Gå til innhold

Unge uerfarne sykepleiere med manglende kunnskaper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som hjelpepleier på en somatisk sykehjemsavdeling. Har jobbet i 7 år så jeg har jo litt "erfaring". Som alle andre plasser så sliter vi jo med mangel på fagfolk. Spesielt kveld og helg er vi ofte bare 2hjelpepleiere og en sykepleier på jobb. Ofte har vi bare sykepleier på bakvakt. Ofte blir det leid inn unge nyutdannede sykepleiere med lite erfaring. Føler da at det blir ganske utrygt på jobb. Selv om vi hjelpepleiere også har god kompetanse så er det jo sykepleieren som skal ha det overordnede ansvaret. Enkelte ganger føler jeg at disse sykepleierne ikke har den kompetansen som trengs. Kan ta noen eksempler fra denne helga i og med at det sitter friskt i minnet.

2 hjelpepleiere på jobb lørdag formiddag og en nyutdannet sykepleier i tillegg til 3 assistenter. Vi har en dame som skal engangskateteriseres 2x pr dag. Egentlig var det spl som hadde denne pas på sin gruppe og skulle jo da ta kateteriseringa som en del av morgenstellet. Men da måtte hun hente meg til å gjøre det for hun kunne ikke. Nå har noen av oss hjpl fått særskilt opplæring til å kateterisere denne pas, så det var jo ikke noe problem. Men synes det blir feil at jeg skal være nødt å gjøre en slik oppgave pga at spl ikke KAN. Min opplæring skal jo komme i tillegg til spl.

Et annet ex.. En pas falt på gulvet på rommet alene. Klaget over store smerter, og spl stod rådvill på gulvet og ante ikke hva hun skulle gjøre. I samråd fant vi ut at spl bare måtte ringe lege. Hun så gjorde og enden på visa var at pad ble sendt på sykehus. Hadde forventet litt mer trygghet i spls fremferd. Fikk vite i går da jeg kom på jobb at pas har brukket lårhalsen.

En annen episode var i går kveld da en pas hadde feber og generell dårlig almenntilstand. Jeg foreslo at vi kunne måle crp å se om den var forhøyet. Det kunne hun heller ikke. Hjelpepleier til unnsetning igjen.

Jeg forventer jo at spl kan faget sitt. Dette er grunnleggende pleie. En ting er å ha spl i bakvakt. Men når jeg har spl på avd så forventer jeg jo at hun vet hva hun skal gjøre. Greit at vi har ansvar for å samarbeide, men det er den manglende kunnskapen og usikkerheten jeg reagerer på. Av og til har jo spl også bakvakt på en annen avd. Hva hvis det skjer noe alvorlig? De eldre har jo krav på forsvarlig pleie. Jeg mener det er på grensen til uforsvarlig når en spl med 3 år på høyskolen ikke har den nødvendige kompetansen. Burde jeg varsle om dette? Mitt svar er ja. Men er det andre med lignende erfaringer? Hva gjorde eventuelt dere? Blir vel uglesett hvis man varsler.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleieren gjorde helt rett i å be hjelpepleier om à gjøre det når hun selv ikke følte at det var forsvarlig av henne å gjøre det selv, spesielt siden hun var ansvarlig på avd. Hadde det vært en annen sykepleier der så burde hun utført oppg under veileding av sykepl. Det står i sykepleiesenes etiske rettningslinjer at man ikke skal utføre oppg man ikke mestrer tilstrekkelig!

Sykepl handlet 100% korrekt, og hadde hun feks utført kateteriseringen selv ville det vært meget uforsvarlig og brutt med sykepleiesens rettningslinjer (som jeg må innrømme at er veldig skremmene og uforsvarlig av deg å ikke ha kunnskap om!!)

• Liker 12
Skrevet

Jeg tror at selv om man har lært f.eks å sette inn kateter, så trenger man og å praktisere det før man kan det ordentlig. Jeg tror jeg ville likt å ha litt "moralsk støtte" i form av noen andre i nærheten når jeg skulle gjort det.

Nå aner jeg ikke hvordan akkurat denne sykepleieren er, men mulig hun er nervøs og engstelig, litt redd for å faktisk "sitte på ansvaret"?

Hva om du snakker litt med henne? Spør om hvordan hu trives på jobb eller med jobben sin? I et godt og trygdt arbeidsmiljø er dte mye lettere å tørre å si fra om både det ene og det andre. Er det dårlig stemning vil man jo gå rundt å føle seg litt utsatt. Av og til er kunnskapen der, men usikkerheten tar overhånd. Men jeg vet ikke, sykepleiere som alle andre har jo like ferdigheter og ikke alle er like flinke..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleieren gjorde helt rett i å be hjelpepleier om à gjøre det når hun selv ikke følte at det var forsvarlig av henne å gjøre det selv, spesielt siden hun var ansvarlig på avd. Hadde det vært en annen sykepleier der så burde hun utført oppg under veileding av sykepl. Det står i sykepleiesenes etiske rettningslinjer at man ikke skal utføre oppg man ikke mestrer tilstrekkelig!

Sykepl handlet 100% korrekt, og hadde hun feks utført kateteriseringen selv ville det vært meget uforsvarlig og brutt med sykepleiesens rettningslinjer (som jeg må innrømme at er veldig skremmene og uforsvarlig av deg å ikke ha kunnskap om!!)

Jeg forventer at en spl med ansvar for 30 beboere faktisk har den kunnskapen som trengs for å utøve sine plikter.

Ts

• Liker 3
Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg skjønner at dette er frustrerende situasjoner, samtidig er det en ekstremt ubehagelig følelse å være nyutdannet og engstelig.

Ofte kan man mer enn det man tror, men trenger bare at noen "holder en i hånda" en stund. Jeg vil tro at det er stooor forskjell mellom det å kunne teorien/gjøre noe i praksisperiode kontra det å skulle gjøre noe fullt og helt.

Hvis man hjelper og støtter hverandre der det trengs, så skaper man et positivt arbeidsmiljø der man kanskje har lettere for å ta oppgaver man i utgangspunktet synes er vanskelige :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske skremmende å være nyutdannet. Og man har faktisk svært lite erfaring som nyutdannet sykepleier. I tillegg må de være uhyre forsiktig for å ikke "tråkke de eldre hjelpepleierne på tærne" for da er det galt også. Jeg syns det er fint at hun rådfører seg med de med mer erfaring, bedre det enn at hun gjør ting hun føler seg usikker på. Ha litt medfølelse med en uerfaren sykepleier da, alle må jo starte et sted!

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk det er verre at sykepleieren ikke kan utføre opplagte oppgaver, enn at hjelpepleieren evnt ikke har kunnskap om sykepleierenes retningslinjer.

Hvis denne sykepleieren ikke har kunnskap nok til å ha ansvar for avdelingen må hun si fra til ledelsen slik at de kan gjøre omrokkeringer. I verste fall kan dette ende med alvorlig sykdom og død.

• Liker 2
Skrevet

kanskje hun trenger litt ekstra opplæring før hun føler seg trygg på det å stå alene som sykepleier på jobb med alt hovedansvaret?

• Liker 1
Gjest Starlit
Skrevet (endret)

Er det rart at færre og færre velger å utdanne seg til sykepleier :gjeiper:

Har selv vært student og jobbet i sykehjem en periode, og ble beskyldt av eldre hjelpepleiere for å være totalitær, i tillegg til å bare være ute etter penger.

Så har de også sagt i mitt nærvær om at de unge kommer og overtar jobbene deres!

:roll:

Endret av Starlit
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer at en spl med ansvar for 30 beboere faktisk har den kunnskapen som trengs for å utøve sine plikter.

Ts

Hadde hun utført det selv så hadde hun brutt med sykepleiesenes regelement! Det må du da vite når du jobber i helsevesenet!!

Du bør ha såpas respekt for pasientene at du nå så raskt som mulig setter deg inn i de yrkesetiske rettningslinjene!

Sykepleierstudentene får aldri gjennomført alle kliniske prosedyres iløpet av utdannelsen sin. Mye lærers ved erfaring, som du selv har erfart som du sier, og om man ikke har kunnskapen og erfaringen som trengs så er det supert at hun vedkjenner seg deg og overlater ansvaret til noen som har kunnskapen og erfaringen! Akkurat som man er pålagt å gjøre :)

• Liker 8
Gjest Starlit
Skrevet

kanskje hun trenger litt ekstra opplæring før hun føler seg trygg på det å stå alene som sykepleier på jobb med alt hovedansvaret?

Alle har rett til opplæring på nye arb.plasser.

Man skal ha opplysninger om pasientene og deres behov rundt stell osv..

Blir ikke helt riktig å forvente at nye ansatte skal kunne vite fra dag èn av, hvordan rutinene er rundt pasientene som hun ikke er kjent med.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mener dere virkelig at det er normalt og greit at en sykepleier med ansvar for en hel avdeling ikke kan en så enkel prosedyre som å ta en crp?

Og hva skulle sykepleieren ha gjort hvis begge de to hjelpepleierene med erfaring, hadde vært fraværende fra jobb? Overlatt prosedyren til assistentene?

• Liker 2
Skrevet

Kødder du? Det vil si, jeg tror deg når du sier det står i de etiske retningslinjene at sykepleiere ikke skal utføre oppgaver de ikke mestrer tilstrekkelig, men du mener ikke seriøst at det er forsvarlig at ansvarlig sykepleier på avdelingen ikke mestrer såpass grunnleggende ting (for sykepleiere) som kateterisering og identifisering av et tilfelle hvor legevakten bør kobles inn? Det høres nemlig ut som du synes det er helt greit fordi det står i sykepleiernes etiske retningslinjer at sykepleiere ikke skal gjøre noe de ikke mestrer 100% - her burde sykepleier selv tatt ansvar tidligere og sagt til sin sjef at hun ikke er klar for å gå ansvarsvakter enda. Hva om ingen andre på jobb den kvelden heller hadde fått opplæring i å kateterisere denne pasienten?

Denne sykepleieren burde aldri hatt ansvaret på avdelingen når hun er såpass uerfaren og ikke har fått nok opplæring til å utføre nødvendige prosedyrer på avdelingens pasienter. Synes forøvrig det er mye mer skremmende og uforsvarlig at ansvarlig sykepleier ikke kan sine saker enn at TS, som er hjelpepleier, ikke har inngående kjennskap til alle punkter i sykepleiernes etiske retningslinjer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk det er verre at sykepleieren ikke kan utføre opplagte oppgaver, enn at hjelpepleieren evnt ikke har kunnskap om sykepleierenes retningslinjer.

Hvis denne sykepleieren ikke har kunnskap nok til å ha ansvar for avdelingen må hun si fra til ledelsen slik at de kan gjøre omrokkeringer. I verste fall kan dette ende med alvorlig sykdom og død.

Hva du synes spiller ingen rolle da du faktisk tar fullstendig feil!!

De yrkesetiske retningslinjene gjelder absolutt for hjelpepleierene også!

LES DE, DET ER UTROLIG VIKTIG! Det er ikke mye en gang, en liten brosjyre man laster ned på nett! Jeg er sikker på at pasientene dine setter stor pris på om du leser de!

Ts, det er faktisk du som er den uansvarlige her!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva du synes spiller ingen rolle da du faktisk tar fullstendig feil!!

De yrkesetiske retningslinjene gjelder absolutt for hjelpepleierene også!

LES DE, DET ER UTROLIG VIKTIG! Det er ikke mye en gang, en liten brosjyre man laster ned på nett! Jeg er sikker på at pasientene dine setter stor pris på om du leser de!

Ts, det er faktisk du som er den uansvarlige her!

Jeg er ikke sykepleier og heller ikke utdannet inne helse, men jeg blir veldig skremt over deg som tydligvis er det, og mener at TS har mer ansvar for avdelingen, enn ansvarshavende sykepleier!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener dere virkelig at det er normalt og greit at en sykepleier med ansvar for en hel avdeling ikke kan en så enkel prosedyre som å ta en crp?

Og hva skulle sykepleieren ha gjort hvis begge de to hjelpepleierene med erfaring, hadde vært fraværende fra jobb? Overlatt prosedyren til assistentene?

Da hadde hun nok fått kalt inn bakvakt.

Glad jeg ikke er nyutdannet sykepleier på sykehjem. For etter det jeg har hørt så er det ikke noe sted det er så mange bedrevitende verdensmestere av noen hjelpepleiere som på sykehjem. Og om man er litt usikker fra før av, så blir man ihvertfall ikke mindre usikker av disse bedreviterne som helst vil overta sykepleieroppgavene. Og når de faktisk blir bedt om å utføre sykepleieroppgaver er jammen meg det gæli, også.

Se litt på deg selv, trådstarter. Du har også vært nyutdannet og helt fersk en gang i tiden. Det er ikke enkelt å få ansatt sykepleiere til stillinger i ske- og eldreomsorgen i det hele tatt, og mye av grunnen er slike holdninger som du utviser i innleggene dine.

Hilsen spesialsykepleier innen akuttsykepleie som har holdt seg langt unna sykehjem, med unntak fra obligatorisk praksis. Takke meg til sykehus og støttende medarbeidere.

• Liker 17
Skrevet (endret)

Hadde hun utført det selv så hadde hun brutt med sykepleiesenes regelement! Det må du da vite når du jobber i helsevesenet!!

Du bør ha såpas respekt for pasientene at du nå så raskt som mulig setter deg inn i de yrkesetiske rettningslinjene!

Sykepleierstudentene får aldri gjennomført alle kliniske prosedyres iløpet av utdannelsen sin. Mye lærers ved erfaring, som du selv har erfart som du sier, og om man ikke har kunnskapen og erfaringen som trengs så er det supert at hun vedkjenner seg deg og overlater ansvaret til noen som har kunnskapen og erfaringen! Akkurat som man er pålagt å gjøre :)

Den ferske sykepleieren burde sagt ifra om manglende kunnskap og erfaring FØR eller DA hun ble satt opp til å gå en ansvarsvakt (og også gitt beskjed om at hun heller ikke burde stå som bakvakt)! Har forøvrig nettopp lest igjennom de yrkesetiske rettningslinjer for sykepleiere og dette, slik jeg tolker det, ville være i tråd med punkt 1 - 1.3 (Sykepleieren har et personlig ansvar for at egen praksis er faglig, etisk og juridisk forsvarlig). Da ville hun på denne vakten ikke kommet i en situasjon hvor punkt 1 - 1.7 (Sykepleieren erkjenner grensene for egen kompetanse, praktiserer innenfor disse og søker veiledning i vanskelige situasjoner) kunne ført til ubehagelige eller potensielt farlige situasjoner for pasientene.

Og ang. respekt for pasientene - det er da mye viktigere at TS først varsler sin sjef om dette avviket, og deretter setter seg inn i de yrkesetiske rettningslinjene?

Endret av mac84
AnonymBruker
Skrevet

Den dere siste setningen din, det er jo nøyaktig derfor sykepleieren handlet helt korrekt og etter boka når hun gjorde som hun gjorde!

• Liker 3
Skrevet

Alle har rett til opplæring på nye arb.plasser.

Man skal ha opplysninger om pasientene og deres behov rundt stell osv..

Blir ikke helt riktig å forvente at nye ansatte skal kunne vite fra dag èn av, hvordan rutinene er rundt pasientene som hun ikke er kjent med.

Jeg sa ekstra opplæring, altså opplæring i tilegg til den hun har fått når hun startet. Hvis denne sykepleieren er usikker og utrygg tyder det kanskje på at noen dager ekstra til å bli mer trygg på det som er utrygt kan bidra til at hun "gjør en bedre jobb".

AnonymBruker
Skrevet

For øvrig er det faktisk ikke denne nyutdannete sykepleieren sin feil at hun er satt opp som eneste sykepleier på vakt. Det er ledelsen ved sykehjemmet som i såfall har handlet uforsvarlig. Men de har neppe hatt mye valg, da det er stor mangel på sykepleiere på sykehjem (mye av grunnene nevnt i innlegget mitt over) og for å unngå brudd på turnusreglementet vil det ofte være nyutdannete sykepleiere på vakt alene. Men da sammen med mer erfarne hjelpepleiere som har fått ekstra kurs for å utføre en del tradisjonelle sykepleieroppgaver.

Sykepleieren hadde det helt sikkert forferdelig på jobb, som man jo har når man merker at man er satt til oppgaver man ikke har forutsetning for å mestre, og uhn fikk det garantert ikke bedre av å jobbe med ikke-støttende hjelpepleiere. For selv om man ikke sier ting rett ut, så legges det godt merke til småsarkasme i toneleie eller oppgitte ansiktsuttrykk.

Hilsen spl innlegg #16

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...