AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #1 Skrevet 30. april 2012 Spiser godteri store deler av helgen med andre ord. Og jeg spiser da STORE mengder fordi det liksom er lov. Når man skal kose seg skal man jo selvfølgelig spise godis. Problemet mitt er at jeg spiser FORDI det er helg, stapper i meg mengder som gjør meg uvel, og koser meg ikke litt med det en gang. HJELP MEG ut av dette destruktive mønsteret!!! Har hatt godtestopp i perioder og det går helt fint, har heller ingen problemer med å holde meg unna på hverdager, en skål kan stå fremme hele uka uten at jeg røre det. Men så kommer helgen, og da MÅ jeg. Ikke fordi jeg nødvendigvis har så lyst på (lysten har jeg gjerne oversett i løpet av uka) Hvis jeg en sjedlen gang tar en sjokoladebit til kaffen en ettermiddag etter jobb kooooser jeg meg med sjokoladen som bare det. Og det er deilig. Men i helgen spiser jeg bare for å gjøre det. Og som i dag, når man våkner opp mandag morgen, kroppen føles tung og dvask og humøret er på bunn... DRITT!!! Vil ikke måtte kutte ut godis helt, vil ikke være fanatisk, men det er kanskje mitt eneste valg...
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #2 Skrevet 30. april 2012 Mitt forslag er å ikke spise godis i helgen. Kos deg heller med litt en dag eller to ellers i uka.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #3 Skrevet 30. april 2012 Kutt ut lørdagen. Kos deg litt i hverdagen når du føler for det.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #4 Skrevet 30. april 2012 Ja vurderer faktisk å prøve på det nå. For vil ikke måtte kutte ut helt. Men tenker jeg kan ta en bit eller to til kaffen en dag om jeg virkelig har lyst på også kose meg med det. Siden jeg ikke har problemer med dette liksom. Har ikke lyst til å ALDRI kunne unne meg noenting da jeg syns det er kos og godt Takk for tips. TS
Gjest Bartenina Skrevet 30. april 2012 #5 Skrevet 30. april 2012 Jeg sliter også litt med dette, skulle holdt meg til kun lørdag, men blir ofte fredag og søndag i tillegg, og gjerne en dag i uka også :-/ Vi burde maile med hverandre og hjelpe hverandre ;-D
Gjest Elfrida Skrevet 30. april 2012 #6 Skrevet 30. april 2012 Kanskje du kan bytte ut noe av godteriet med andre gode ting? Sjokolade og pottis har lett 500 kalorier per hekto. Iskrem har langt mindre, og hvis man for eksempel kjøper bringebær, og har is på toppen, blir samlet kaloriinnholdet et helt annet.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #7 Skrevet 30. april 2012 ver god og mett før du går på butikken. unngå å handle store mengder, kjøp bare det du VIL spise. Da er det lettere
Gjest Mahareth Skrevet 30. april 2012 #8 Skrevet 30. april 2012 Jeg kjenner problemet, har mer enn en gang innsett at jeg spiser til det er tomt, ikke til jeg har fått nok. Jeg løser det ved å kjøpe inn mindre, helst la andre kjøpe inn for meg. Det aller, aller dummeste jeg gjør er å kjøpe godteri når jeg er sulten eller søtsugen, da kan jeg fort klare å kjøpe like mye som andre kjøper på en hel mnd.
Tullepia Skrevet 30. april 2012 #9 Skrevet 30. april 2012 Spiser godteri store deler av helgen med andre ord. Og jeg spiser da STORE mengder fordi det liksom er lov. Når man skal kose seg skal man jo selvfølgelig spise godis. Problemet mitt er at jeg spiser FORDI det er helg, stapper i meg mengder som gjør meg uvel, og koser meg ikke litt med det en gang. HJELP MEG ut av dette destruktive mønsteret!!! Har hatt godtestopp i perioder og det går helt fint, har heller ingen problemer med å holde meg unna på hverdager, en skål kan stå fremme hele uka uten at jeg røre det. Men så kommer helgen, og da MÅ jeg. Ikke fordi jeg nødvendigvis har så lyst på (lysten har jeg gjerne oversett i løpet av uka) Hvis jeg en sjedlen gang tar en sjokoladebit til kaffen en ettermiddag etter jobb kooooser jeg meg med sjokoladen som bare det. Og det er deilig. Men i helgen spiser jeg bare for å gjøre det. Og som i dag, når man våkner opp mandag morgen, kroppen føles tung og dvask og humøret er på bunn... DRITT!!! Vil ikke måtte kutte ut godis helt, vil ikke være fanatisk, men det er kanskje mitt eneste valg... Det er jo DU som bestemmer hvor mye du skal spise av godteriet. Du er ikke slave av følelser, er du vel? Du gjør dette fordi du innerst inne vil, fordi en del av deg "hamstrer" for uka som kommer. Dette er gamle instinkter i mennesket, men vi har evnen til å overstyre det. Det hele kommer an på deg, ingen kan tvinge deg verken til det ene eller det andre. Du kan gjøre noen grep for å unngå overspising av godteri: * Storhandle før helga. Kjøp da kun en sjokolade på ca 50-70g, ELLER en brus ELLER en liten pose potetgull. La dette være det eneste godiset du har i huset i helga. Da blir det ikke så lett å gå amok. * I stedet for å ha en dag der du spiser masse godteri som du ikke engang koser deg med, kan du spe en passe mengde godteri utover i uka, for eksempel én bit sjokolade til kaffen hver dag. Dette er ikke så bra for tennene, som blir utsatt for sukker på en jevnligere basis, men med god tannhygiene (puss og tanntråd) går det bra. * Tenk over ditt eget handlingsmønster og analyser hvorfor du overspiser. Bestem deg for å slutte. * Definer godteridagen om du fortsatt skal beholde den. Godteri skal ikke spises i hele helga, men kun på lørdag! * Tenk også over ditt eget reaksjonsmønster ETTER helga/lørdagen, der du etter overspisingen føler deg nedstemt. Spising av godteri en lørdag skal ikke gi slike følelser. Får du dårlig samvittighet også etter en normal mengde godteri på en lørdag? Da er det fare på ferde. * Husk at når du går uten godteri hele uka, da synker kroppens behov for sukker. Du blir uvel av mindre mengder sukker enn du gjorde før. Begrens derfor tilfanget. Bruk fornuften og viljen din. Du kan selv bestemme dette, og du kan ikke få andre til å hjelpe deg med det du vil oppnå. Til syvende og sist er det deg alene det står på. Så ta grep og ikke unnskyld deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #10 Skrevet 30. april 2012 De jeg syns er rarest er at jeg klarer meg SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ fint på hverdager!! Også kommer den forbanna helgen TS
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #11 Skrevet 30. april 2012 Det er jo DU som bestemmer hvor mye du skal spise av godteriet. Du er ikke slave av følelser, er du vel? Du gjør dette fordi du innerst inne vil, fordi en del av deg "hamstrer" for uka som kommer. Dette er gamle instinkter i mennesket, men vi har evnen til å overstyre det. Det hele kommer an på deg, ingen kan tvinge deg verken til det ene eller det andre. Du kan gjøre noen grep for å unngå overspising av godteri: * Storhandle før helga. Kjøp da kun en sjokolade på ca 50-70g, ELLER en brus ELLER en liten pose potetgull. La dette være det eneste godiset du har i huset i helga. Da blir det ikke så lett å gå amok. * I stedet for å ha en dag der du spiser masse godteri som du ikke engang koser deg med, kan du spe en passe mengde godteri utover i uka, for eksempel én bit sjokolade til kaffen hver dag. Dette er ikke så bra for tennene, som blir utsatt for sukker på en jevnligere basis, men med god tannhygiene (puss og tanntråd) går det bra. * Tenk over ditt eget handlingsmønster og analyser hvorfor du overspiser. Bestem deg for å slutte. * Definer godteridagen om du fortsatt skal beholde den. Godteri skal ikke spises i hele helga, men kun på lørdag! * Tenk også over ditt eget reaksjonsmønster ETTER helga/lørdagen, der du etter overspisingen føler deg nedstemt. Spising av godteri en lørdag skal ikke gi slike følelser. Får du dårlig samvittighet også etter en normal mengde godteri på en lørdag? Da er det fare på ferde. * Husk at når du går uten godteri hele uka, da synker kroppens behov for sukker. Du blir uvel av mindre mengder sukker enn du gjorde før. Begrens derfor tilfanget. Bruk fornuften og viljen din. Du kan selv bestemme dette, og du kan ikke få andre til å hjelpe deg med det du vil oppnå. Til syvende og sist er det deg alene det står på. Så ta grep og ikke unnskyld deg selv. TUSEN takk for kjempefint svar Ble faktisk supermotivert nå. Vet at det er kun jeg som kan endre mønsteret, men føler jeg har prøvd så mye og at jeg bare til slutt knekker og alt blir ødelagt. Blir deppa av å måtte starte på en "godtestopp" hver eneste mandag, det suuuuger. Mandagen blir ekstra blå da for å si det sånn... TS
Tullepia Skrevet 30. april 2012 #12 Skrevet 30. april 2012 TUSEN takk for kjempefint svar Ble faktisk supermotivert nå. Vet at det er kun jeg som kan endre mønsteret, men føler jeg har prøvd så mye og at jeg bare til slutt knekker og alt blir ødelagt. Blir deppa av å måtte starte på en "godtestopp" hver eneste mandag, det suuuuger. Mandagen blir ekstra blå da for å si det sånn... TS Så bra du ble motivert! Stå på, dette klarer du! Du må være realistisk og sette deg delmål. Om du skulle sprekke en gang i blant, så la det være fortid og gå på med godt mot. Hvis du gruer deg til godteristoppet på mandag, så finn en ting å glede deg til hver mandag - for eksempel: - en sunn form for godis du virkelig digger (sushi, en deilig salat, reker, jordbær e.l.) - En kaffepause på ettermiddagen med en bit mørk sjokolade (for å lette overgangen til godisfri uke. Husk at det kun må være en bit, og den kan du nyte). - En liten gave til deg selv som du vet du trenger (en god håndkrem, parfyme, leppepomade, klær e.l.) - Treffe venninner på kvelden for å se en film eller prates. Avtal at det skal være en sunn kosekveld, med for eksempel gulrøtter, agurk og andre grønnsaker med lettrømmedip. - Gå til frisøren, manikyr, badstu eller en annen aktivitet du liker og som kan varieres slik at du ikke blir fattig. Gjør mandagen til en glad dag du ser frem til, en god start på en sunn uke.
Gjest Bartenina Skrevet 30. april 2012 #13 Skrevet 30. april 2012 Oh, og TS! Hvis du besøker bloggen til Kristine Weber (www.kriweb.no) så er hun MESTER i å lage søtsaker som inneholder veldig lite karbohydrater og kalorier! Yum Yum :-D
Månestråle** Skrevet 30. april 2012 #14 Skrevet 30. april 2012 Har noen av dere prøvd krom-tabletter? Sliter med et altfor stort søtsug jeg også...
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #15 Skrevet 1. mai 2012 Pass på at du bare har godteri i moderater mengder i hus på lørdagen. Har du noe igjen på kvelden når du skal legge deg så KASTER du det. 1
Enigma90 Skrevet 4. mai 2012 #16 Skrevet 4. mai 2012 Jeg er akkurat som deg, føler at jeg MÅ spise godter i helgene fordi det er helg, ikke fordi det nødvendigvis er så godt. Det som funker for meg er å lage en sunn og god "kosemiddag" litt sent på kvelden i helgene foran TV'n. Da føler jeg at jeg får tilfredstilt trangen til helgekos. Kan også kjøpe én potetgullpose, men IKKE brus eller sukkertøy (forutenom en liten sjokolade). Bruker å kjøpe mørk sjokolade (70% kakao) for å tilfredstille søtsuget hvis det skulle komme. Da tar jeg bare en liten bit og lar det bli med det.
Tonus Skrevet 4. mai 2012 #17 Skrevet 4. mai 2012 Jeg hadde det akkurat som deg før, bare at jeg hadde det konstante søtsuget hele uka. Jeg kuttet rett og slett ut sukker og godteri helt til jeg ikke lengre kjente suget etter det (for min del tok det noen uker/mnd) og det er nå et år siden. Nå spiser jeg selvlaget sjokolade og snacks uten sukker og har ikke lengre noe plagsomt søtsug eller behov for å spise til jeg blir kvalm bare fordi det er helg. Jeg vet det kan høres drastisk ut å kutte ut sukker helt, men tro meg, det er ikke så ille. Det er SÅ mye godt man kan kjøpe/lage av både sjokolade og godteri som smaker søtt og godt men ikke gir det samme blodsukkerhoppet og søtsuget.
Gjest Vodka Skrevet 4. mai 2012 #18 Skrevet 4. mai 2012 Jeg spiser godteri hele uken. Men vil gjerne slutte, og ha et sunt forhold til søtsaker. Får bare ikke til det, det er så vanskelig. Hvis jeg spiser godteri kun i helgen, har jeg uansett søtsug hele uken, og det er slitsomt. Vurderer å bare kutte det ut helt. Jeg hadde det akkurat som deg før, bare at jeg hadde det konstante søtsuget hele uka. Jeg kuttet rett og slett ut sukker og godteri helt til jeg ikke lengre kjente suget etter det (for min del tok det noen uker/mnd) og det er nå et år siden. Nå spiser jeg selvlaget sjokolade og snacks uten sukker og har ikke lengre noe plagsomt søtsug eller behov for å spise til jeg blir kvalm bare fordi det er helg. Jeg vet det kan høres drastisk ut å kutte ut sukker helt, men tro meg, det er ikke så ille. Det er SÅ mye godt man kan kjøpe/lage av både sjokolade og godteri som smaker søtt og godt men ikke gir det samme blodsukkerhoppet og søtsuget. hvilke ingredienser bruker du til å lage sjokolade?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå