Gjest Tante Skrevet 25. januar 2004 #1 Skrevet 25. januar 2004 Kan jeg være fadder selv om jeg ikke er medlem av statskirken?
Fakse Skrevet 25. januar 2004 #2 Skrevet 25. januar 2004 Dette mener jeg er opp til hver enkelt prest, men om du er kristen skulle det ikke være noe i veien for det selv om du ikke er medlem av statskirka. Om du ikke er kristen er det jo litt meningsløst at du er fadder.
Tusenfryd Skrevet 26. januar 2004 #3 Skrevet 26. januar 2004 Nei, det kan du nok ikke. Fadders oppgaver er blant annet å sørge for at barnet skal oppdras i den kristne tro - så hvorfor skulle du i det hele tatt ville være fadder?
tuji Skrevet 26. januar 2004 #4 Skrevet 26. januar 2004 Jo, du kan det, men minst én av fadrene må være medlem. Dessuten kan du ikke ha tatt standpunkt mot barnedåp.
Tusenfryd Skrevet 26. januar 2004 #5 Skrevet 26. januar 2004 I stand corrected - men må samtidig tilføye at hele poenget jo da faller bort... det er jo ikke sånn i Norge som i fx USA hvor dette er ensbetydende med at man skal ta til seg barnet dersom foreldrene faller fra.
Reina Skrevet 26. januar 2004 #6 Skrevet 26. januar 2004 Jeg blir fadder om et par måneder! Selv er jeg ikke kristen, men skal ta min ''plikt'' alvorlig og gi ungen en barnebibel med årene. Men jeg kommer til å fortelle fra den som det var et eventyr, og ikke skremme han til å tro at ''hvis han ikke tror, DA...''.
Fakse Skrevet 26. januar 2004 #7 Skrevet 26. januar 2004 I stand corrected - men må samtidig tilføye at hele poenget jo da faller bort... det er jo ikke sånn i Norge som i fx USA hvor dette er ensbetydende med at man skal ta til seg barnet dersom foreldrene faller fra. Tror kanskje du blander litt? Det er fint mulig å være kristen selv om man ikke er medlem av statskirka. Men om man ikke er kristen er jeg enig med deg i at poenget med å være fadder faller bort.
Tusenfryd Skrevet 26. januar 2004 #8 Skrevet 26. januar 2004 Joda, jeg er klar over at man kan være kristen uten å være i Statskirken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå