Gå til innhold

Melk - sunt eller usunt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I Norge læres vi opp til fra vi er små barn at melk er sunt for kropp og sjel. Men er det sant? Mange kostholdsforskere sier at melk er for kalver, og at alle dietary products bør unngås.

Hva skal man tro på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sunt for hva? Jeg tror iallefall at melk er sunt med tanke på å sikre seg en sterk beinbygning gjennom livet. (Og nei, jeg sier ikke at man IKKE kan få en sterk beinbygning om man ikke drikker melk heller).

Det jeg ikke forstår er at helmelk er så mye "sunnere" enn lett- og skummetmelk.

Men hva mener du med dietary products? Kosttilskudd? Hva har det med melk å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det sier seg selv egentlig. Melk er fra naturens side laget for noen som skal gå mye opp i vekt over kort tid.

Gjest Elfrida
Skrevet

Melk er fra naturens side laget for noen som skal gå mye opp i vekt over kort tid.

Men i den melken vi får i kartong er mesteparten av fettet fjernet. Den kan vi kjøpe separat som fløte.

Personlig drikker jeg ikke fersk melk siden jeg foretrekker å drikke vann, men jeg har en del meieriprodukter i kostholdet mitt ellers, særlig ost og forskjellige syrnede ting som yoghurt etc. Føler ikke at dette gjør meg usunn, og det er mye som tyder på at melkefettet ikke er så skadelig.

• Liker 1
Skrevet

I Norge læres vi opp til fra vi er små barn at melk er sunt for kropp og sjel. Men er det sant? Mange kostholdsforskere sier at melk er for kalver, og at alle dietary products bør unngås.

Hva skal man tro på?

Du skal høre på norske kostholdseksperter! Nordmenn er et av få folkeslag som tåler å drikke melk og kan utnytte melken. I melk finner du kalsium, som styrker skjelettet ditt (viktig å ta tran ved siden av for å maksimere opptaket!!), proteiner, vitaminer og sporstoffer.

Folk i andre land kan kanskje rådes til å unngå melkeprodukter fordi kroppene deres ikke er tilpasset å drikke melk, men det gjelder altså ikke majoriteten av nordmenn.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være usunt at jeg velger å innta en viss prosent av mitt daglige kaloriinntak fra melk, som gir meg kalsium og proteiner. Melk er jo integrert i mitt totalinntak hver dag, det er ikke sånn at jeg har en spiseplan jeg følger og så kl. 22 bælmer jeg innpå tre ekstra glass helmelk som gjør meg tykk.

Endret av Glynis
  • Liker 2
Skrevet

Norge er på verdenstoppen både i inntak av melkeprodukter og benskjørhet. Jeg tror ikke melkeprodukter er spesielt sunt og inntar det bare et par-tre ganger i uken, og da i form av ost.

• Liker 2
Skrevet

Melk er sunnt og godt, en god kilde til proteiner og kalsium :)

Skeptikere, haters gonna hate!

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

samma søren om det er sunt eller ikke.

Ingen av "ekspertene" kommer noengang til å komme til en enighet uansett.

Melk er og blir superdigg :sikle:

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det sier seg selv egentlig. Melk er fra naturens side laget for noen som skal gå mye opp i vekt over kort tid.

Melk er fra naturens side laget for nyfødte. Hverken voksne dyr eller mennesker er ment å drikke melk.

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

Melk er fra naturens side laget for nyfødte. Hverken voksne dyr eller mennesker er ment å drikke melk.

er vi noe mer ment for å drikke saft, øl eller sprit da?

eller er vi ment for å spise godteri, eller...pølsebrød?`:vetikke:

bør vi holde oss unna alt vi ikke er ment for?

isåfall, hva er vi ment for? :klo:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men hva mener du med dietary products? Kosttilskudd? Hva har det med melk å gjøre?

Tror nok TS mener dairy products, altså melkeprodukter på godt norsk.

Du skal høre på norske kostholdseksperter! Nordmenn er et av få folkeslag som tåler å drikke melk og kan utnytte melken. I melk finner du kalsium, som styrker skjelettet ditt (viktig å ta tran ved siden av for å maksimere opptaket!!), proteiner, vitaminer og sporstoffer.

Folk i andre land kan kanskje rådes til å unngå melkeprodukter fordi kroppene deres ikke er tilpasset å drikke melk, men det gjelder altså ikke majoriteten av nordmenn.

Alt med måte, tenker jeg. Det du sier om at nordmenn tåler melk stemmer, men vi tåler ikke soya særlig bra (som de tåler godt i Asia), derfor er det ikke helt gunstig at norske kuer spiser for som inneholder mye soya fordi det er billig.

Skrevet

Jeg elsker melkeprodukter. Cottage cheese, kesam, yoghurt, melk i proteinshake eller bare et glass iskald melk. Jeg tror melk er sunt, så sant man ikke er allergisk mot det, men som nevnt tidligere i tråden: alt med måte.

Gjest NozMonster
Skrevet

Jeg elsker melkeprodukter. Cottage cheese, kesam, yoghurt, melk i proteinshake eller bare et glass iskald melk. Jeg tror melk er sunt, så sant man ikke er allergisk mot det, men som nevnt tidligere i tråden: alt med måte.

kunne ikke vært mer enig :tommelopp:

(om man ser bort ifra dette med proteinshaken vel og merke :tunge1:)

Gjest alille
Skrevet

Norge er på verdenstoppen både i inntak av melkeprodukter og benskjørhet.

Hva så? Prøver du å påstå at det er en årsaks-sammenheng her? Jeg ser ikke helt poenget i å slenge ut en påstand for så å la vær å bruke påstanden videre...

• Liker 2
Skrevet

Det er individuelt. Helt greit for noen, usunt for andre.

Skrevet (endret)

Hva så? Prøver du å påstå at det er en årsaks-sammenheng her? Jeg ser ikke helt poenget i å slenge ut en påstand for så å la vær å bruke påstanden videre...

http://milk.elehost.com/html/osteoporosis.html

Nordmenn inntar mye protein (særlig fra melkeprodukter) og lite grønnsaker (på bunn i Europa). Resultatet blir surt blod og svakere skjelett. Det er en grunn til at folk i fitnessmiljøene (nå) blir anbefalt å innta store mengder frukt og grønt for å balansere det høye proteininntaket.

Endret av Sportiva
Skrevet

Poenget var vel at vi får beskjed om at melk er viktig for å styrke ben/skjelett. Nordmenn konsumerer svært mye melkeprodukter, likevel er vi på verdenstoppen i benskjørhet. Så har vi land hvor det knapt forekommer benskjørhet, som har et minimalt inntak.

Skrevet

Norge er på verdenstoppen både i inntak av melkeprodukter og benskjørhet. Jeg tror ikke melkeprodukter er spesielt sunt og inntar det bare et par-tre ganger i uken, og da i form av ost.

Det er vel ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom benskjørhet og inntak av melkeprodukter? Inaktivitet, generelt dårlig kosthold, røyking, vekttap og lavt østrogennivå er faktorer man vet kan bidra til å redusere bentettheten i skjelettet. Det kan vel like godt være noen av disse faktorene som fører til at Norge ligger på verdenstoppen?

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom benskjørhet og inntak av melkeprodukter? Inaktivitet, generelt dårlig kosthold, røyking, vekttap og lavt østrogennivå er faktorer man vet kan bidra til å redusere bentettheten i skjelettet. Det kan vel like godt være noen av disse faktorene som fører til at Norge ligger på verdenstoppen?

Poenget er at med så mye melk vi nordmenn inntar, bør vi ha langt mindre tilfeller av benskjørhet. Derfor er det vel grunn til å tro at melk ikke er så viktig likevel. Det er selvsagt også viktig det du sier om røyking og generellt dårlig kosthold, men vi blir prentet i media om hvordan melkeprodukter forebygger benskjørhet, og for meg blir dette totalt misvisende. Hva med land som knapt rører melkeprodukter, hvor det ikke er forekomster av benskjørhet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...