Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2002 #1 Skrevet 25. mai 2002 Lurer litt på hva som er "ja-mat" og "nei-mat" når man er gravid.. Hører mange si at dette bør man spise, og dette skal man holde seg langt unna.. Hva er spiselig? Har fått en stor matlyst, så dette er noe som opptar meg.. Håper på svar:)
Gjest Frøken Dings Skrevet 25. mai 2002 #2 Skrevet 25. mai 2002 Som i mange andre situasjoner strides de lærde når det gjelder mat under graviditet. Min lege sa "alt med måte". Det eneste jeg holdt meg unna var alkohol og rå fisk - ikke så mye å ofre, egentlig! Så er det jo mange som er redde for oster som Brie og Camembert - tull, spør du meg... De får friske barn i Frankrike også!:-)12
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2002 #3 Skrevet 26. mai 2002 Takker å bukker Frøken Dings Da kan måltidet forsette uten di atore bekymringan....førr no ihvertfall. MvH En matglad litle
Snabelsnuppa Skrevet 26. mai 2002 #4 Skrevet 26. mai 2002 Heisann! Jeg fikk beskjed av min jordmor om å ligge unna blåmuggelost siden det inneholder listeria-bakterien, og den er visstnok farlig for fosteret Ellers er det lurt å ikke spise for mye salt, siden dette binder vannet til kroppen. Kanskje ikke noe stort problem til å begynne med, men det kommer!! Det er slett ikke moro å være så hoven at man ikke kan bøye fingrene en gang! Ikke spis for mye søtt heller, da ungen kan bli (for) stor og muligens få problemer med diabetes senere. Utenom disse forholdsreglene + det som er nevnt før, er det bare å spise og kose seg med det man har lyst på! Lykke til!
symre Skrevet 27. mai 2002 #5 Skrevet 27. mai 2002 Rått kjøtt er visst verre enn rå fisk, har jeg hørt av min lege. Dette pga faren for toksoplasmose - umerkelig for mor, skadelig for barnet. Ellers sier vel kroppen ifra, jeg for min del har spist usannsynlig mange gulrøtter!
Polyanna Skrevet 27. mai 2002 #6 Skrevet 27. mai 2002 Jeg kopierer fra et innlegg jeg skrev lenger ned: Jeg er helt på linje med dem som vil redusere hysteri angående hva man skal og ikke skal spise, men det er et par ting man likevel bør vite om. Det finnes to ting som ikke er spesielt farlig for vanlige friske mennesker, og det er toksoplasmose (en parasitt) og listeria (en bakterie). Begge finnes sjelden i Norge, men HVIS man blir smittet KAN det medføre alvorlige fosterskader. Toksoplasmose finnes i katteskitt, jord og i rått kjøtt. Man skal derfor passe på at kjøtt er gjennomstekt, jordbær og salat er skylt godt og la noen andre ta katteskitten. Man tester for tokso på første svangerskapskontroll og bare ca. 10% (?) av norske kvinner er immune = har vært smittet en gang før. Så de kan spise biff tartar alt de vil. Men det sier jo litt om hvor vanskelig det er å bli smittet! I sydligere strøk derimot er dette veldig vanlig, og de fleste er positive. Så skal du ut og reise må du være ekstra forsiktig. Tokso finnes ikke i fisk, så du kan spise sushi med god samvittighet (så lenge du er sikker på at den er fersk - matforgiftning er ikke gøy når du er gravid) Altså: Rå, fersk fisk: Helt ufarlig. Rått ferskt kjøtt: KAN inneholde tosko. Listeria er en veldig farlig bakterie, men finnes veldig sjelden i Norge. Hver gang den blir funnet blir det stort oppslag i avisene. Listeria trenger lang tid for å bli mange nok til å være farlig, og dør med varmebehandling. Den oppstår derfor typisk i matvarer som ligger og modner lenge, som for eks. muggoster, rakfisk og lignende. Den finnes også rett som det er i røykelaks, fordi smitten kommer på laksen før den blir vakuumpakket, og så ligger den der og godgjør seg. Det er altså IKKE riktig å si at listeria "finnes" i blåmuggost, men den "kan finnes" i sjeldne tilfeller. Ellers finnes det selvsagt en masse ting som hverken er bra for oss eller fosteret, som altfor store mengder koffein og sukker, ferskvannsfisk med tungmetaller og sånn. Men da snakker vi om fornuftig mengdebegrensning, ikke totalavhold. Håper det var klargjørende. 12
Polyanna Skrevet 27. mai 2002 #7 Skrevet 27. mai 2002 ...og her kan du lese mer: http://www.helsenytt.no/artikler/raa_mat.htm Om tokso: http://www.helsenett.no/3/3_s34.html 12
Anne Skrevet 28. mai 2002 #8 Skrevet 28. mai 2002 Ellers hevdes det (www.vektibalanse.no) at graviditet er en insulinresistent tilstand - dvs at man har mye insulin i blodet - og derfor bør man være forsiktig med sukker, hvitt mel, ris, potet, pasta og andre produkter som har såkalte raske karbohydrater. Dere har sikkert hørt at en del utvikler diabetes eller svangerskapsdiabets i graviditeten. Det er et resultat av dette. Ellers fører det til vektøkning (spesielt rundt livet) og hjerte- og kar sykdommer ++.
Polyanna Skrevet 28. mai 2002 #9 Skrevet 28. mai 2002 Høres fornuftig ut det med sukker og hvitt mel, men det begrenser seg vel selv.... De fleste av oss har vel opplevd at grovbrød må til hvis vi vil unngår treg mage og hemoroider.... Dessuten er jeg så skrubbsulten at loff ikke nytter - her må det skikkelige blingser med grovbrød til! Men det er meg da. 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå