AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 Som følge av kraftig PCOS er jeg dessverre svært insulinresistent. Jeg lever på et lavkarbokosthold for å holde resistensen i sjakk og unngå å vippe over "grensa" til diabetes type 2. Jeg er slank og trener, og jobber hardt for å holde meg der. Så lenge jeg holder meg til kostholdet og jevnlig aktivitet slipper jeg medisinering, noe jeg er veldig glad for. Kostholdet er satt opp i samarbeid sykehuset. I disse lavkarbo-tider blir jeg rett og slett fordømt og snakket stygt om. Jeg føler skam hver gang jeg sier jeg lever på lavkarbo. Jeg mener ikke at dette er et kosthold for alle, og jeg har heller aldri anbefalt det til noen. Jeg ønsker heller ikke å fortelle om sykdommen som gjør meg resistent, av personlige grunner. Det går alltid inn på temaet graviditet og problemer med barnløshet i forbindelse med sykdommen, og det gjør vondt for meg å bli minnet på at jeg mest sannsynlig ikke kan bli gravid. Jeg orker det rett og slett ikke. Har noen der ute noen råd om hva jeg skal svare når folk sier "du kan ikke leve på lavkarbo hele livet", "lavkarbo er skadelig", osv? Jeg ønsker ikke å diskutere det med dem, bare få de til å forstå at det er mitt valg hva jeg velger å putte i min kropp. Spesielt er dette vanskelig når det er familieselskaper, venninnekvelder, eller sosiale sammenkomster generelt. Jeg tilbyr meg alltid å bake lavkarbokaker å ta med, men dette blir avslått gang på gang. Jeg velger da å holde meg unna kakene, men får da kommentarer om at jeg er frekk, om jeg er anorektisk, at jeg er hysterisk, at et kakestykke ikke betyr noe, at jeg har blitt bitt av lakarbobasillen, spydige kommentarer og you name it. Det har vært bursdager jeg har grått når jeg kommer hjem fordi jeg føler meg frekk og utakknemlig... Hvordan kan jeg forklare dette? Formulere meg for å få de til å forstå? Jeg har rett og slett fått litt sosial angst fordi lavkarbere er de nye hakkekyllingene overalt... :/
Betty2 Skrevet 29. april 2012 #2 Skrevet 29. april 2012 Du trenger jo ikke å si at du går på lavkarbo, si heller at du har et spesial regulert kostholdsplan fra legen (evt en kostholdspesialist) pga intoleranse av ulike matprodukter. dette aviker litt fra din oprinnelige sannhet, men folk er mye mer positiv til en kostholdsplan fra en matspesialist (ernæringsfysiolog??) fremfor lavkarbo. 10
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Jeg ville rett og slett sagt at: "1) Dette har du INGENTING med, hva jeg spiser er mitt valg. Og 2) Jeg er faktisk syk, og må spise slik etter pålegg fra lege. Om jeg ikke gjør det blir jeg alvorlig syk!" Slike direkte, ærlige kommentarer stopper veldig mange. 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #4 Skrevet 30. april 2012 lurer på det samme, har det samme problemet med å bli respektert på grunn av intoleranser. alltid noen som stikker nesa si opp i hva jeg spiser 1
Dragonfly84 Skrevet 30. april 2012 #5 Skrevet 30. april 2012 En annen hvit løgn du kan fortelle er at du har stoffskifteproblemer. Noen med lavt stoffskifte fungerer bedre på lavkarbo Hvis du skulle treffe noen andre med lavt stoffskifte som ikke fungerer bedre på lavkarbo, som f.eks. meg, kan du si "vel, JEG fungerer bedre på dette kostholdet og er glad jeg endelig føler meg bra!". 1
lfcnino Skrevet 30. april 2012 #6 Skrevet 30. april 2012 (endret) En ting du kan tenke på er at. Hvorfor skal du evt, lide for at de andre skal være fornøyde? Fungerer Lav-karboen for deg så holder du deg til det som er best for deg. Jeg hadde konfrontert dem og sagt det sånn som det er at du synes ikke noe om at de er sånn mot deg. Endret 30. april 2012 av lfcnino 1
Hibiskus Skrevet 30. april 2012 #7 Skrevet 30. april 2012 Jeg har også PCOS, selv om jeg for øyeblikket lever på en særdeles ugunstig diett, har jeg opplevd mye av det samme. I juletider og ved andre store middags-sammenkomster, har jeg opplevd lite forståelse iforhold til min helsemessige tilstand. -Herregud, du må jo spise potet/brød/ris! Psst, du er bare helt fanatisk, osv osv. Har utallige ganger forklart i dybden og overfladisk hvorfor, og hva det faktisk dreier seg om. Ofte følt på frustrasjon iht tema, og det lureste jeg kan finne på er å ta en privat prat med de verste. En annen ting du kan gjøre om du får en kommentar når flere er tilstede, er å si ifra høyt og tydelig, Nei, jeg kan faktisk ikke spise dette, jeg har insulin-resistans. Jeg skulle gjerne gjort det, men neitakk, vil heller være frisk. Et eller annet som får beskjeden klart frem, viser at det ikke er diskutabelt, og at du ikke lar deg vippe av pinnen. Det går da ikke ann å være så sneversynt at folk skal gå rundt å kreve at hva som er bra for dem, er bra for alle andre! Hvilke posisjon er de til å kritisere, har de noen medisinsk bakgrunn å uttale seg på? Lever de i din kropp og merker forandringer på en høykarbo-diett vs lavkarbo? Det verste er at flere utenlandske studier har bevist at en lavkarbodiett kombinert med daglig mosjon, har særdeles gunstig effekt for PCOS symptomer, og noen individer har merket sterk redusering av symptomer. Kjenner det flammet litt opp her, men hva med å ta med deg noe uansett, så kanskje du ikke føler så sterkt at du er utakknemlig? Du deler jo, og viser til at ikke alt som er søtt og godt trenger å være stappet med sukker. 2
belle_ Skrevet 30. april 2012 #8 Skrevet 30. april 2012 OT: Finner det ingen plass, kan man spise karbonadedeig på lavkarbo eller skal man spise kjøttdeig?
Lunete Skrevet 30. april 2012 #9 Skrevet 30. april 2012 Belle, bare sjekk karbo innholdet. Det står på pakken. Er det under 5 gr pr 100 gram er det definert som lavkarbo:-)
Gjest Vodka Skrevet 30. april 2012 #10 Skrevet 30. april 2012 Kan du ikke bare si til dem at du er insulinresistent og er i fare for å få diabetes, som gjør at du MÅ spise sånn og at legen din har sagt det til deg? 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #11 Skrevet 30. april 2012 Kan du ikke bare si til dem at du er insulinresistent og er i fare for å få diabetes, som gjør at du MÅ spise sånn og at legen din har sagt det til deg? TS her. Jeg har forsøkt og forsøkt, men får til svar at "du har ikke vært sånn før" hvorpå jeg svarer "jeg har ikke hatt denne diagnosen før, og jeg visste ikke hvordan kostholdet påvirket den", får til svar "det var ikke skadelig før du fikk diagnosen, og du var syk da og, så det kan umulig være skadelig nå", også er talen i gang fra en eller annen smartypants om hvor fanatisk dum og hjernevasket jeg er Takk for råd til alle andre, tror jeg skal øve inn en tale til neste selskap 1
Gjest Vodka Skrevet 30. april 2012 #12 Skrevet 30. april 2012 Kanskje du kan printe ut noe info om diagnosene dine og hvordan lavkarbo hjelper de, som de kan lese og kanskje forstå mer
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #13 Skrevet 30. april 2012 Kanskje du kan printe ut noe info om diagnosene dine og hvordan lavkarbo hjelper de, som de kan lese og kanskje forstå mer TS igjen. Det er et godt råd, men som nevnt i hovedinnlegget er det helst noe jeg vil unngå, men jeg forstår vel egentlig at jeg ikke slipper unna... Som sagt er det veldig vondt for meg når samtalen da dreier seg inn på fertilitetsproblemer knyttet til sykdommen og at jeg mest sannsynlig ikke kan bli gravid Men jeg kan jo alltids legge til i "talen" min at jeg ikke ønsker at min personlige diagnose blir et diskusjonstema
Gjest Vodka Skrevet 30. april 2012 #14 Skrevet 30. april 2012 Forstår det, er ikke noe gøy å snakke om slike personlige ting. Skjønner og at du har det vanskelig når du er nødt til å spise lavkarbo men møter motstand fra folk rundt, har vært der selv, man bir ikke akkurat motivert til å fortsette. Kjenner igjen den skammen og, etter at media har skrevet så mye teit om lavkarbo. Men mange med PCOS får jo barn, det er bare litt vanskeligere enn for andre. Uansett håper jeg du orker å fortsette med lavkarbo og at folk rundt deg kan forstå mer snart 1
Supera Skrevet 1. mai 2012 #15 Skrevet 1. mai 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor insulinresistent (slæsj glukoseintolerant) skal få mindre sympati enn andre intoleranser. Ber man en med laktoseintoleranse eller glutenintoleranse om spise vanlig bløtkake for å være "høflig"? NEI!
Gjest alille Skrevet 1. mai 2012 #16 Skrevet 1. mai 2012 TS igjen. Det er et godt råd, men som nevnt i hovedinnlegget er det helst noe jeg vil unngå, men jeg forstår vel egentlig at jeg ikke slipper unna... Som sagt er det veldig vondt for meg når samtalen da dreier seg inn på fertilitetsproblemer knyttet til sykdommen og at jeg mest sannsynlig ikke kan bli gravid Men jeg kan jo alltids legge til i "talen" min at jeg ikke ønsker at min personlige diagnose blir et diskusjonstema Fy flate, slike mennesker hadde jeg ikke orket å hatt noe med å gjøre. "Takk for synspunktet ditt, men jeg gidder ikke diskutere med mennesker som tror de kan mer enn legene" hadde jeg sagt og snudd meg. Hadde det blitt mer mas er det fare for at jeg hadde blitt forbanna og gitt de en skjennepreken før jeg gikk min vei. Så utrolig respektløst! 2
La Guapa Skrevet 1. mai 2012 #17 Skrevet 1. mai 2012 Hei Jeg sier sjelden at vi er på lavkarbo. S ier heller at jeg ikke tåler hvitt mel, sukker osv.... Hvis de spør mer sier jeg at jeg får mavesmerter og høy puls av det- noe som stemmer etter å ha spist lavkarbo i tre mnd. Jeg får rett og slett maveknip og harehjerte av de tingene jeg spiste før. Det virker som om alle besserwisserne tar forklaringen som likner på matintoleranse bedre en lavarbo Jeg er også dritt lei av at alle de som har lest noen artikler i dagbladet om emnet plutselig skal fortelle meg hvor syk jeg mest sannsynlig blir av å spise lavkarbomat. Fortsett med kostholdet som funker for deg- og forklar så lite som mulig om de gnåler om at du må spise kake. "Jeg spiser ikke sukker" pleier jeg å svare da- så får de tolke det som de vil Ikke gi opp- lykke til 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå