Men det er nok og viktig å rengjøre maskinen med jevne mellomrom, det finner du også gode tips på her på forumet :-)
@laide^ Skrevet 3. mai 2012 #12 Skrevet 3. mai 2012 Sikkert dumt spørsmål men hvor kjøper man eddiken? Jeg har ett par plagg, relativt nye som har denne lukten. Og mannen min noen t-shorter. Når disse er ferdig vasket så lukter det nyvasket og godt av de andre klærne men ikke disse. Høres ut som det er det samme som dere beskriver her. Da skal jeg jammen meg prøve å vaske de med eddik, håper det funker, så jeg får brukt favorittplagget mitt igjen :-)
Tropic Skrevet 3. mai 2012 #13 Skrevet 3. mai 2012 Sikkert dumt spørsmål men hvor kjøper man eddiken? Jeg har ett par plagg, relativt nye som har denne lukten. Og mannen min noen t-shorter. Når disse er ferdig vasket så lukter det nyvasket og godt av de andre klærne men ikke disse. Høres ut som det er det samme som dere beskriver her. Da skal jeg jammen meg prøve å vaske de med eddik, håper det funker, så jeg får brukt favorittplagget mitt igjen :-) Man får kjøpt eddik på alle matbutikker.
Campanula Skrevet 3. mai 2012 #14 Skrevet 3. mai 2012 Ikke bruk tøymykner på syntetiske stoffer, da blir det vond lukt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå