AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #1 Skrevet 30. april 2012 Saken er følgende: - Far betaler høyere bidrag enn han må, fordi han ønsker at datteren skal ha frihet til å komme og gå hos ham som hun vil uten å måtte følge strenge samværsregler. - Mor mottar i tillegg til bidrag 1+1 barnetrygd og har skatteklasse to. - Far betaler busskort pluss en organisert fritidsaktivitet for datteren. - Far tar seg av all kjøring i forbindelse med samvær. - Far stiller opp på foreldremøter, dugnader og ellers alt som en forelder skal. Nå skal datteren være med i en konfirmasjon og et bryllup den nærmeste måneden. Det første arrangementet er sammen med far, det neste er sammen med mor. Nå forventer mor at far kjøper penklær (kjole, sko osv) til datteren, siden det er han som tar henne med på et slikt arrangement først. Mor kan til nød være med på å betale halvparten, men viser tydelig at hun synes dette er fars ansvar selv om hun også tar datteren med på en tilsvarende festlighet noen få uker senere. Er dette riktig? Far er for øvrig nylig blitt arbeidsledig og klarer såvidt å få hjulene til å gå rundt. For han er det en økonomisk belastning bare det å ta datteren med i dette selskapet (gave, transport), og med krav om å kjøpe antrekk i tillegg blir det vanskelig. Mor har en trygg og godt betalt jobb. Hva bør far gjøre her? 1) Bite tennene sammen og betale for datterens antrekk for å blidgjøre mor og unngå konflikt? 2) Kreve at mor betaler halve antrekket, selv om mor synes det er dårlig av far å ikke betale hele? 3) Kreve at mor kjøper antrekk, siden datteren likevel vil trenge det kort tid etterpå, med tanke på at mor mottar barnebidrag og andre økonomiske fordeler? Far heller mest mot alternativ 1, for barnets skyld. Men samtidig føler han at det blir veldig skjevt og urettferdig, når han tross alt allerede betaler mer enn han trenger. Han har tenkt tanken om å kreve endring i bidraget og slutte å betale ekstra i det hele tatt, men er redd det vil føre til isfront mellom ham og mor, og det igjen går utover barnet. Hva ville dere gjort?
Gjest plopp Skrevet 30. april 2012 #2 Skrevet 30. april 2012 Hva mener du med at far betaler høyere bidrag enn han må? Hvis de har privat avtale kan de jo avtale hva de vil. Og det er jo det det offentlige vil, dvs. at man avtaler privat. At far betaler 1 fritidsaktivitet er ikke urimelig - det ligger nemlig ikke i bidraget. Busskort er i grenseland. Dersom ikke annet er avtalt så skal samværsforelder hente/bringe i forbindelse med samvær, så har ikke foreldrene avtalt annet, så er dette fars ansvar. Utgiftene kan han kreve delt. Klær kommer inn under bidrag, så mor bør stå også for penklærne. Utover det så syns jeg hele innlegget ditt er gjennomsyret av syting over at far må bidra til sitt barn. Det er ikke urimelig at far stiller opp på dugnader og foreldremøter, selv om han betaler bidrag. Ettersom bidraget ikke skal dekke fritidsaktiviteter, er det heller ikke urimelig at far betaler noe for det. I det store og hele betlaer ikke far "for mye" ut fra det du ramser opp. Dersom far mener det er så ille så får han kreve offentlig fastsettelse av bidraget ut fra NAVs satser og kreve reiseutgifter v. sæmvær delt. Han kan også slutte å betale fritidsaktivitet og busskort, kanskje mor betaler det, eller ikke, hvis hun ikke har råd.
Mamma1 Skrevet 30. april 2012 #3 Skrevet 30. april 2012 Litt usikker på hva jeg syns om akkurat antrekket.. Det kommer litt an på økonomien til mor..
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #4 Skrevet 30. april 2012 Hva mener du med at far betaler høyere bidrag enn han må? Hvis de har privat avtale kan de jo avtale hva de vil. Og det er jo det det offentlige vil, dvs. at man avtaler privat. At far betaler 1 fritidsaktivitet er ikke urimelig - det ligger nemlig ikke i bidraget. Busskort er i grenseland. Dersom ikke annet er avtalt så skal samværsforelder hente/bringe i forbindelse med samvær, så har ikke foreldrene avtalt annet, så er dette fars ansvar. Utgiftene kan han kreve delt. Klær kommer inn under bidrag, så mor bør stå også for penklærne. Utover det så syns jeg hele innlegget ditt er gjennomsyret av syting over at far må bidra til sitt barn. Det er ikke urimelig at far stiller opp på dugnader og foreldremøter, selv om han betaler bidrag. Ettersom bidraget ikke skal dekke fritidsaktiviteter, er det heller ikke urimelig at far betaler noe for det. I det store og hele betlaer ikke far "for mye" ut fra det du ramser opp. Dersom far mener det er så ille så får han kreve offentlig fastsettelse av bidraget ut fra NAVs satser og kreve reiseutgifter v. sæmvær delt. Han kan også slutte å betale fritidsaktivitet og busskort, kanskje mor betaler det, eller ikke, hvis hun ikke har råd. Dette lurer jeg også på. Antar at ts her er fars nye dame å at hun gjerne ser at far betaler mindre i bidrag sånn at potten deres øker. Ts, hva tror du bidraget skulle dekke om far betalte minstebidrag? Å hvis far ikke betalte bidrag i det hele tatt, tror du det hadde vært mulig for mor å få klærne til 1/2 pris i butikken? Er så lei av denne bidragsklagingen. Mor har ingen valg, hun må uansett forsørge sitt barn - om far betaler eller ei. Det er ingen spørsmåltegn på om hvordan hun skal klare å forsørge barnet. 1
Mari*Nade Skrevet 30. april 2012 #5 Skrevet 30. april 2012 Har ikke barnet klær i det hele tatt? Det finnes sikkert noe barnet kan bruke? Dersom økonomien er trang kan du vel være ærlig å si det til mor. La barnet bruke noe "gammelt" til arrangement nr.1, dersom mor ønsker å kle barnet i noe nytt til arrangement nr.2 må hun gjerne gjøre det, og betale for det. Dersom du ønsker å gi barnet noe ekstra kan du vel heller gjøre det når er tilbake i fast arbeid? Det kommer sikker flere anledninger! Når jeg var liten betalte min far KUN bidrag + halvparten av reiseutgifter for å komme på besøk 3 ganger i året. Mor betalte resten.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #6 Skrevet 30. april 2012 Far syter ikke over å måtte bidra til sitt barn, men han føler det er urimelig å bli pålagt å kjøpe selskapsklær som mor uansett ville kjøpt til datteren kort tid etterpå, med tanke på at han ellers bidrar godt og er langt fra noen unnasluntrer-pappa. Oppramsingen var for å vise at han bidrar, ikke fordi noen synes det er galt at han gjør de tingene en far skal gjøre selvsagt. Siden far nå er arbeidsledig synes han det er dårlig gjort av mor å kreve slikt hun gjør. Han betaler mer enn han må i barnebidrag via NAV fordi samværsavtalen sier at datteren skal være hos ham 4-5 netter hver mnd, og det er disse dagene han får samværsfradrag for. I virkeligheten er datteren hos far ca. 15 dager i mnd, altså 50%. Far velger å la det stå sånn fordi det er til datterens beste, men han håpet at mor ville satt pris på denne gesten og ikke bare krevd mer. Litt usikker på hva jeg syns om akkurat antrekket.. Det kommer litt an på økonomien til mor.. Mor har god økonomi. Hun reiser på storbyferie i mai, skal til syden i sommer og skal på en annen ferie til høsten. Hun har generelt et stort forbruk (klær, sko, møbler, middager på restaurant etc). Far blander seg ikke opp i hva hun gjør med egne penger til vanlig naturligvis, men han synes det er unødvendig og egoistisk av henne å kreve stadig mer av ham som er arbeidsledig og ikke har særlig å rutte med. Antar at ts her er fars nye dame å at hun gjerne ser at far betaler mindre i bidrag sånn at potten deres øker. Ts, hva tror du bidraget skulle dekke om far betalte minstebidrag? Å hvis far ikke betalte bidrag i det hele tatt, tror du det hadde vært mulig for mor å få klærne til 1/2 pris i butikken? Er så lei av denne bidragsklagingen. Mor har ingen valg, hun må uansett forsørge sitt barn - om far betaler eller ei. Det er ingen spørsmåltegn på om hvordan hun skal klare å forsørge barnet. Hvem jeg er i forhold til far har ingenting å si for denne debatten. Og OM jeg hadde vært fars nye dame så hadde saken uansett vært den samme. Ingen har sagt at far ikke skal betale bidrag. Her er det tvert imot snakk om en far som bidrar langt utover det reglene sier. Bidrag skal dekke klær, ser jeg over her, så da er det ikke urimelig å vente at mor kjøper det jenta trenger. Mor har: - Høy inntekt - Skatteklasse 2 (ca. 1000 kr pr mnd) - 1+1 barnetrygd (ca. 2000 kr pr mnd) - Barnebidrag (ca. 3000 kr pr mnd) Far har: - Lav inntekt - Betaler vanlig skatt - Ingen barnetrygd - Betaler barnebidrag Begge foreldre må ha hus/leilighet med plass til barnet og har ellers ganske like daglige utgifter (strøm, forsikring, mat osv). Det mor har av ekstra utgifter i forhold til barnet (som far ikke har) er i hovedsak klær. Har ikke barnet klær i det hele tatt? Det finnes sikkert noe barnet kan bruke? Dersom økonomien er trang kan du vel være ærlig å si det til mor. La barnet bruke noe "gammelt" til arrangement nr.1, dersom mor ønsker å kle barnet i noe nytt til arrangement nr.2 må hun gjerne gjøre det, og betale for det. Dersom du ønsker å gi barnet noe ekstra kan du vel heller gjøre det når er tilbake i fast arbeid? Det kommer sikker flere anledninger! Når jeg var liten betalte min far KUN bidrag + halvparten av reiseutgifter for å komme på besøk 3 ganger i året. Mor betalte resten. Jenta er type guttejente som går i joggebukser/genser til daglig. Hun har ikke pyntet seg siden jul, og allerede da var siste finantrekk altfor lite. Så noe må hun få. Far kommer mest sannsynlig til å prøve å finne en billig sommerkjole på f.eks. Cubus eller lignende, sånn at jenta får pynte seg. Men han er forarget over mors stadige krav. Hun vet at han er arbeidsledig og sliter med å få endene til å møtes. TS
Ulrikke Skrevet 30. april 2012 #7 Skrevet 30. april 2012 Her tror jeg at jeg ville snakket med mor, blitt enige om en maks sum man skulle bruke på kjolen, og så betalt halvparten hver. Også får man bli enige om hvem som fysisk skal kjøpe den....
Inx Skrevet 30. april 2012 #8 Skrevet 30. april 2012 Du må huske at mor skal tjene penger på barnet, hvis månedens profitt spises opp av kjøp av klær osv. til barnet så må far betale mer. Rett og rimelig 1
Gjest Skrevet 30. april 2012 #9 Skrevet 30. april 2012 Jeg mener at bidraget skal dekke klær til barnet. Jeg sender jo med klær til barnet f.eks på overnatting og når far har barnet på julaften så ser jeg det som en selvfølge at jeg ornder med finklær,så får far stå for mat og utgifter til evt.aktiviteter når han har barnet hos seg. 1
Gjest damen Skrevet 30. april 2012 #10 Skrevet 30. april 2012 Jeg får bidrag og står for alt av fritidsaktiviteter, kles- og utstyrskjøp. Om far bidrar så er det etter eget ønske, og han kjøper klær til de innimellom fordi han har lyst. Jeg sørger for at de har penklær til spesielle anledninger. Far er i tillegg med og betaler for briller og tannregulering. Det pleier vi bare å dele i 2. 1
Mari*Nade Skrevet 30. april 2012 #11 Skrevet 30. april 2012 Da foreslår jeg at du snakker med mor og blir enig med henne fremfor å diskutere her og lage missnøye..Det verste jeg viste var når min mor og far var uenige om ting som handlet om meg. Selv om dere ikke "krangler" er det ikke noe problem for jenta å merke uenigheter dere i mellom.. Ingen sur tone her, selv om det virker sånn :-) husker bare lignende ting fra jeg selv var skilsmissebarn;)
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2012 #12 Skrevet 30. april 2012 Saken er følgende: - Far betaler høyere bidrag enn han må, fordi han ønsker at datteren skal ha frihet til å komme og gå hos ham som hun vil uten å måtte følge strenge samværsregler. - Mor mottar i tillegg til bidrag 1+1 barnetrygd og har skatteklasse to. - Far betaler busskort pluss en organisert fritidsaktivitet for datteren. - Far tar seg av all kjøring i forbindelse med samvær. - Far stiller opp på foreldremøter, dugnader og ellers alt som en forelder skal. Nå skal datteren være med i en konfirmasjon og et bryllup den nærmeste måneden. Det første arrangementet er sammen med far, det neste er sammen med mor. Nå forventer mor at far kjøper penklær (kjole, sko osv) til datteren, siden det er han som tar henne med på et slikt arrangement først. Mor kan til nød være med på å betale halvparten, men viser tydelig at hun synes dette er fars ansvar selv om hun også tar datteren med på en tilsvarende festlighet noen få uker senere. Er dette riktig? Far er for øvrig nylig blitt arbeidsledig og klarer såvidt å få hjulene til å gå rundt. For han er det en økonomisk belastning bare det å ta datteren med i dette selskapet (gave, transport), og med krav om å kjøpe antrekk i tillegg blir det vanskelig. Mor har en trygg og godt betalt jobb. Hva bør far gjøre her? 1) Bite tennene sammen og betale for datterens antrekk for å blidgjøre mor og unngå konflikt? 2) Kreve at mor betaler halve antrekket, selv om mor synes det er dårlig av far å ikke betale hele? 3) Kreve at mor kjøper antrekk, siden datteren likevel vil trenge det kort tid etterpå, med tanke på at mor mottar barnebidrag og andre økonomiske fordeler? Far heller mest mot alternativ 1, for barnets skyld. Men samtidig føler han at det blir veldig skjevt og urettferdig, når han tross alt allerede betaler mer enn han trenger. Han har tenkt tanken om å kreve endring i bidraget og slutte å betale ekstra i det hele tatt, men er redd det vil føre til isfront mellom ham og mor, og det igjen går utover barnet. Hva ville dere gjort? Jeg ville vist henne navs nettsider om dette. Latt nav regne ut bidrag og betalt kun det.(privat betaling selv om de regner ut eller nav kan ordne) Begynner mor sabotasje krev bosted på barnet gjennom rettsak om mor ikke vil. Først meklingsattest gjennom meklingsorgan. Ingen grunn til ikke å kjøre hardt på fra fars side. Barnet har ikke tid å vente på en mor som ikke henger med i samfunnet. Ønsker mor noe utover bidrag kan hun søke gjennom nav om "særtilskot" bl.a. til tannregulering, konfirmasjon ol. Når far nå får mindre inntekt kan han betale mindre i bidrag. Blir ikke mor enig kan hun be nav stå for bidrag gjennom trekk i lønn/ trygd. Endres bidrag mer enn 12 prosent kan han kreve det endret. Men dette er kun ved nav ordnet bidrag. Har de privat ordning kommer dette ikke inn. Er han lur og vet bidrag blir mindre når inntekt er gått ned kan han betale det han selv mener er riktig. Vil ikke barnemor dette er det ikke noe å bry seg om, for det som kan skje er at hun krever bidrag gjennom nav og når det blir likt så ser hun selv hva hun har gjort. http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action Barnebidraget dekker alt bortsett fra evt.det som kommer under særtilskot. Videre dekker ikke barnebirag utgifter til aktiviteter under samvær som ikke er faste men som far eller barn har funnet ut tilfeldig for samvær.(ikke fast trening). Klær skal være med til samvær. Ja til og med bilstol skal være med. Sykkel, ski og selvfølgelig pentøy. Faste fritidsakiviter er betalt gjennom barnebidrag. Bidragsmottaker kan IKKE kreve mer for faste frtidsaktiviteter. Samværsforeldre skal dekke toalettsaker og mat under samvær. I tilegg til faste møbler som seng.Transportutgifter under samvær dekkes av samværsforelder.(Til og fra samvær skal deles etter innteksbrøk) Skjønner ikke han gidder "dikkedere" med dette kvinnemennesket som lever i sin fantsiverden. På tide hun våkner opp.Har de samværsklasse 1 eller 2 trenger ikke samværsforelder vaske en sokk. Har de samværsklasse 3 eller 4 kommer det vanlig stell inn. Dvs.det er fratrekk i samvær for bokostnader som strøm og varmt vann. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Faktorer+ved+beregning Mat og drikke, helse og hygiene, lek og fritid og transport. For de to høyeste samværsklassene medregnes også boutgifter. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+barnebidrag.231518.cms Alt samværsforelder trenger betale skal ligge i bidraget. Far trenger ikke ikke betale busskort og fritidsaktivter for barnet. Far trenger ikke betale all reise i forbindelse med samvær. Mor skal her betale far etter inntektsforldelingen lik bidrag. Far plikter normalt organisere reiser. Betaler ikke mor kan far kreve inn reisepenger fra mor privatrettslig.(nav har ikke noe med dette). Far plikter ikke stille på foreldremøter og dugnader. Dette er bostedforelders ansvar.Far har krav på innformasjon når det er foreldremøter på skole ,barnehage. Betaler ikke mor fritidakiviteter skjønner barnet selv hvor det må bo for å få det best mulig. Jo større barn jo mer valg har barnet selv og velge. Fra 12 år bestemmer barnet det meste ang.hvor det vil bo. Jobb med barnet om hvor det er best å bo. Gå så til rettsak for å få bosted på barn.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2012 #13 Skrevet 30. april 2012 Jeg får bidrag og står for alt av fritidsaktiviteter, kles- og utstyrskjøp. Om far bidrar så er det etter eget ønske, og han kjøper klær til de innimellom fordi han har lyst. Jeg sørger for at de har penklær til spesielle anledninger. Far er i tillegg med og betaler for briller og tannregulering. Det pleier vi bare å dele i 2. Dette virker være etter regler.
liv Skrevet 1. mai 2012 #14 Skrevet 1. mai 2012 Far kan si til mor; fiks tøy ellers så blir bidraget nedjustert etter ny inntektsberegning og det samværet som faktisk er Men en må velge sine krangler da. Og om far er villig til å ta en krangel som hadde blåst over på kort tid eller om han vil gi etter hver gang det butter mot er jo hans valg. Bidraget skal dekke fritidsaktiviteter, utstyr som sykkel, ski og andre ting som anses som normalt i norske hjem, alt av klær, både hos mor og hos samværsforelder, utstyr samværsforelder trenger i forbindelse med aktiviteter skal være med til samværsforelder om utstyret er regnet som vanlig. Kan ikke mor kjøpe pentøy så har datteren også på 17.mai og i konfirmasjon?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2012 #15 Skrevet 1. mai 2012 Denne mannen din TS. virker som en føyelig snill dott. Det er mange tidligere i tråden som har kommet med forslag og jeg synes han seriøst bør gjøre noe. Ikke bare henge etter som en oppbrukt banan for denne moren. Det er vl på tide han tar noen kamper med denne barnemoren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå