Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 5 år siden var jeg sammen med en mann som mishandlet meg fysisk, psykisk og seksuelt. Det ble da slutt mellom oss (jeg rømte) etter 3 års samboerskap.

Men fremdeles sliter jeg pga dette. Jeg anmeldte ham aldri, heller ikke når han kom med drapstrusler mot meg og min nåværende samboer etter bruddet. Har heller aldri snakket med noen om det.

Jeg har ofte mareritt om ham, og drømmer at han kommer for å skade meg.

På fredag var jeg på butikken, og så en som lignet veldig på ham. I noen sekunder trodde jeg at det faktisk var ham, og jeg ble LIVREDD. Hadde med meg datteren min, og bare løp ut av butikken... Når jeg så inn i butikken så jeg at det ikke var ham, men kjente jeg var skikkelig skremt pga det...

Jeg er så redd for at han skal komme her for å skade meg, samboeren min eller datteren min... Denne mannen har flere diagnoser (personlighetsforstyrrelse) og er i stand til å gjøre mye drastisk.

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Jeg orker ikke la denne mannen ha kontroll over livet mitt, 5 år etter bruddet. Jeg følger litt med på hvor han befinner seg, og han har for det meste bodd i utlandet og på andre siden av landet etter bruddet. Men nå det siste halvåret har han flyttet tilbake til byen jeg bor i, så sannsynligheten for å møte på ham er jo absolutt tilstede.

Noen som har vært i samme situasjon? Hva kan jeg gjøre? Tør ikke be om besøksforbud e.l., er redd det skal provosere ham...

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du. Jeg vet ikke om du leser det men måtte bare skrive noe her for jeg kjenner meg faktisk igjen i det du beskriver.

For ett år siden har jeg vært sammen med en ustabil mann i 6 år. Han begynte å mishandle meg kun det siste året vi har vært i lag noe jeg synes er rart. Han gjorde det kun når han drakk men var snill ellers. Han tvang meg til å ha sex med han og dersom jeg ikke gjorde som han sa ville han skade meg sa han. Siste natten rømte jeg ut av leiligheten vi bodde i barbeint. Han løp etter og ba meg komme tilbake for han ville ikke gjøre meg noe mer, han skjønte det var galt. Jeg kom tilbake. Syntes så synd på han. Han gråt og var helt i fra seg. Når vi våknet dagen etter flyttet jeg ut og ett par måneder senere traff jeg mannen i mitt liv. Den nye kjæresten min vet ikke hva jeg ble utsatt for. Jeg vil ikke fortelle han det heller. Problemet nå er at jeg er litt redd eksen vil komme og skade meg eller samboeren min i og med han vet hvem det er. Han har aldri truet meg etter bruddet og vi har faktisk snakket på Mail og han forklarte at han var glad på mine vegne osv. Men det er akkurat som om jeg tror han ikke helt. Jeg vet hvor sint og forbanna han kan bli og redd for at han kommer etter meg for å "gjøre seg ferdig" med meg. Ingenting tyder på han vil noensinne gjøre det men likevel klarer jeg ikke slippe tanken. Tør ikke blokkere han på Facebook engang for tenk hvis det provoserer han.

Skrevet

Det er aldri for sent å anmelde mishandling/overgrep til politiet.

På den måten er hendelsene i hvertfall registrert hos politiet selv om man velger å ikke gjøre noe mer ut av det.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg anmeldte han aldri og kommer nok ikke til ågjøe det. Det har gått to år og jeg håper han har bedre tanker. Fremdeles er jeg redd han en dag vil komme. Men hvor stor sannsynlighet for det ? Han er veldig sjalu,kontrollerende og ustabil. Tror dere han vil komme tilbake etter snart to år etter bruddet? Jeg vet liksom ikke om jeg bør bekymre meg eller la det ligge men tankene svever rundt dette altså. For tenk hvis osv. Trenger noen råd og trøstende ord som kan hjelpe litt på angsten jeg har. Jeg vet at det finnes flere emner om dette her på kvinneguiden men jeg vil likevel prøve å spørre dere om det her. Jeg setter pris på alle svar fra dere.

Han er jo ustabil, så hvis han plutselig finne på å gjøre meg noe er jeg redd han fullfører det og.

Anonymous poster hash: 2825a...6e2

Skrevet

Når det har gått så lang tid vil jeg tro at sannsynligheten er veldig liten for at han skal oppsøke deg.

Bare sørg for å holde deg unna der han bruker å være.

Skrevet

Jeg var i ett forhold med psykisk mishandling og han drapstruet meg når jeg gikk fra han. Truet med å stikke av med barnet vårt. Jeg var veldig usikker på hvorvidt han var i stand til å gjøre handling foran ord, så jeg søkte tilflukt på krisesenter og valgte å ikke anmelde, med det første. Men jeg gikk til politiet å registrerte sak. Fortalte ståa, hva som har skjedd og hva jeg fryktet kom til å skje. For da har de en aktiv sak og kan lettere hjelpe deg HVIS noe skulle skje. Forsto det som at da kunne de komme raskere ved en eventuell uttrykning, når de allerede kjenner historien. De kan også gi deg voldsalarm, det hadde nok vært kjekt å hatt, for sikkerhets skyld.

Men anbefaler deg uansett å fortelle historien din til politiet. Selv om det nå er 5 år siden, er det greit for de å vite, med tanke på om han får seg ny dame etterhvert og behandler hun på samme måte, så har du allerede vært der før den nye dama evt. kommer å anmelder. Da blir han jo hardere straffet.

Anonymous poster hash: 0d5fa...2bb
Skrevet

Er sjansen reell kan du søke om besøksforbud. Er ikke sjansen reell, prøv å ikke bekymre deg.

Skrevet

Ts her. Han er allerde dømt for vold tidligere. Banket opp en fyr (jeg var utro, fyren fikk bank) og måtte sitte i fengsel for det. I avhør nevnte jeg at jeg er til tider redd han. Jeg visste da ikke at han fikk vite det jeg har fortalt til politiet noe han fikk vite og ble lei seg for at jeg har sagt sånne ting. Så tror nok at hvis han skulle oppsøke meg så får han sin straff siden van tidligere gjort det før mot en annen person. Uansett, jeg ser ikke vitsen med å gå til politet. Bekymringen forsvinner ikke likevel. Å få med voldsalarm kommer bare til å gjøre meg enda mer bekymret. Jeg får prøve å legge det bak meg. Det er litt over ett år siden vi gjorde det slutt. Jeg rømte.

Skrevet

Litt OT her, men skrev ikke du i første innlegg at det var 5 år siden det ble slutt ?

Skrevet

Beklager. Mente at det varte i 5 år. Gjorde det slutt i juli i fjor.

Skrevet

Nei søren. !! Det er feil tråd!!!!! Sorry!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...