Gå til innhold

Hvilken plante er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg skal lage herbarium på skolen. Herbariumet skal inneholde ville vårblomster. Jeg har nesten funnet alle, men jeg mangler 2 stykker. Idag fant jeg denne raringen i en veigrøft.

Er det en vårpengeurt? Og er den vill?

Endret av Ingennick
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært lettere å svare om du hadde tatt med et blad også. Hvordan så bladet ut?

Skrevet

Det hadde vært lettere å svare om du hadde tatt med et blad også. Hvordan så bladet ut?

De bladene som var med sitter fast på stilken... Så du kan jo se på bildet hvordan de er. Runde, avlange og litt rød sjattering.

Skrevet

Tror du det?

Jeg synes ikke den ligner så veldig på den... Den har kun en grein, og ikke flere med blomstrende stilker. Jeg er at denne også har mange utgreininger på bladene, denne hadde kun et enkelt blad. men tror nok du er inne på noe da! Den må være en del av korsblomstfamilien, det er det ingen tvil om :) Takk for innspill :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er da vårpengeurt? Se på funnstedet til blomsten - fjellskrinneblom er ikke så sannsynlig å finne i en veikant, tror jeg... Engkarse har flikete blad på stilken også, og blomsterfargen er litt annerledes.

Gjest PinkLeaf
Skrevet (endret)

Er ikke dette engkarse?

Endret av PinkLeaf
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette engkarse?

Nei, skal ikke si sikkert hva det der er, men dette og dette er engkarse.

Skrevet

De bladene som var med sitter fast på stilken... Så du kan jo se på bildet hvordan de er. Runde, avlange og litt rød sjattering.

Den hadde garantert en bladrosett nede ved jorden et sted. De kan være karakteristiske og nødvendige for å identifisere en plante. Trodde til og med man skulle ha de med i et herbarium, men det kan jo ha blitt endret siden jeg styra med sånt.

Skrevet

Themis: Det har du nok helt rett i! Jeg må nok gå tilbake imorgen å se etter rosetten! Jeg er egentlig blitt 100% sikker på at dette er vårpengeurt :)

Skrevet

Themis: Det har du nok helt rett i! Jeg må nok gå tilbake imorgen å se etter rosetten! Jeg er egentlig blitt 100% sikker på at dette er vårpengeurt :)

God jakt. Det ordner seg nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...