Gå til innhold

Dommedag, sant?

Frøken M

Anbefalte innlegg

Sittet å tenkt mye på dommedagen som er den 21.12.2012, kommer det til å skje? Er blitt skikkelig redd de siste dagene hvor jeg tenker mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke sikkert jorda går under. Det er det vel ingen som har sagt.. det er bare den kalenderen som ikke er skrevet lenger.. På et tidspunkt måtte de jo slutte å skrive?

..og om den så skulle gå under: Da dør vi. Shit happends! Kos deg heller nå, for jordas undergang vil du ikke overleve uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får melde deg på post-apokalyptisk saft og boller, vi starter 22.12.2012.

Hva gjør at du tror at verden går under den dagen? Verdens undergang har blitt spådd veldig mange ganger, det har ikke skjedd til nå, hvorfor skal denne gangen være annerledes?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er glad jeg utstyrt med en velfungerende hjerne og litt sunn fornuft, så jeg slipper å sitte og være redd for slike ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du blir redd av sånt, vil jeg råde deg til å studere litt historie. Folk har til alle tider trodd at verdens ende er nær, kjære deg:) Det er den samme folkesykdommen som at "alt var bedre før". Tror du kan slappe av :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at mayafolket selv ikke mener at det er slutten på verden når det er de som har denne kalenderen som visstnok slutter da.

jeg vedder 1 million på at verden ikke går under på denne datoen, alle på kg skal få 1 hver av meg hvis det skjer, noen som vedder imot? :briller:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Du får melde deg på post-apokalyptisk saft og boller, vi starter 22.12.2012.

Husk at zombier må ha på slips!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du gjør lurt i å studere dette litt slik at du vet mer hva det egentlig går ut på? Så kan du gjøre opp din egen mening etter du har satt deg inn i det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sittet å tenkt mye på dommedagen som er den 21.12.2012, kommer det til å skje? Er blitt skikkelig redd de siste dagene hvor jeg tenker mye på det.

Sett av litt over 4 minutter på han karen http://www.youtube.com/watch?v=8hzF3vkmY28, så får du (forhåpentligvis) ro i sjela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

husk at mayafolket ikke tok med skuddårsdag. dvs at vi egentlig er 7 mnd "lenger frem i tid" enn det mayakalenderen sier.

Så datoen for jordens undergang har allerede vært :P fakta

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke tok de med skuddårsdag, kalenderen går over 360 dager, men 21.12 er uansett bare slutten på en baktun, før den går over i neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om de som fremsetter sånne "verden ender i 2012" påstander, faktisk sier opp jobben sin, og flytter ned i en kjeller?

Jeg tror det er mer sannsynlig at de allerede sitter i kjelleren, uten jobb, og holder på å koke sammen en eller annen rar forklaring på hvorfor de tok feil, og verden ikke endte 21 desember. Sannsynligvis bruker de det gode gamle knepet om at verden egentlig gikk under, det bare skjedde på metaforisk vis.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

Du kan kjøpe en verdensundergangforsikring av meg. Den er ganske dyr. Men går verden under dekker jeg alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jorda er 4,55 milliarder år gammel. Den går ikke under før om ca 5 milliarder år til. Ikke noe stress ...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at mayafolket ikke tok med skuddårsdag. dvs at vi egentlig er 7 mnd "lenger frem i tid" enn det mayakalenderen sier.

Så datoen for jordens undergang har allerede vært :P fakta

Oj oj oj, her snubla du litt ja gitt!

Skuddårsdag er noe vi har i vår kalender, for å sørge for at kalenderen vår ikke mister kontakten med sesongene på jorden. Vi bruker faktisk 365.25 (avrundet) dager rundt solen, og hvert fjerde år legger vi til en ekstra dag. Fordi vår kalender er... 365 dager lang.

Mayaene sin kalender er IKKE 365 dager lang. Den er ikke delt opp i måneder, uker eller noe lignende.

Mayaene sin kalender er bygget opp på følgende måte.

En dag kalles for "Kin".

Tjue Kin kalles for "Uinal".

Atten Uinal kalles for "Tun".

Tjue Tun kalles for "Ka'tun".

Tjue Ka'tun kalles for "Bak'tun".

Tjue Bak'tun kalles for "Pictun".

Tjue Pictun kalles for "Kalabtun".

Tjue Kalabtun kalles for "K'inchiltun".

Tjue K'inchiltun kalles for "Alautun".

Men hva er så spesielt med "dommedagen" vår?

Mayaene skriver dagene omvendt i forhold til hva vi gjør. De plasserer det høyeste tegnet til venstre, og så videre. Og de startet tellingen ved hva de kaller for "begynnelsen av verdenen". Noe sånt.

F.eks, så vil f.eks 5 Mai, 1980 se ut?

12.18.6.16.2

12 Bak'tun, 18 Ka'tun, 6 Tun, 16 Uinal og 2 Kin.

Hva med 4. Juli, 1776?

12.8.0.1.13.

Så hva er så spesielt med 21 desember, 2012?

13.0.0.0.0.

Det er da kalenderen "går rundt", kan man si. Det er som man går fra klokken 17:59 til 18:00, eller fra 19:59 til 20:00. Sist gang dette skjedde var i 18 September, 1618. Nemlig 12.0.0.0.0. Mistenker at jorden ikke gikk under da heller, gitt...

Kalenderen til mayasivilisasjonen går fortsatt videre den. Vi har jo ikke engang begynt å telle med Pictun! Og med tanke på at det er ca 240 år mellom hver Bak'tun, vil vi ikke nå 1.0.0.0.0.0 før rundt år 3 700.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verd å lese:

If the Mayans were right, it was probably about Internet comments

Of course this isn’t the first time I’ve had someone wish me dead, or that I’d shut up. Duh. But what I find fascinating is the irony. One complaint I hear about critical thinking is that it takes away hope, takes away beauty, and replaces them with despair and the ugly nature of reality. And yet here we see people shredding their critical thinking to hold fast to a doomsday scenario that is as ugly as it is hopeless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det kommer ikke til å skje. Bare slapp helt av og nyt livet :)

De har forresten funnet en ny mayakalender nå, hvor det ikke er noe tegn på at verden ender i det hele tatt. Så dommedag er avlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...