Jompa Skrevet 4. mai 2012 #21 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Poenget er at med så mye melk vi nordmenn inntar, bør vi ha langt mindre tilfeller av benskjørhet. Derfor er det vel grunn til å tro at melk ikke er så viktig likevel. Det er selvsagt også viktig det du sier om røyking og generellt dårlig kosthold, men vi blir prentet i media om hvordan melkeprodukter forebygger benskjørhet, og for meg blir dette totalt misvisende. Hva med land som knapt rører melkeprodukter, hvor det ikke er forekomster av benskjørhet? Mitt poeng er at selv om nordmenn får i seg mye kalsium gjennom melkeprodukter, er det likevel så mange andre faktorer som kan bidra til å redusere bentettheten. Vi har kanskje et høyt kalsiuminntak, men når mange nordmenn samtidig fører en dårlig livsstil som kan redusere bentettheten, er det vel ikke nødvendigvis gitt at høyt kalsiuminntak skal veie opp for de negative faktorene? Jeg tror personlig at lite fysisk aktivitet hos nordmenn er det som skiller oss mest fra land med lav forekomst av benskjørhet. I tillegg får mange i seg for lite D-vitamin (gjennom sollys f.eks.), som fører til at kalsium vi faktisk har fått i oss gjennom kosten, ikke tas opp fra tarmen og kan nyttiggjøre seg i kroppen. Norge har generelt høy forventet levealder, og benskjørhet følger naturlig av alderdom. Benskjørhet kan også være genetisk bestemt. Endret 4. mai 2012 av Jompa 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. mai 2012 #22 Skrevet 4. mai 2012 For meg er ikke melk sunt - laktoseintolleranse FTW! Nesten glad for det, for vanlig melk smaker høgg og jeg har aldri likt det
Jompa Skrevet 4. mai 2012 #23 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Hva med land som knapt rører melkeprodukter, hvor det ikke er forekomster av benskjørhet? Det er kalsiuminnholdet i melka som gjør at vi blir anbefalt å drikke melk for å forhindre benskjørhet. Men det finnes jo også andre kalsiumkilder enn melk, og folk i land med lav forekomst av benskjørhet får kanskje i seg kalsium gjennom andre matprodukter? Endret 4. mai 2012 av Jompa
2shy Skrevet 4. mai 2012 #24 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Mitt poeng er at selv om nordmenn får i seg mye kalsium gjennom melkeprodukter, er det likevel så mange andre faktorer som kan bidra til å redusere bentettheten. Vi har kanskje et høyt kalsiuminntak, men når mange nordmenn samtidig fører en dårlig livsstil som kan redusere bentettheten, er det vel ikke nødvendigvis gitt at høyt kalsiuminntak skal veie opp for de negative faktorene? Jeg tror personlig at lite fysisk aktivitet hos nordmenn er det som skiller oss mest fra land med lav forekomst av benskjørhet. I tillegg får mange i seg for lite D-vitamin (gjennom sollys f.eks.), som fører til at kalsium vi faktisk har fått i oss gjennom kosten, ikke tas opp fra tarmen og kan nyttiggjøre seg i kroppen. Norge har generelt høy forventet levealder, og benskjørhet følger naturlig av alderdom. Benskjørhet kan også være genetisk bestemt. Jeg er som sagt helt enig med deg i at dårlig livsstil også spiller en rolle. Men det er mange som mener at melk tvert i mot er skadelig fordi vi mennesker ikke har et fordøyelsessystem som klarer å fordøye det (dette er tross alt ment for kalver), og at det i seg selv kan være årsak til at vi ikke tar opp kalsium godt nok fra denne kilden. Det finnes jo forøvrig mange andre kalsiumkilder enn melk, så det kan jo være de får i seg kalsium gjennom andre matprodukter. Nettopp! Men i følge den mektige matindustrien så er melk den viktigste kilden. Jeg har til gode å se reklame for brokkoli med samme budskap på tv. Jeg har hatt et normalt kosthold, mye trening, og stort inntak av melkeprodukter hele livet. Som 30-åring utviklet jeg nesten osteoporose, og det er ingen i familien min som noensinne har hatt det. Dette burde ikke vært mulig. Nå er jeg veganer (bortsett fra en sjelden gang jeg "glemmer meg" og tar meg en melkesjokolade), og aldri hatt problemer senere. Det du sier om D vitamin er uhyre viktig. Svært mange nordmenn mangler vitaminet, og tilskudds-dosene vi får kjøpt her i landet er svært svært lave. De fleste vet knapt at de mangler fordi symptomene er så diffuse at det blir sjekket hos lege, helt til mangelen blir så stor at det går på helsa løs. Mangel kan føre til alvorlig sykdom (osteoporose inkludert), så absolutt et viktig poeng. Sånn sett burde det opplyses om D vitamin samtidig i informasjonen vi mottar fra matindustrien. Endret 4. mai 2012 av 2shy
Jompa Skrevet 4. mai 2012 #25 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Jeg er som sagt helt enig med deg i at dårlig livsstil også spiller en rolle. Men det er mange som mener at melk tvert i mot er skadelig fordi vi mennesker ikke har et fordøyelsessystem som klarer å fordøye det (dette er tross alt ment for kalver), og at det i seg selv kan være årsak til at vi ikke tar opp kalsium godt nok fra denne kilden. Nettopp! Men i følge den mektige matindustrien så er melk den viktigste kilden. Jeg har til gode å se reklame for brokkoli med samme budskap på tv. Jeg har hatt et normalt kosthold, mye trening, og stort inntak av melkeprodukter hele livet. Som 30-åring utviklet jeg nesten osteoporose, og det er ingen i familien min som noensinne har hatt det. Dette burde ikke vært mulig. Nå er jeg veganer (bortsett fra en sjelden gang jeg "glemmer meg" og tar meg en melkesjokolade), og aldri hatt problemer senere. Jeg har til gode å se seriøs forskning som beviser at melk er direkte skadelig for oss (forutsatt at vi innehar enzymet laktase som spalter laktosen i melka). At det reklameres for melk som den viktigste kilden til kalsium, kommer av at melkeprodukter faktisk inneholder den største kalsiumdosen sett i forhold til andre matvarer, man må spise mye brokkoli for å få i seg like mye kalsium som det er i et glass melk. Endret 4. mai 2012 av Jompa
Gjest alille Skrevet 4. mai 2012 #26 Skrevet 4. mai 2012 Poenget er at med så mye melk vi nordmenn inntar, bør vi ha langt mindre tilfeller av benskjørhet. Derfor er det vel grunn til å tro at melk ikke er så viktig likevel. Det er selvsagt også viktig det du sier om røyking og generellt dårlig kosthold, men vi blir prentet i media om hvordan melkeprodukter forebygger benskjørhet, og for meg blir dette totalt misvisende. Hva med land som knapt rører melkeprodukter, hvor det ikke er forekomster av benskjørhet? Grunn til å tro det, basert på hva? Basert på forskning, eller basert på antakelser? For all del - kan du vise til forskning som sier at melk ikke gjør noe positivt for å forebygge benskjørhet så er jo saken grei, men å bare påstå at det er sånn fordi man selv TROR man ser en sammenheng blir feil. Jeg mener ikke nødvendigvis at melk er bra, men jeg mener at man må basere påstander på sannhet, ikke på overfladiske antakelser. Kanskje det å droppe melken kan føre til at benskjørheten blir enda verre i Norge? For å vite det må man se på forskning, ikke på overfladiske sammenhenger som kanskje egentlig ikke eksisterer. Melk er ikke det eneste som skiller Norge og land med lav forekomst av benskjørhet, for å si det sånn! 1
2shy Skrevet 4. mai 2012 #27 Skrevet 4. mai 2012 Grunn til å tro det, basert på hva? Basert på forskning, eller basert på antakelser? For all del - kan du vise til forskning som sier at melk ikke gjør noe positivt for å forebygge benskjørhet så er jo saken grei, men å bare påstå at det er sånn fordi man selv TROR man ser en sammenheng blir feil. Jeg mener ikke nødvendigvis at melk er bra, men jeg mener at man må basere påstander på sannhet, ikke på overfladiske antakelser. Kanskje det å droppe melken kan føre til at benskjørheten blir enda verre i Norge? For å vite det må man se på forskning, ikke på overfladiske sammenhenger som kanskje egentlig ikke eksisterer. Melk er ikke det eneste som skiller Norge og land med lav forekomst av benskjørhet, for å si det sånn! Vel, de lærde strides vel og er uenige om dette slik de er med absolutt alt annet. Dette er ikke MIN synsing, det er et omstridt tema verden over. Det finnes enormt mye informasjon ute på nettet, i forhold til helse generellt. Helse er såklart. sammensatt, det hjelper ikke å spise en kvast brokkoli om dagen når resten av matinntaket består av transfett og sukker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå