Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2004 #1 Skrevet 25. januar 2004 Jeg skal regne om en drøss med tall til en annen enhet. Det hadde spart meg utrooooolig mye jobb hvis jeg kunne fått bare skrevet ned alle verdiene på regnearket for så å trykke på et eller annet og "vips" få fram alle de nye verdiene. Går dette an? Det mest avanserte jeg kan i Excel er å dele opp kolonnene så det må inn med teskje! Er det noen søte engler som vil hjelpe meg? Jeg har fått en forklaring før men den skjønte jeg ikke bæra av....
Gjest Lea Skrevet 25. januar 2004 #2 Skrevet 25. januar 2004 Vet ikke om jeg skjønte deg rett, men du kan jo legge inn alle tallene i kolonne a (f.eks) og sette inn den riktige formelen i første rad i kolonne B. Så kan du kopiere formelen nedover hele.
Gjest Jessheim Skrevet 25. januar 2004 #3 Skrevet 25. januar 2004 Oj, litt vanskelig å forklare. Det du nevner er nesten hele vitsen med å bruke excel, eller andre regneark. Men får å gjøre det enkelt til å begynne med, så kan du heller spørre etterhvert etterpå: Dersom du har tall i a1 og a2 og summen skal være i celle a3, så skriver du inn en formel i a3. Formelen blir =a1+a2. Dersom du skal gange skriver du a1*a2 osv osv.... Da vil det skje endringer i summen i celle a3, dersom du skriver et nytt tall i a2 eller a1. Håper dette ble litt klarere Ellers finnes det små hefter i bl.a narvesen som du kan kjøpe om excel, word u name it ;
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2004 #4 Skrevet 25. januar 2004 Kom så langt at jeg fikk lagt inn kode til a1 og b1 slik at resultatet kom i c1. Har også lagt inn tallene hele veien nedover i a og b-kolonnen, men skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal få den samme formelen til å fungere på alle tallene uten å skrive inn for hånd a2*b2, a3*b3 osv hele veien nedover. Og da er jo vitsen borte :-)
finnslarken Skrevet 25. januar 2004 #5 Skrevet 25. januar 2004 Jeg går ut ifra at formelen du vil bruke er den samme hele veien nedover? F.eks A B C 2 4 6 4 1 5 osv osv... Når du har skrevet inn '=A1+B1' i celle C1, trykker du Ctrl+C (Kopier innhold i cellen), så markerer du kolonne C så langt nedover du vil ha formelen kopiert, og trykker Ctrl+V (Lim inn).
Gjest jessheim Skrevet 26. januar 2004 #6 Skrevet 26. januar 2004 Dette fungerer i og for seg, men det finns litt mer elegant å gjøre det på. Slik jeg forstår det så har du f.eks disse tallene i kolonne a og b: A B C 1 2 3 5 2 3 1 3 4 3 4 5 2 Du skal alstå fortsette formelen i c1 nedover til c2,c3 og c4 slik jeg forstår det. Dersom du tar musepekeren til nedre høyrekant i celle c1, for du et svart kryss. Det du gjør da, er å holde museknapp nede og dra nedover i cellene c2-c4. Håper det var det du spurte om
Gjest Jessheim Skrevet 26. januar 2004 #7 Skrevet 26. januar 2004 Oj glem tallene jeg skrev...det så helt ut som et excel-ark da jeg skrev det..lover . Men ble visst helt rotete, så ikke prøv å se på dem
Gjest Anonymous Skrevet 26. januar 2004 #8 Skrevet 26. januar 2004 Tusen takk! Nå fikk jeg det til, det var jo ikke så vanskelig :oops: Dere har spart meg for masse arbeid, nå føler jeg meg neste proff :-) Er så greit med hjelpsomme folk, hurra! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå